Difficulties faced by students in learning algebra

Authors

Keywords:

Difficulties, Learning, Algebra

Abstract

The difficulty that students face when learning mathematical concepts, especially in algebra, is a problem that is frequently repeated, hence the objective of this research is to identify the difficulties faced by 8th-grade students of the Arcesio Departmental Technical Educational Institution Cáliz Amador from the municipality of El Banco Magdalena in learning algebra. The methodology used included individual interviews and participant observations to obtain a deep understanding of the difficulties that students face, as well as understand their perceptions and strategies about this fundamental discipline of mathematics. Perceived difficulties were identified, such as the belief that algebra is "difficult" and "confusing", observations confirmed these perceptions, showing expressions of frustration and confusion during the activities. Problematic concepts included the use of letters and variables, the manipulation of equations, and operations with exponents and polynomials. In addition, emotional obstacles, such as nervousness, were discovered to affect student performance.

Author Biography

Lucenith Durán Gutiérrez, Institución Educativa Técnica Arcesio Cáliz Amador, El Banco-Colombia

Degree in Basic Education: Emphasis in Mathematics and Computer Science, Universidad El Bosque. Specialist in Educational Informatics Administration, Universidad de Santander UDES. Master's Degree in Educational Technology Management, Universidad de Santander UDES. Teacher in the area of Mathematics in basic secondary education at the Departmental Technical Educational Institution Arcesio Cáliz Amador of El banco Magdalena. With 23 years of work experience.

References

Alguacil, M., Boqué, M., y Pañellas, M. (2016). Dificultades en conceptos matemáticos básicos de los estudiantes para maestro. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), p.p 419-429.

Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. Investigación en Educación Matemática XVI, p.p 75 – 94.

Clavijo, E. (2010). Enseñanza del álgebra por métodos no convencionales. En Gómez, M

y Barrera, J. (comp), Memorias: Segundo Encuentro Nacional sobre la Enseñanza de las ciencias exactas y naturales: Las ciencias básicas como eje articulador del conocimiento (pp. 95-104). Colombia: Pereira: Universidad Católica Popular del Risaralda.

Esquinas, A. (2009). Dificultades de aprendizaje del lenguaje álgebraico, del símbolo a la formalización algebraica: Aplicación a la práctica docente. [Tesis doctoral]. Madrid: España.

Gonzáles, A. y Gonzáles, F. (2016). Interpretaciones del álgebra por futuros profesores de matemática. Memorias del IX Congreso Venezolano de Educación Matemática. pp.41-56. http://funes.uniandes.edu.co/19077/1/Gonzalez2016Interpretaciones.pdf

Gonzáles, A. y Velandia, A. (2017). Procesos de generalización en la iniciación al álgebra escolar: reporte de una experiencia con estudiantes de grado octavo. [Tesis Maestría], Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://acortar.link/FSRxxf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (2022). Reportes de resultados para establecimientos educativos 2022-4. Sistema Prisma.

Loewenstein, C. (2017). Primeros contactos con el álgebra, siguiendo los pasos de los grandes matemáticos. [Tesis Maestría]. Universidad Internacional de la Rioja. https://acortar.link/o4uhx1

Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Ministerio de Educación Nacional.

Muñoz, M., y Ríos, C. (Octubre, 2008). Nociones básicas sobre álgebra: Análisis de las dificultades presentadas por los estudiantes en los procesos de aprendizaje de los conceptos básicos sobre álgebra. En Blanco, H. IX Encuentro Colombiano de Matemática Educativa. Colombia.

Nieto, I, y Ramos, H. (2012) Diseño y evaluación de material de apoyo en matemáticas básicas para alumnos procedentes de ciclos formativos en la escuela politécnica superior de Zamora. Memoria de realización del proyecto de innovación docente.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Colombia - Country Note - PISA 2018 Results. OECD. Volumes I-III. https://acortar.link/VYnLAv

Pulache, C. (2021). Diagnóstico de los errores que cometen los estudiantes del segundo grado de secundaria, de una institución educativa pública en el inicio del aprendizaje del álgebra escolar. [Tesis pregrado]. Universidad de Piura. https://acortar.link/v7KaLl

Sánchez, Y. (2021). Reconocimiento de los errores del lenguaje algebraico empleado por los estudiantes de grado 8° del Liceo Campestre La Misión por medio de una trayectoria hipotética de aprendizaje. [Tesis pregrado], Universidad del Valle, Colombia. https://acortar.link/j31lspSánchez, V. (2023). Colombia se ha mantenido en últimos lugares de prueba Pisa en recientes ediciones. La República. https://acortar.link/sNi2hz

Trinidad, A., Carrero, V. y Soriano, R. (2006). Teoría Fundamentada. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Cuadernos Metodológicos 37. Madrid. https://acortar.link/JJdymA

Published

2024-05-23

How to Cite

Lucenith Durán Gutiérrez. (2024). Difficulties faced by students in learning algebra. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 33–48. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2615