Education in values in a society of permanent change
Keywords:
Education, Values, Change, PracticeAbstract
The objective of the research was to make visible the impact that value-based education generates on students in primary school and the achievement of a significant change in their behavior, based on the acceptance and implementation of these, which point towards educational practice in values as a basic tool to improve disciplinary behaviors in the classroom. The quantitative approach and technique of observation and survey were used, with the inductive-deductive method. A notable improvement was observed in the behavior of students who participated in values education programs. A decrease in disruptive behaviors, such as verbal and physical aggression, was evident. It is concluded that the research was a beginning for the teaching and learning process regarding education in values and to begin to see changes in the knowledge and practice of values.
References
Calero, M. (2018). Estrategias didácticas para fortalecer la educación moral de los niños del subnivel inicial II de la unidad educativa “las américas” DSpace Universidad Indoamericana, http://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/992
Expósito y Marsollier (2021). Valores prioritarios en educación. Una aproximación a partir de la percepción de docentes en ejercicio y en formación. (p.16) Plumilla Educativa, 28 (2), 13-32. DOI: 10.30554/pe.2.4251.2021.
González, C. (2019). Los temas transversales y la educación en valores. España: Anaya
Linares, K. (2021) El aprendizaje de valores en aula en los estudiantes de segundo grado de primaria, universidad católica sede sapientiae, https://acortar.link/wx9UOA
López, R. y Saneleuterio, E. (2019). El carácter fundamentalmente de los valores en la educación. Propuesta de un modelo axiológico de educación integral. Quién: Revista de Filosofía Personalista, (9), 39-61.
Maguiña, Z. (2019). Nivel de práctica de los valores fundamentales de los estudiantes de la institución educativa Mariscal Toribio de Luzuriaga-Huaraz, 2018 Universidad Cesar Vallejo. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/40615.
Maldonado, A., González, E. y Cajigal, E. (2019). Representaciones sociales y creencias epistemológicas. Conceptos convergentes en la investigación social. Cultura y representaciones sociales, 13(26), 412- 432. http://dx.doi.org/10.28965/2019-26-15.
Mendive, G. (2008). La escuela y sus desafíos. Declaración Universal de los Derechos Humanos. La importancia de promover los valores del hogar hacia las escuelas primarias, (p.77). Revista multidisciplinar “ciencia latina” DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5354
https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5354/8098
Palomeque-López, M. y Hernández-Romero, G. (2021). Formación de valores en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200010&lng=es&tlng=es.
Rodríguez A. (2020). Comunicación y negociación en los roles familiares (p.11). Universidad Autónoma de puebla, https://repositorioinstitucional.buap.mx/server/api/core/bitstreams/87db6a99-3ffc-4e2e-ab0f-c853a3e9c70d/content
Rojas, S. (2020). Aproximaciones teóricas sobre la educación en valores. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 438-455. (p.3), https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1373.
San Martín, R. (1999), “Valores para Vivir” Memoria para el trabajo en valores en el marco de los objetivos transversales de la reforma educativa. (p.1). Pontificia Universidad Católica de Chile. https://www.conicyt.cl/wp-content/themes/fondef/encuentra_proyectos/PROYECTO/01/I/D01I1040.html
Valentini, M. (2019). For a pedagogy of values. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, (p.17), 217-226. https://doi.org/10.7346/-fei-XVII-01-19_19.
Villa, A. (2021). La importancia de los valores en la vida personal y social. (p.110), (researchGate- red social de investigadores). https://acortar.link/easOhW
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.