Learning styles: a way to potentialize education

Authors

Keywords:

Learning styles, Strategies, Performance, Educational quality

Abstract

The purpose of this article was to carry out a reflection in which the importance of learning styles for the improvement of academic processes was understood, as a way to enhance education. Therefore, a documentary and systematic review of 20 recent articles from 2019 to 2023 was carried out, through an inventory of sources. As you know, this research approach is analytical and was carried out under a documentary design. Establishing a finding that the teacher's teaching style allows the student to acquire different knowledge, skills and abilities according to their learning style, the purpose of which is to improve performance and educational quality. Therefore, knowing the student's preferred learning style is an advantage to entering their world with strategies according to their already known style.

Author Biography

Amparo Leonor Colina Cantillo, Institución Educativa Técnica Juan XXIII Malambo - Colombia

Teacher Training College of Nuestra Señora de Fátima de Sabanagrande. Degree in Communication and Spanish Language from the University of Pamplona. Master in Education from the Universidad del Norte. With 22 years of experience in public and public schools. Speaker at the I Binational Meeting of Pedagogical Experiences organised by the UPEL.

References

Acosta L. (2016). La relación entre los estilos de aprendizaje y el uso de las tecnologías de información y comunicación en educación de personas adultas Revista Electrónica Educare, vol. 20, núm. 3, pp. 1-18.

Alcaraz García, S. y Arnaiz Sánchez, P. (2020) La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España: un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 78, 299-320. http://doi.org/10.17227/rce.num78-10357

Aponte, A., Arévalo, J. N., Calderón, C. A., Rodríguez, P. A., y Salamanca, Z. C. (2020). Evaluación de los estilos de aprendizaje y enseñanza en estudiantes y docentes. Revista Enfoques, 3(1), pp. 61-90.

Arango y Lezcano (2016). Estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y su relación con el uso de las TIC en estudiantes de séptimo grado de dos instituciones educativas del municipio de el retiro. Universidad Pontificia Bolivariana. https://acortar.link/bZHccw

Arnaiz, P. y Martínez, P. (2018). Centros educativos que se autoevalúan y reflexionan sobre sus resultados para mejorar la atención a la diversidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(1), pp. 74-90.

Barrales, A. L. y Valdez, C. G. (2019). Estilos de aprendizaje, una estrategia de enseñanza innovadora para la formación de Ingenieros. ANFEI Digital, (11), pp. 1-9.

Correa Uribe, F. A. (2021). Estilos de enseñanza que favorecen la motivación en los estudiantes de educación básica secundaria. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), pp. 43–57. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.907

Díaz-Barriga Arceo, F., (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, I(1), pp. 37-57

Escarbajal Frutos, A., Corbalán-Palazón, P. y Orteso-Iniesta, P. (2020). Análisis de la inclusión educativa en contextos vulnerables. Revista Colombiana de Educación, (78). https://doi.org/10.17227/rce.num78-6776

Fernández Da Lama, RG, (2020). Problemáticas actuales del sistema educativo superior: análisis desde los estilos de aprendizaje. Ajayu. Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología de la Universidad Católica Boliviana "San Pablo", 18 (1), pp. 78-101 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=461562776004

Gallego, D. Alonso C. y Vieira D. (2022). Estilos de Aprendizaje y Estilos de Enseñanza. Propuestas pedagógicas para la transformación de la educación. Revista de Estilos de Aprendizaje / Journal of Learning Styles, Vol. 15, Nº Especial I, pp. 1-4

García-Cepero, M. C. y Iglesias Velasco, J. (2020). Hacia una comprensión de las aproximaciones institucionales a los estudiantes con capacidades y talentos excepcionales: primeros pasos para incluirlos en la escuela. Revista Colombiana de Educación, (79). https://doi.org/10.17227/rce.num79-10040

García Cué, J. L., y Lozano Rodríguez, A. (2022). Objeto de Aprendizaje Abierto para la enseñanza de Estilos de Aprendizaje bajo la propuesta Quirón Test. Revista De Estilos De Aprendizaje, 15 (Especial), pp. 5–20.

Guzmán B. y Castro S. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Revista de Investigación, núm. 58, pp. 83-102 https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140372005.pdf

Hernández García, M. S. M., y Cabrera Alber, D. J. S. (2021). Los estilos de aprendizajes desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lengua. VARONA, (73). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360670689018

Ibarguen C. (2021). Las prácticas evaluativas docentes y la pregunta por el sujeto. Revista Boletín Redipe, vol 10 (1) Universidad de San Buenaventura. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1313/1225

Laudadío, J. y Mazzitelli, C. (2019). Formación del profesorado: Estilos de enseñanza y habilidades emocionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 82. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n82/1405-6666-rmie-24-82-853.pdf [

Lozano, A. (2009). Estilos de aprendizaje y enseñanza: un panorama a la estilística educativa. Distrito Federal, México. Trillas

Martínez Martínez, I., Renés Arellano, P., y Martínez Geijo, P. (2019). Los estilos de aprendizaje y de enseñanza: análisis y diagnóstico en educación superior de centro internacional de estudios superiores del español, CIESE-Comillas (España). Revista De Estilos De Aprendizaje, 12(24), 28–41. https://doi.org/10.55777/rea.v12i24.1317

Marsiglia-Fuentes, Ronald M., Llamas-Chávez, Jorge, y Torregroza-Fuentes, Edilbert. (2020). Las estrategias de enseñanza y los estilos de aprendizaje una aproximación al caso de la licenciatura en educación de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación universitaria, 13(1), pp. 27-34.

Medina I. A. 2018). Estilos de Aprendizaje y hábitos para el estudio. Aguas caliente, México. Vol. 26 Núm. 1. Editorial Cuadernillos didácticos. Orientación Educativa. Universidad Autónoma de Aguas Caliente.

Mena Lorenzo, J. L., Rodríguez-Pulido, J., Mena Lorenzo, J. A., Navarro-Guzmán, J. I., y Cabrera-Guzmán, J. S. (2019). Estilos de aprendizaje del alumnado de ingeniería: curso, rendimiento y género. European Journal of Education and Psychology, 12(2), pp. 175-189 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129365934006

Mendoza Yépez, M. M., León Quinapallo, X. P., Gilar Corbi, R., y Vizcaíno Mendoza, F. M. (2022). Gestión del proceso enseñanza-aprendizaje: estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Venezolana De Gerencia, 27(7), 281-296. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.19

Montaluisa-Vivas, A., Salas-Jaramillo, E., y Garcés-Cobos, L. (2019). Los estilos de aprendizaje según Honey y Mumford y su relación con las estrategias didácticas para Matemáticas. REIRE Revista de Innovación e Investigación En Educación, 12(2), 1–16. https://doi.org/10.1344/reire2019.12.222233

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y el Deporte, Unesco (2015) Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.

Ortega, E., Casanova, I., Paredes, Í., y Canquiz, L. (2019). Estilos de aprendizaje: estrategias de enseñanza en LUZ. Telos, 21(3), pp. 710-730

Polo Escobar, B; Hinojosa Salazar, C; Weepiu Samekash, M; Rodríguez Medina, J. (2022). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en el área de comunicación con enfoque de sistemas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. Esp. 28, núm. 5, https://www.redalyc.org/journal/280/28071845004/28071845004.pdf

Robles A. (2021) Educación inclusiva, medio y propósito de la educación para todos. Revista Boletín Redipe, vol 10 (1) Universidad Pedagógica Nacional de Chihuahua, México. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1171/1061

Santos Suárez Leticia (2019) Estrategias pedagógicas para mejorar el rendimiento académico. Universidad Abierta, México. Revista Acta Educativa (1) Vol. 2 Núm. 1 Editada por Fundación para el Desarrollo y Fomento Educativo. https://acortar.link/Rejwws

Villacís, L., Loján, B., De la Rosa, A. y Caicedo, E. (2020). Estilos de aprendizajes en estudiantes de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI ((Número especial 2), pp. 289-300.

Published

2024-05-23

How to Cite

Amparo Leonor Colina Cantillo. (2024). Learning styles: a way to potentialize education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 117–134. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2620

Issue

Section

Review Articles