Educational manager's skills and teaching performance in general middle school education

Authors

Keywords:

Education, Manager, Skills, Teacher performance, Middle school Education

Abstract

The article addresses the difficulties faced by general high school educational institutions in the muni-cipality of Mara, Zulia state, Venezuela, which has led to low teacher performance. The study focused on establishing the relationship between the skills of the educational manager and teacher performance. The methodology was based on the positivist paradigm with a quantitative approach, descriptive level, and correlational design. Data collection was carried out through surveys - of 154 subjects from four high schools. The instrument's validity was evaluated by experts in education and management, demonstrating a reliability of 0.988. The Spearman correlation coefficient results were 0.898, indicating a very strong and significant positive correlation between the variables. It is concluded that the skills of the educational manager are positively associated with teacher performance.

Author Biographies

Deinny José Puche-Villalobos, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela

PhD Candidate in Public Policy and the Teaching Profession. MSc. in Biology Teaching. Biology Education from the University of Zulia. Maracaibo, Venezuela. Director of Cristo Rey School in Altamira-Caracas. Professor of Italian at the Universidad Central de Venezuela. Interested in topics such as Educational Research Methodology and Didactics of Biology.

Savier Fernando Acosta Faneite, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela

PhD  in Educational Sciences, with Postdoctorate in Management for Higher Education, granted by the Universidad Privada Dr. "Rafael Belloso Chacín" (URBE); Postdoctorate in Research by the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Master's Degree in Biology Teaching, Specialist in Teaching for Higher Education and Bachelor's Degree in Biology Education, awarded by the Universidad del Zulia (LUZ). Maracaibo, Zulia State, Venezuela. Biology teacher at the School of Education of the University of Zulia. Assigned to the didactic research line of natural sciences at the Faculty of Humanities and Education of LUZ. Author of scientific articles published in peer-reviewed and indexed journals, speaker and referee evaluator in national and international congresses and research conferences, advisor and jury evaluator of undergraduate and graduate theses focused on the teaching of natural sciences.

References

Acosta, S., y Barrios, M. (2023). Procesos gerenciales para la gestión del cambio en las instituciones educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(2), pp. 48–72. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i2.1863

Acosta, S., y Barreto-Rodríguez, A. (2023). Gestión educativa desde la perspectiva epistemológica de la complejidad en la gerencia del siglo XXI. Delectus, 6(2), pp. 1-12. https://doi.org/10.36996/delectus.v6i2.208

Andrade, F., Alarcón, J., Ortega, X., y González, J. (2023). Teoría General de Sistemas: Un enfoque estratégico para la planificación institucional. Revista Venezolana de Gerencia, 29(105), pp. 388-400.

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 7ma. Edición. Episteme.

Barajas, J., Pedraza, N., y González, A. (2024). Influencia del Aprendizaje Organizacional en el Desempeño de Organizaciones Educativas Tecnológicas de Nivel Medio Superior. Revista Venezolana de Gerencia, 29(105), pp. 343-365. Cabrera, C., y Bennasar-García, M. (2022). Gerencia educativa: Dimensión social, transformaciones, retos y desafíos. Revista Publicando, 9(34), pp. 17-30.

Camacho, L., Mendivil, T., y Martelo, R. (2021). Indicadores metodológicos y factores que intervienen en la calidad educativa en colegios del sector privado. Revista Boletín REDIPE, 10(13), pp. 760-772.

Camacho, D., Guamán, M., Guamán, D., y Granizo, M. (2022). Liderazgo y gestión docente durante la pandemia: una visión desde la educación superior. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 8), pp. 904-913.

Chiavenato, I. (2019). Introducción a la teoría general de Administración. Mc Graw Hill.

Figueroa, A. (2017). Gerencia participativa, gestión escolar y cambio organizacional en las instituciones educativas venezolanas: cómo lograr la participación de todos para el éxito de la gestión escolar. Independently Published.

García, M. y Acosta, S. (2012). El desempeño del docente de ecología a nivel universita-

rio. REDHECS, Revista Electrónica de Humanidades Educación y Comunicación Social, 37(7), pp. 146-162.

Guerrero, M., Manosalvas, C., Maino, A., y Silva, D. (2023). Adaptación y Validación del instrumento de Habilidades Gerenciales desde la perspectiva de los subordinados. Revista de Ciencias Sociales, 29(4), pp. 358-370.

Guerrero, J., y Galindo, J. (2020). Administración 2. Patria Educación.

Heredia-Laura, V., y Sullca-Tapia, P. (2022). Comunicación, trabajo en equipo y compromiso organizacional en universidades públicas. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 8), pp. 926-938.

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. 7ma. Edición. McGraw-Hill Interamericana.

Lombana, J., Cabeza, L., Castrillón, J., y Zapata, Á. (2014). Formación en competencias gerenciales. Una mirada desde los fundamentos filosóficos de la administración. Estudios gerenciales, 30(132), pp. 301-313.

López-Ordosgoitia, R., Ligarretto-Feo, R., y Bermúdez-Grajales, M. (2023). Estrategias pedagógicas de maestros en educación inicial durante la pandemia: Tecnologías digitales y rol de las familias. Revista de Ciencias Sociales, 29(4), pp. 296-311.

Luna, A. (2015). Proceso administrativo. Grupo editorial patria.

Moreira-Choez, J., Lamus, T., Olmedo-Cañarte, P., y Macías-Macías, J. (2024). Valorando el futuro de la educación: Competencias Digitales y Tecnologías de Información y Comunicación en Universidades. Revista Venezolana de Gerencia, 29(105), pp. 271-288.

Núñez N., y Díaz, D. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), pp. 237-252.

Prieto, D., Martelo, R., y Franco, D. (2022). Ética del gerente educativo y desempeño docente en educación media general. Revista De Ciencias Sociales, 28(5) pp. 158-171.

Pulido, V., y Olivera, E. (2019). Gerencia educativa: Una visión empresarial de la educación básica. Revista Científica de la UCSA, 6(3), pp. 52-62.

Rodríguez, Á., Medina, M., Tapia, D., y Rodríguez, J. (2022). Formación docente en el proceso de cambio e innovación en la educación. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 8), pp. 1420-1434. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.43

Rojas, C., Pongo, O., Huaman, F., y Orosco, J. (2023). Liderazgo inclusivo como elemento clave del desarrollo educativo. Revista Venezolana de Gerencia, 28(No. Especial 9), pp. 114-129.

Vargas-Pinedo, M., Mollo-Flores, M., Alemán-Saravia, A., y Deroncele-Acosta, A. (2022). Liderazgo científico investigativo del docente para la transformación del contexto universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 27(99), pp. 1151-1168.

Published

2024-07-23

How to Cite

Deinny José Puche-Villalobos, & Savier Fernando Acosta Faneite. (2024). Educational manager’s skills and teaching performance in general middle school education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 174–192. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2854

Most read articles by the same author(s)