Villabrava and its pretense of a big city. Todo un pueblo. Miguel Eduardo Pardo

Authors

  • Memphis Vaamonde Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas

Keywords:

Venezuelan literature, social decadence, euro- centrism, Todo un pueblo, 19th Century Caracas

Abstract

Todo un pueblo (1899), as a representative work of Venezuelan literature, narrates through a great load of satire and pessimism, the sociopolitical situation of Venezuela by the end of the 19th century. In this text, Miguel Eduardo Pardo develops through the characters his view of the society of the time, and highpoints the consequences of embracing the lifestyles of modern Europeans. In this research, content analysis is applied to examine the social decadence that was evident in the public spaces of the city as a product of Frenchification, based on the most important assertions of Almandoz Borja and Muxi. This article discusses the decline that Caracas –the author’s Villabraba— underwent and pinpoints, based on documentary sources, the influence of cosmopolitanism on the lives of citizens and its notable manifestation in the construction of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Memphis Vaamonde, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas

Profesora de Castellano, Literatura y Latín egresada del Instituto Pedagógico de Caracas (IPC). Cursa el último semestre de la maestría en Estudios Literarios en la Universidad Central de Venezuela (UCV). Es docente de pre grado en la cátedra de Análisis Literario en el Instituto Pedagógico de Caracas, adscrita al Departamento de Castellano, Literatura y Latín.

References

Almandoz, A. (2002). La ciudad en el imaginario venezolano. Tomo I: Del tiempo de Maricastaña a la manifestación de los techos rojos. Caracas: Fundación para la Cultura Urbana.

Almandoz, A. (2006). Urbanismo europeo en Caracas (1870 – 1940). Caracas: Equinoccio (Universidad Simón Bolívar)

Borja, J. y Muxí, Z. (2000). El espacio público: ciudad y ciudadanía. [Documento en línea] Disponible: https://www.researchgate.net

publication/44358990_El_espacio_publico_ciudad_y_ciudadania_Jordi_Borja_y_Zaida_Muxi [Consulta 2019, 11 de diciembre]

Castro, J. (1977). Prólogo de la novela Todo un Pueblo. Miguel Eduardo Pardo y El Club de los Odiantes.

Gomes, M. (1993). El Lenguaje de las Destrucciones: Caracas y la Novela Urbana. Revista de literatura hispánica: No. 37, Article 25.

González Casas, L. (2002). Modernidades alternas del urbanismo araqueño: Territorio, arquitectura y espacio urbano. En Caracas, de la metrópoli súbita a la meca roja. Volumen 7. Primera edición. Ecuador: Olacchi.

González, B. (1983). Todo un pueblo: modernismo modernidad. La crisis finisecular en Venezuela. En: Escritura: Caracas.

Pardo, M. (1981). Todo un Pueblo. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana. Colección el Dorado.

Ruiz, B. (2013). Mujer, clase y proyecto nacional en la Venezuela de finales del siglo XIX: Todo un pueblo de Miguel Eduardo Pardo. Cuadernos de literatura. VOL. XVII nº33. Enero-junio 2013

Vilar, G. (1987). El decadentismo como doctrina estética. [Documento en línea] Disponible: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/1266/El%20decadentismo.pdf [Consulta 2020, 18 de enero].

Published

2019-07-01

How to Cite

Vaamonde, M. . (2019). Villabrava and its pretense of a big city. Todo un pueblo. Miguel Eduardo Pardo. LETRAS, 59(95), 133–148. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/letras/article/view/98

Issue

Section

Articles