From the philosophical path to the ontological concern at university education

Authors

  • María Teresa Mendoza Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela
  • Rafael Perales Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi38.756

Keywords:

Philosophical Path, Ontological Path, University Education

Abstract

 

From the approaches of Echeverría, Acaso and Koffman, with respect to an ontology of the present, the authors propose an exercise of authentic reflection to understand how "being" occurs, in an educational environment where the boom is becoming more and more powerful of technology, the media and successive social crises, which means, simultaneously, to look at their meaning and critically prepare the humans who live there, not only to understand the here and now; but, and also the current future, for being a learning society, without fear of the ambiguities that occur after any assessment and even more so if it is the university being, therefore in this act of daring we have tried to build, in the first place a ontology of ourselves, secondly a humble vision of university education and third its management, taking advantage of the space to incorporate our own reflections.

Author Biographies

María Teresa Mendoza, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

Doctora en Innovación Educativa (UNEFA) Magíster en Administración Pública (USC), Especialista en Aduanas e Impuestos (USC), Abogada (USM), Profesora Universitaria tanto en Grados como en Postgrados. Categoría asociada. Autor de artículos en revistas nacionales. Árbitro en la Revista Científica.

Rafael Perales, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

PhD en Gestión del Conocimiento (UPEL), Doctor en Ciencias de la Educación (UNESR), Magíster en Currículo (UBA), Profesor de Química y Ciencias Generales (UPEL), Vicerrector Fundacional UNES, Investigador, Coach Ontológico y Profesional Certificado, Biodescodificador, Consultor estratégico organizacional. Profesor Titular (J). 

References

Acaso, M. (2016) rEDUvolution. [Recopilaciones de su blog] Editorial Paidós.

Echeverría, R. (2005). Ontología del Lenguaje. Santiago de Chile: Editorial Comunicación Noreste

Echeverria, R. (2007) Por la Senda del Pensar Ontológico. [Libro en línea] Disponible: www.lecturasinegoismo.com Ref: 3544 [Consulta: 2018, Julio 12]

Heidegger, M. (1939) La Ontología Fundamental [Libro en Línea] Disponible: www.enriquedussel.com [Consulta: 2018, agosto 10]

Husserl, E. (1997) Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro primero (traducción de José Gaos), FCE, México.

IBEROCIENCIA, (2017) El papel de la interdisciplinariedad en el proceso de aprendizaje [Documento en línea] Disponible: www.oei.es [Consulta: 2018, octubre 18]

Kofman, F. (2008) La Empresa Consciente. Como construir valor a través de valores. Buenos Aires: Aguilar.

Mendoza, M. (2017) Repensando la Universidad del Siglo XXI, bajo un enfoque ontológico. [Tesis Doctoral] En: Biblioteca UNEFA

Perales, R. y Mendoza, M. (2017) Hacia una nueva noción de la Universidad del siglo XXI. Revista Gaceta de Pedagogía, UPEL. Caracas. [Revista en línea] Disponible en: http://upel.edu.ve/ojs/index.php/gaceta/article/view/565 [Consulta: 2018, octubre 20]

Tünnermann, C. (2007) La universidad necesaria para el Siglo XXI. 1ra edición Managua, Nicaragua: HISPAMER,

Published

2019-12-01

How to Cite

Mendoza, M. T., & Perales, R. . (2019). From the philosophical path to the ontological concern at university education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (38), 59–72. https://doi.org/10.56219/rgp.vi38.756

Issue

Section

General Articles