Pedagogical strata that energize school coexistence. A bibliographical interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.922

Keywords:

School coexistence, Disruptive behaviors, Pedagogical strategies

Abstract

The purpose of this article is to present a documentary interpretation of the pedagogical strategies used to stimulate school coexistence in elementary school children. The emanated data that supported the research were achieved through a qualitative approach and bibliographic documentary design; As a methodology, the technique of analysis and interpretation of the information was applied through dialectical reasoning that accounts for the sociological significance of the findings found in the analysis that confirms or contributes new cognitive aggregate values ​​to the theory about school coexistence strategies. that help eradicate disruptive behaviors that are evidenced by ignoring the authority figure, complying with rules and collective agreements and disinterest in developing school activities in elementary school students.

Author Biography

Anilena Barrios Zúñiga, Institución Educativa San Lucas. Colombia

Bachelor's degree in Early Childhood Education from Colegio Mayor de Bolivar. Specialist in Informatics and Telematics for communications, degree awarded by the Universidad del Área Andina. She is currently working as a classroom teacher of 2nd grade at the Elementary School level at the San Lucas Educational Institution in the city of Cartagena de Indias Tourist and Cultural District of public character and is a student of the Doctorate in Education at the Universidad Experimental Libertador, Pedagogical Institute of Caracas (UPEL-IPC).

References

Adame.,D., García., N y Gómez., N. (2017). Ambiente escolar, convivencia y Paz. Tesis, Universidad Pontifica Bolivariana de Medellín- Colombia.

Aja, M (2014) Familias monoparentales. Escuela Vasco Navarra de Terapia Familiar (EVNTF).

Bayona, J. y Figueroa, R. (2005). Lineamientos de Política Pública para la Convivencia Pacífica y Democrática en el Departamento del Valle del Cauca. Cali: Gobernación del Valle del Cauca. (p.3).

Bravo., A. (2008). Convivencia escolar en Educación Primaria. Las habilidades sociales del alumnado como variable moduladora. Revista de educação e humanidades, 1,173- 212.

Briceño., M. (2018). El escrito científico en la universidad: propuesta de estrategias pedagógicas [Artículo en línea]. Educación y Educadores, vol. 11, núm. 2,(pp.107- 118). Universidad de la Sabana Cundinamarca: Colombia Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/834/ 83411208.pdf Consultado: 2021, marzo 5.

Castro., A (2007). Prevención e intervención ante Problemas de Conducta. Ed.Wolters Kluwer.p.397. 2ª edición.

De la Corte., L (2000). Poder y conflicto en la escuela: una dimensión polémica de la educación. [Artículo en línea]. Tarbiyá. Revista de Investigación e Innovación Educativa, (25): 21-47. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/ 834/83411208.pdf Consultado: 2021, marzo 5

Gamboa., M., García., Y. y Beltrán., M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de Investigación UNAD. Vol. 12(1), pp.101-128. Disponible en: https://doi.org/10.22490/25391887.1162 [Consultado: 2021, febrero 26]

García., M y Cubo., S. (2009). Convivencia escolar en Secundaria: aplicación de un modelo de mejora del clima social. [Artículo en línea]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), Vol. 12, N° 1, pp. 51-62. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2956692.pdf Consultado: 2021, marzo 5

Gómez., M y Serrats., M (2005) Propuestas de intervención en el aula. Técnicas para lograr un clima favorable en clase. Madrid: Narcea Ediciones. (p.11)

Goñi., A. (1996). Psicología de la educación sociopersonal. Editorial Fundamentos 2ª edición Madrid, España.

Hunt., J. (2007). La Familia Disfuncional, Haciendo las paces con el pasado. Hope for the heart, 07.02 1-14

Jordán., A. Dorado., M y Rodríguez., U (2016). Mejoramiento de la Convivencia Escolar utilizando Estrategias Lúdicas. Copyright © Caracas: Venezuela. Tesis de grado. Universidad Los Libertadores.

Ministerio de Educación Nacional. MEN (2003). Cartilla 6: Formar para la ciudadanía ¡Sí es posible! Bogotá: MEN.

Ortega., R. (2007). La convivencia: un regalo de la cultura a la escuela. Revista de Educación de Castilla. Idea La Mancha, 4 (2007) 50-54.

Orozco., J. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje. [Artículo en línea]. Revista Científica e FAREM- Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano. Disponible en: https://doi.org/10.5377/farem.v0i17.2615 [Consultado: 2021, marzo 2.]

Pinto, M. (1992). El resumen documental: principios y métodos. Editorial Fundación German Sánchez Ruiperez/ Pirámide. Madrid. (p.584).

Torres, M. (1992). La investigación científica: cómo abordarla. Universidad Autónoma de Chihuahua. UACH. Editorial Ariel. México.

Published

2021-08-20

How to Cite

Anilena Barrios Zúñiga. (2021). Pedagogical strata that energize school coexistence. A bibliographical interpretation. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 231–242. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.922

Issue

Section

Review Articles