Theoretical fundamentals of effective schooling as a basis for the creation of an educational management model
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.906Keywords:
School efficiency, Educational management, School successAbstract
The present article has as an objective analyzing the theory of effective schooling and the internal processes of the educational institutions in light of the theorical assumptions as basis for the organizational achievement of effective managements. It seeks an appropriate conceptualization of effective schooling, with a focus that would work as a basis in the construction of an educational management model. This investigation is of a qualitative focus, of a documental and descriptive type. Relevant aspects and conditions were identified that the effective schools share and how the classroom processes and the quality of teaching holds a direct impact over the learning and the school success. These results are applicable to other institutions whose results aren’t satisfactory, since they facilitate a pertinent, significant and relevant education for the student and the society, which will work to delve deeper into the subject and to strengthen future investigations.
References
Aguerrondo, I. (1996). La escuela como organización inteligente. [documento en línea] Disponible: http://www.terras.edu.ar/biblioteca/17/17GSTN_ Aguerrondo_ Unidad_1.pdf. [Consulta: 2020, octubre 5]
Ainscow, M., Hopkins, D., Soutworth, G., West, M. (2001) Hacia escuelas eficaces para todos: manual para la formación de equipos docentes. Nacea, S.A. de ediciones. [documento en línea]. Disponible:https://acortar.link/FsI3XX [Consulta: 2021, marzo 7]
Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una Educación de Calidad para Todos en el Siglo XXI. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Red iberoamericana de investigación sobre cambio y eficacia escolar. Madrid – España. vol. 4, núm. 2, pp. 84-101.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de Investigación 5ta. ed. México: McGraw Hill. Disponible: https://www.freelibros.me/metodologia-de-la-investigacion/metodologia-de-la-investigacion-6ta-edicion-roberto-hernandez-sampieri. [Consulta: 2021, julio 2]
Ministerio de Educación Nacional. (2010). [documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-179264.html [Consulta: 2021, julio 2]
Morales, J. Zúñiga, S. García, V. (2016). Hacia una calidad educativa: Indicadores de eficacia y eficiencia en México. Boletín científico de ciencias sociales y humanidades del ICSHU, vol. 4, núm. 8. [documento en línea]. Disponible: https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/icshu/n8/a2.html [Consulta: 2021, julio 5]
Murillo, J. (2003). La investigación sobre eficacia escolar en Iberoamérica: revisión internacional del estado del arte. Convenio Andrés Bello. [documento en línea]. Disponible: https://www.educacionyfp.gob.es/va/dam/jcr:0116a891-585c-4cfc-a119-739843496ad8/murillotorrecillaeficaciaescolar-pdf.pdf [Consulta: 2021, febrero 20]
Murillo, J. (2005). La investigación en eficacia escolar y mejora de la escuela como motor para el incremento de la calidad educativa en Iberoamérica escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3 (2). [documento en línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/551/55 103201.pdf [Consulta: 2021, mayo 15]
Murillo, J. (2007). Estudios sobre eficacia escolar en Iberoamérica: 15 buenas investigaciones. Convenio Andrés Bello.
Murillo, J. (2008). Hacia un modelo de eficacia escolar. Estudio multinivel sobre los factores de eficacia en las escuelas españolas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 6, núm. 1, pp. 4-28. [documento en línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/551/55160102.pdf [Consulta: 2020, octubre 15]
Page, M. y otros (1990). Hacia un modelo casual del rendimiento académico. Centro de investigación, documentación y evaluación C.I.D.E. Colección: investigación núm. 43. [documento en línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/ servlet/libro?codigo=378869 [Consulta: 2021, julio 5]
Paredes, C. (2014). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental en estudiantes de un liceo de Cañetes. Revista Electrónica Educare, vol. 20, núm. 1, pp. 119-144. [documento en línea] Disponible: https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194143011006/html/index.html [Consulta: 2021, junio 25]
Plan Nacional de Educación Colombiano 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Ministerio de Educación de Colombia. [documento en línea] Disponible: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/190/plan-nacional-decenal-educacion-2016-2026-camino-hacia-calidad-equidad [Consulta: 2021, junio 25]
Purkey, S., Smith, M. (1983). Effective Schools: a review. The elementary schools journal volume 83, number 4. [documento en línea]. Disponible: https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/461325 [Consulta: 2021, marzo 5]
Redondo, J. (1997). “La dinámica escolar: de la diferencia a la desigualdad”. Revista de psicología de la Universidad de Chile, vol. VI, pp. 7 – 18. [documento en línea]. Disponible: https://www.researchgate.net/publication/269968135 [Consulta: 2021, junio 25]
Touron, J. (1985). “La predicción del rendimiento académico: procedimientos, resultados e implicaciones”. Revista española de pedagogía, vol. 43 No. 169. pp. 473 495. [documento en línea]. Disponible: https://dadun.unav. edu/ handle/10171/18774 [Consulta: 2021, marzo 5]
Vélez, E., Schiefelbein, E., Valenzuela, J. (1994). Factores que afectan el rendimiento académico en la educación primaria revisión de la literatura de América latina y el caribe. Repositorio Ministerio de Educación Perú. [documento en línea]. Disponible: https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4317 [Consulta: 2021, febrero 20]