SENSE AND MEANING OF MATHEMATICAL LANGUAGE IN LEARNING IN THE AREA OF MATHEMATICS AT THE MIDDLE EDUCATION LEVEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2776

Keywords:

Mathematical language, mathematical learning, sense of language, meaning of language

Abstract

In this article we present some descriptive advances in a research carried out with the objective of theorizing about the meaning and significance of mathematical language in learning the area of mathematics at the secondary education level. To do this, Wittgenstein's Operational or Pragmatic theories of Meaning (1959), Chevallard's Didactic Transposition (1985), among others, will be taken into account. As for the reporting subjects, there is the participation of three secondary and middle school teachers in the area of mathematics. Qualitative research is chosen with the method of hermeneutic phenomenology and in-depth interviews will be used as a data collection technique. In the present study, the interpretation and analysis of the data is intended to be carried out following the model of Taylor and Bogdan (1990), who recommend working at three levels: discovery, codification and relativization.

Author Biography

Alexis Moreno Paternina, Institución Educativa Marcos Fidel Suarez de Turbana

Matemático de la Universidad de Cartagena, con una especialización en matemáticas avanzadas de la misma Universidad y Magister en matemáticas de la Universidad del Norte de Barranquilla. Con más de 19 años de experiencia como docente de planta en educación básica y media en institución Educativa Marcos Fidel Suárez de Turbana Bolívar en el área de matemáticas; y 16 años como docente en educación superior en la Universidad de Cartagena, Colombia. Profesional con buena disposición y actitud para la formación continua, creativo, proactivo y propenso a la investigación.

References

Asociación Española de Profesores Universitarios de Matemáticas para la Economía y la Empresa (ASEPUMA). (2009). Memorias XVII Jornadas– V Encuentro Internacional. [CD Rom]. Sevilla: ASEPUMA Capítulo Mejora de la comprensión del lenguaje matemático mediante una acción tutorial.

Ayala-García, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Documento de trabajo sobre economía regional 217. Cartagena: Banco de la República. Centro de Estudios Económicos Regionales (CEER).

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique ; du savoir savant au savoir enseigné. Paris, La Pensée Sauvage.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Aique editorial.

Delgado, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: Retos en equidad y calidad. Informe final. Bogotá: Fedesarrollo.

Duval, R. (2000). Representación, visión y visualización: Funciones cognitivas en el pensamiento matemático. Lille: Université du LittoralCôte-d’Opale, Boulogne, et Centre IUFM Nord Pas-de Calais.

Instituto Colombiano para la evaluación de la educación (ICFES). (2023). Informe nacional de resultados saber 11 2022. Bogotá, Colombia. www.icfes.gov.co.

Pimm, D. (1990). El lenguaje matemático en el aula. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencias y Ediciones Morata.

Sastre, Patricia; D´Andrea, Rodolfo Eliseo. (2013). Lenguaje matemático y validación en estudiantes universitarios. En Flores, Rebeca (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 167-174). México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general (20ª ed.). Buenos Aires: Losada. [Publicado originalmente en francés con el título Cours de linguistique générale, 1916. Traducción de A. Alonso]

Serrano, Bladimir. (2005) ¿Qué constituye a los lenguajes natural y matemático? Sapiens. Revista Universitaria de Investigación [en línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41060104.

Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

Taylor, S.J., y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Ed.Paidós, España, 1992-Pág-100 132.

Tiramonti, G. (2014). Las pruebas PISA en America Latina: Resultados en contextos. Revista de la asociación de inspectores de educación de España, N° 20, Vol. 6, Madrid, España.

Valverde, G. A. (2013). Un marco para la acción en la mejora de la Educación matemática en América Latina: Lecciones de una investigación regional y un experimento en la republica Dominicana. En H. Barrantes, S. Gonzales, A. Ruiz, E. Chaves, O. Salas y J. A. Villa (Eds.). Cuadernos 12 de Investigación y Formación en Educación Matemática (pp. 175-201). Redumate. Disponible: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Wittgenstein, L. (1953). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Editorial Crítica S.A.

Published

2024-06-06 — Updated on 2024-06-14

Versions

How to Cite

Moreno Paternina, A. . (2024). SENSE AND MEANING OF MATHEMATICAL LANGUAGE IN LEARNING IN THE AREA OF MATHEMATICS AT THE MIDDLE EDUCATION LEVEL. DIALOGICA, 21(3), 04–23. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2776 (Original work published June 6, 2024)