Teaching styles that favor motivation in students of basic secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.907

Keywords:

School motivation, Teaching styles, Education

Abstract

The article aims to reflect on the teaching styles that favor motivation in students of basic secondary education. The investigation assumes a documentary design; It is based on theoretical postulates to carry out the process of reflection, analysis and interpretation of the information. The findings obtained show that the teaching styles of teachers largely serve their personal convenience and to a lesser extent the group. This results in ignorance on the part of educators and learners about their way of teaching and learning, which directly affects the way in which motivation is present in the teaching and learning processes in schools.

Author Biography

Fabio Alonso Correa Uribe, Secretaria de Educación de Bolívar - Colombia

Bachelor's Degree in Basic Education with emphasis in Humanities, Spanish Language and English; Specialist in Ethics and Pedagogy. Master in Education. Currently works at the Secretary of Education of Bolivar.

References

Chiang, M., Díaz Larena, C., Arriagada Pizarro, P. (2016). Estilos de enseñanza y aprendizaje: ¿cómo dialogan en la práctica? Revista de Estudios de Aprendizaje [Revista en línea], 17. Disponible: http://revistaestilos deaprendizaje.com/article/view/1045 [Consulta: 2021, enero 26]

Díaz Barriga, F. y Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGrawHill.

Isaza Valencia, L. y Henao López, G. (2012). Actitudes-Estilos de enseñanza: Su relación con el rendimiento académico. International Journal of Psychological Research [Revista en línea], 1. Disponible: https://www.redalyc.org / pdf/ 2990/299023539015.pdf [Consulta: 2021, febrero 15]

Laudadío J. y Da Dalt. (2014). Estudio de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la universidad. Educación y Educadores [Revista en línea], 3. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/834/83433781005.pdf [Consulta: 2021, febrero 15]

Laudadío, J. y Mazzitelli, C. (2019). Formación del profesorado: Estilos de enseñanza y habilidades emocionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa [Revista en línea], 82. Disponible: http://www.scielo.org.mx/ pdf/rmie/v24n82/1405-6666-rmie-24-82-853.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]

Murcia Peña, N. y Jaramillo Echeverry, L. (2008). Investigación cualitativa. “La complementariedad”. Colombia: Editorial Kinesis.

Oviedo, P., Cárdenas, F., Zapata, P., Rendón, M. y Rojas, Y. (2010). Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje: implicaciones para la educación por ciclos. Actualidades Pedagógicas [Revista en línea], 55. Disponible: https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1064&context=ap [Consulta: 2021, febrero 13]

Pinelo Ávila, F. (2008). Estilos de Enseñanza de los Profesores de la Carrera de Psicología. Revista REMO [Revista en línea], 13. Disponible: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a05.pdf [Consulta: 2021, Enero 28]

Usán Sepurvía, P. y Salavera Bordas, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología [Revista en línea], 125. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6631794 [Consulta: 2021, febrero 23]

Valenzuela, J., Muñoz Valenzuela, C., Silva-Peña, Ilich., Gómez Nocetti, V. y Precht Gandarillas, A. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios Pedagógicos XL. [Revista en línea], 1. Disponible: https://www.scielo.cl/pdf/estped/v41n1/art21.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]

Published

2021-08-20

How to Cite

Correa Uribe, F. A. (2021). Teaching styles that favor motivation in students of basic secondary education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 43–57. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.907

Issue

Section

Review Articles