Quality and Rigor Criteria in the Qualitative Methodology
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.566Keywords:
Criteria, Quality, Rigor, Methodology, Research, QualitativeAbstract
The purpose of this article is to present an overview of the rigor of research with qualitative approaches, conceived as constructs generated in the context of the positivist vision and recognized by this world as the validity and reliability of the investigative process. Authors such as Miles and Huberman (1984), Lincoln and Guba (1985), Riessman (1993), Denzi and Lincold (2008), among others, use more subjective terms that agree with the onto-epistemological and methodological perspectives that support this research. Therefore, it is recommended to develop alternative constructs that meet the expectations related to credibility, authenticity, consistency, transferability, auditability, triangulation, among others.
References
Castillo, E. y Vásquez, M. (2003). El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia Médica, Volumen. 34, número 3. Universidad del Valle Cali, Colombia.
Cerdá, H. (2002). Los elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: El Buho.
Denzin, N.K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: Praeger.
Denzin, N. (1995). Strategies of multiple triagulation, the Research Act: A theoretical introduction to Sociological Methods. New York: McGraw Hill.
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2008). The Landscape of qualetative research. 3era., United States of America: Sage Publications Inc
Franklin, C. y Ballau, M. (2005). Reliability and validity in qualitative research. En: Grinnell, R. & Unrau, Y. (Eds.). Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches. Nueva York: Oxford University Press.
Fick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Guba, E. G.; Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation: improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. San Francisco: Jossey-Bass.
Guba, G. y Lincoln, S. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publications.
Guber, R. (2001). La Etnografía, método, campo y reflexibilidad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. 4ª Edición. McGraw Hill.
Huberman, A. y Miles, M. (2000). Métodos para el manejo y el análisis de datos. En: Denman, C., Haro, J. (Comp.). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Hermosillo: El Colegio de Sonora.
Kincheloe, L. y McLaren, L. (1994). Repensando la teoría crítica y la investigación cualitativa. En Denzin y Lincoln (Eds.), Manual de investigación cualitativa Thousand Oaks, CA: Sage
Kvale, S. (1995). The social construction of validity. Qualitative Inquiry.
Lincoln Y. S. y Guba E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publications.
Marshall, C. (1990). Goodness criteria. En E.G. Guba (Ed). The paradigm dialog (pp.188-197). Newbury Park, CA: Sage.
Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: Sage.
Miles, M B. y Huberman, A M. (1984). Producing Reports, in Qualitative Dta Analysis, Thousand Osks. California: Sage.
Noreña, L., Alcaraz, N., Rojas, J. y Rebolledo, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Universidad de La Sabana. Aquichan. Volumen 12, número 3. ISSN 1657-5997.
Patton, M. Q. (1980). Qualitative evaluation methods. Beverly Hills: Sage
Pérez Serrano, G. (2007). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II Técnicas y análisis de datos. 4ta. Madrid: La Muralla.
Riessman C (1993). Narrative Analysis. Qualitive Reserarch Methods, Series 30. London: Sage Publications.
Ruiz, J. y Ispizua, M. (1989). La descodificación de la vida cotidiana. Bilbao: Universidad de Deusto.
Sandelowski, M. (1993). Rigor or rigor mortis: the problem of rigor in qualitative research revisited. Adv Nur Sc.
Sandelowski, M. (2002). Reading qualitative studies. International Journal of Qualitative Methods.
Van Zanten, A. (2004) Comprender y hacerse comprender: Como reforzar la legitimidad interna y externa de los estudios cualitativos. Revista Educacao e Pesquisa. [Revista en línea], 30. Disponible: http://www.scielo.br/pdf /ep/v30n2/v30n2a08.pdf [Consulta: 2017, Enero 12]