Social metacognition in solving mathematical problems
Keywords:
Metacognition, Social metacognition, Solving mathematical problems, LearningAbstract
Since students do not engage in collective reflection when solving mathematical problems in groups, the purpose of this article is to explain the theoretical elements of social metacognition and problem-solving. For this purpose, a documentary investigation was carried out examining those pre-pared between 2018 and 2023 on the topic of study and content analysis was applied. 20 investigations are selected, after applying selection criteria such as the year of publication, the title and contributions to the research, identifying categories of analysis and constructing the theoretical references, and obtaining relevant aspects about metacognition and problem-solving. It is concluded that social meta-cognition, as an essential process in solving mathematical and learning problems, must be addressed more frequently by teacher researchers if a change is to be achieved in the conceptions of the different actors of said learning.
References
Arrieta, A. (2020). Caracterización de la Regulación Metacognitiva en la Resolución de
Problemas sobre Medidas de Tendencia Central. Ciencia y educación, pp.1-15. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SgLNh67vwC7qtNKfzhV9qjP/?format=pdf&lang=es
Arteaga, B., Macías, J., y Pizarro, N. (2020). La representación en la resolución de problemas matemáticos un análisis de estrategias metacognitivas de estudiantes de secundaria. pp.263-280. http://dx.doi.org/10.15359/ru.34-1.15
Arzola, J. (2020). Uso de la Metacognición como factor potencializador del aprendizaje. Revista de Pedagogía Crítica, Vol.4 No.12 15-20 pp.15-20.
Bellomo, A. (2018). Abordaje teórico de la metacognición . Buenos Aires: Universidad de San Andrés. https://acortar.link/r6KjZG
Bernal, M., y Castaño, M. (2021). Análisis de la regulación metacognitiva en estudiantes de ingeniería durante el aprendizaje de la resolución de problemas. Mujeres en ingieneria: Empoderamiento, Liderazgo y compromiso (pp. 1-13). Cartagena: UTP. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/1634/1767
Burdano, A; García, D. y Mendoza, J. (2021). Habilidades de regulación metacognitiva en la resolución de problemas: un camino para el aprendizaje de estructuras aditivas. Manizales: UNAM. https://acortar.link/EjpwID Ricardo
Caballero, R. (2018). La metacognición social, autonomía individual: El aprendizaje M-Learning en los posgrados de inglés de la facultad de humanidades, universidad autónoma de Chiriquí, Republica de Panamá. . Chiriquí, Republica de Panamá: Universidad Autónoma De Chiriquí. https://acortar.link/JzMCGA
Carvajalino, T. (2021). La didáctica de la matemática del docente de educación básica primaria: aproximación teórica desde la metacognición. Cesar: UPEL. https://acortar.link/Rrwdei
Castellanos, H. (2019). Análisis comparativo entre una estrategia de metacognición . Bogotá: Universidad Pedagica Nacional.https://acortar.link/vGd3oz
Hurtado, C. (2019). Papel de la regulación metacognitiva para potenciar el aprendizaje de las funciones orgánicas y el mecanismo de reacción de adición electrofílica utilizando modelos geométricos tridimensionales con los estudiantes del grado undecimo. Manizales: UNAM. https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/822
Hurtado, J. (2020). Funciones cognitivas y niveles de desempeño en la resolución de problemas matemáticos en estudiantes de educación básica en Colombia: un estudio de caso. Cartagena: Universidad de Cartagena. https://acortar.link/Tb1tdP
Jacinto, L. (2019). habilidades metacognitivas en el área de matemática desarrolladas en los estudiantes del quinto año de educación secundaria de la institución educativa “Santa Rosa de Lima”, chimbote, 2019 . Chimbote: Universidad Católica los Ángeles Chimbotes. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/10927
Llanos, A. M. (2007). Metacognición y aprendizaje en colaboración. Gist, ISSN-e 1692-5777, Vol 1, pp. 125-137.
Martínez, O. (2021). El afecto en la resolución de problemas de Matemática. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 5(1), pp. 86–100.
Martínez, Y; Quintero, A; y Mancebo,M. (2022). la regulación metacognitiva en el aprendizaje de los estudiantes universitarios desde los entornos virtuales. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando productividad institucional, SSN 1390-9789, Vol. 10, Nº 2, pp.54,57.
Meza, C. (2021). Enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Polo del conocimiento, ISSN-e 2550-682X, Vol. 6, Nº. 11 , pp. 88-103.
Orrego, B. (2019). Formación del talento humano y la estrategia organizacional en empresas de Colombia. Entramado, ISSN-e 2550-682X, Vol. 6, Nº. 11, pp.116-137.
Özsoy, G. y Ataman, A. (2009). The effect of metacognitive strategy training on mathematical problem solving achievement. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 67-82. doi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED508334.pdf
Pacheco, F. (2019). Regulación metacognitiva: una estrategia para la solución de problemas con sistemas de ecuaciones lineales 2x2. Manizales: UAM. https://acortar.link/nOU9u1
Paradas, A., Borda, M., Díaz, A., Niño, A., y Elsy, A. (2020). Metacognición en docentes. Investigación y formación : aportes para la convivencia escolar. Bogota: Universidad Pontificia Bolivariana. https://acortar.link/6EPjgD
Pérez, G. (2023) Metacognición social en las clases de biología. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, e14385, DOI: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14385
Pérez, G. M. (2020). La regulación metacognitiva de los obstáculos epistemológicos en la construcción de modelos de biología evolutiva en la escuela media. Autonoma de Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. https://acortar.link/vbSvli
Pérez, G., y Gonzáles, L. (2020). Una posible definición de metacognición para la enseñanza de las ciencias. Investigações Em Ensino De Ciências, 25(1), 384–404 Investigações Em Ensino De Ciências, 25(1), pp. 384–404
Ricardo, E., Rojas, C., y Valdivieso, M. (2023). Metacognición y resolución de problemas matemáticos. TED, pp. 82-101. https://acortar.link/lHV4lJ
Santos, D. A y Lozada, G. A. (2013). ¿Es posible hacer evidentes los procesos de metacognición en la resolución de problemas, fase 2? Revista Científica (especial), 42-45. doi: http://funes.uniandes.edu.co/6586/1/Lozada2013Posible.pdf
Swanson, H. L. (1990). Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82(2), pp. 306-314.
Tamayo, E; y Cadavid, V (2017). Metacognición en la enseñanza y en el aprendizaje de conceptos. EDUCyT, Vol. 7, Junio – Diciembre, ISSN: 2215 – 8227. pp. 5-9
Valenzuela, A. (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educação e Pesquisa, , v. 45, e187571 pp. 1-20. https://acortar.link/IBQEqU
Vélez, C., y Ruíz, F. (2020). Una revisión sobre metacognición. Algunas implicaciones para los procesos educativos. Tesis Psicologica, Vol. 16, núm. 1, pp. 100-117 pp. 100 -117.
Vélez, C., y Ruíz, F. (2021). Metacognición: un fenómeno estratégico para la enseñanza y el aprendizaje. PURIQ, Vol.5, núm.1, pp. 164-184.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.