Enneagram, Education and Research “A passage epistemological of the wisdom Universal Ancient at times postmodern”

Authors

  • Julio Mendoza Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.735

Keywords:

Onto-epistemology, Enneagram, Epistemo-methodology, Models epistemic

Abstract

The object or purpose generator, consisted of the onto-epistemological foundations to erect to the Enneagram as a pedagogical device of self-knowledge and human development for the Venezuelan University research and education. We sought to reveal the correspondence between enatipos of personality and models epistemic posed by Barrera, M. (2010); the theoretical foundations of the object of study, linking the Enneagram with the processes of formation of teachers and researchers of the IPC have been interpreted. The theoretical support was based on neuroscience, genetics, philosophy, transpersonal psychology and other knowledge. The epistemological orientation was based on the complexity, with holistic-transcomplejo approach, complementary paradigm, hermeneutic method,  interpretation of the content of documents and testimonies of 1 key informant, answering the interview of focused questions to record information. Findings: There are plenty of onto-epistemo-methodological reasons for instituting the Enneagram in the Venezuelan University, finding correspondence Epistemo-Eneagramatica between teachers, researchers and epistemic posed models.

Author Biography

Julio Mendoza, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesor de Educación Física; Magister en Administración del Deporte, Doctor en Educación; UPEL-IPC, Venezuela. Profesor Asociado adscrito al departamento de Educación Física IPC. Diploma de Estudios Avanzados en Investigación; UNILEÓN, España. Certificado del Programa de Estímulo a la Investigación e Innovación; ONCTI, Venezuela PEII-2015. Estuvo como Coordinador en la  Maestría en Administración del Deporte y Especialización en Gerencia Deportiva UPEL-IPC y en el Programa Institucional de Deporte y Recreación IPC. Autor de Artículos en Revistas Indexadas. Autor, coautor, presentador y árbitro de Textos nacionales e internacionales. Tutor de Trabajos de Grado de Maestría y Especialización UPEL-IPC. Miembro del Jurado en Trabajos de Grado de Maestrías, Especializaciones y tesis doctorales en instituciones universitarias.

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Published

2018-12-01

How to Cite

Mendoza, J. . (2018). Enneagram, Education and Research “A passage epistemological of the wisdom Universal Ancient at times postmodern”. GACETA DE PEDAGOGÍA, (37), 298–324. https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.735

Issue

Section

Investigations