Reflection on the power relations between directors-teachers in educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi42.516Keywords:
Managers, Teachers, Education, Relationships, PowerAbstract
The purpose of this bibliographical documentary and hermeneutical article was to reflect on the sources consulted, around the power relations between teaching directors and/or teacher-teachers of educational organizations. Education must provide learning and improvement of being, in order to improve their living conditions; conflicts oriented through dialogue, respect and consensus. therefore, educational institutions must be centers for the development of personality where values are strengthened, which allow interaction with others, in a calm environment when carrying out persevering work, with a lot of solidarity, creativity and critical spirit; in the context of healthy, peaceful and proactive relationships. The above is the duty to be, unfortunately in the daily life of the school, these relationships are tense, with manipulative personal interests, seeking positions at the expense of the other; they are power relations between Managers and/or Teachers.
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica 6° edición Caracas.
Arríen, JB. (2004). Educación y poder. CIELAC, Centro Interuniversitario de Estudios Latinoamericanos y Caribeños Fundación Friedrich Ebert. Nicaragua.
Avila, F. (2006). El concepto de poder en Michel. Telos, vol. 8, núm. 2. Maracaibo, Ve-nezuela.
Bohórquez, O. (2019). Características del liderazgo pedagógico del directivo docente de la I.E. de Jesús del Municipio de Concordia. Tesis Universidad de Medellin. [Documento en línea]. Disponible. http://hdl.handle.net/11407/6405 [Consulta 2021, noviembre 7].
Buitrago, J. O. S., Martínez, J. C. R., y Romero, L. E. T. (2018). Competencias de los directivos docentes para la transformación de las instituciones educativas en organizaciones escolares inteligentes. Clío América, 12(24), 157-171.
Chiquito, L. (2017). El liderazgo pedagógico en directoras de educación preescolar de la región oriente de la ciudad de Puebla. Universidad Iberoamericana Puebla. México [Repositorio en línea] Disponible en: https://acortar.link/dm8NvF [Consulta: 2021, diciembre 4]
Cubas, M. (2017). Modelo De Liderazgo Directivo Para El Buen Clima Organizacional En Las Instituciones Educativas Públicas Del Distrito De Chiclayo 2017. Tesis Doctoral. Universidad Cesar Vallejo. [Documento en línea]. Disponible. https://hdl.handle.net/20.500.12692/31702 [Consulta, 2021, octubre 24].
Foucault, M (1999). Estrategias de poder. Traducción al castellano por Fernando Álvarez Uría y Julia VareJa. Ediciones Paidós Ibérica S. A. Colección Obras Esenciales, volumen 11. Argentina.
Mena, I. y Vadez, A. (2008). Clima social escolar. Santiago, Chile. Pontificia. Universi-dad Católica de Chile.
Oyarzún, R. (2018). El Liderazgo Directivo: Factores que Hacen la Diferencia entre Centros Escolares Exitosos y No Exitosos en las Comunas de Coelemu, Penco y Tomé Año 2014 al 2017 – Chile. Tesis Doctoral. Universidad Privada de Tacna. [Documento en línea]. Disponible. http://repositorio.upt.edu.pe/handle/UPT/848 [Consulta: 2021, septiembre 16]
Pedraja, R. y otros. (2015). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Forma. Univ. [Documento en línea]. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718. [Consulta 2021, noviembre 7].