The lexical availability of emotions in the classroom context: a pilot study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2364

Keywords:

lexicon, lexicon of emotions, lexical availability, focus of interest

Abstract

This research presents a pilot study that researches the lexicon of emotions in the classroom context from the methodology of lexical availability. The premise of this study is based on the approach of the lexicon as both a constructor and a reflection of realities. Therefore, emotions can be evidenced through lexical units. In order to support this premise, theoretical and methodological proposals on lexicon, emotions, lexical availability, lexicology and semantics have been consulted. The technique used was the survey and the lexical availability test with centers of interest constructed from the most frequent emotions and applied to students of the faculties of Education and Humanities and Art of the Universidad de Concepción, Chile. The results obtained have indicated that the centers of interest Love, Anger and Joy have been the most productive in terms of the number of lexies used. Likewise, it has led to the classification of lexies into descriptive, expressive and figurative. The conclusions reveal that, lexicon is, indeed, the vehicle for transmitting emotions and the proposed methodology is effective in order to recover the lexicon of emotions.

Author Biographies

Oscar Elías Blanco Correa, Universidad de Concepción, Chile

Doctor en Lingüística de la Universidad de Concepción. Es egresado del Instituto Pedagógico de Caracas y se ha desempeñado como profesor en universidades venezolanas y chilenas y también como profesor de español como lengua extranjera de forma particular.

Gabriela Emilce Kotz Grabole, Universidad de Concepción, Chile

Doctora en lingüística y docente del Departamento de Idiomas Extranjeros de la Facultad de Humanidades y Arte de la Universidad de Concepción, donde imparte cursos de alemán como lengua extranjera en la carrera de Traducción / Interpretación en Idiomas Extranjeros y en el postgrado de lingüística de la misma Facultad.

Pedro Antonio Salcedo Lagos, Universidad de Concepción, Chile

Doctor en Inteligencia Artificial y Profesor Titular en la Universidad de Concepción, donde imparte entre otros cursos el de “Lingüística Aplicada, inteligencia artificial y análisis de sentimientos”.

References

Academia Chilena de la Lengua. (2010). Diccionario del uso del español de Chile. Asociación de Academias de la Lengua Española/mn editorial/Gobierno de Chile.

Blanco Correa, Oscar Elías; Salcedo Lagos, Pedro y Kotz Grabole, Gabriela Emilce- (2020). Análisis del léxico de las emociones: Una aproximación desde la Disponibilidad Léxica y la Teoría de los Grafos Léxicos. Lingüística y Literatura, 41 (78), 56-84. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03

Bisquerra Alzina, Rafael, Pérez González, Juan Carlos y García Navarro, Esther. (2015). Inteligencia emocional en educación. Editorial Síntesis.

Bourdin, Gabriel. (2015). Las emociones entre Los Mayas. El léxico de las emociones en el maya yucateco. Universidad Nacional Autónoma de México. DOI: https://doi.org/10.22201/iia.9786070257049e.2015

Casado, Cristina y Colomo, Ricardo. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental. A parte Rei. Revista de Filosofía, 47, 2006, 1-11. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/casado47.pdf.

Casassus, Juan. (2006). La educación del ser emocional. Universidad Virtual del Instituto Tecnológico de Monterrey. Ediciones Castillo.

Colmenares del Valle, Edgar. (1996). ¿Qué es un venezolanismo? Letras, 53: 21-40.

Echeverría, Max; Urzúa, Paula. y Figueroa, Israel. (2005). Dispogen II. Programa computacional para el análisis de la disponibilidad léxica. Universidad de Concepción (Software).

Enfield, Nick. J. y Wierzbicka, Anna. (2002). The body in description of emotion: cross-linguistic studies, Pragmatics and Cognition, special issue. John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/pc.10.1-2

Fernández Juncal, Carmen y Hernández Muñoz, Natividad. (2019). Disponibilidad Léxica y socionomástica. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 25: 185-210. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.185-210

Goleman, Daniel. (1985). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Editorial Cergara.

Green, Thomas. (1971). The activities of teaching. McGraw-Hill.

Grünewald Soto, Úrsula. y Osorio, Jorge. (2010). Sentir, decir y hacer: variedad expresiva y prototipos de emoción en el vocabulario juvenil. Onomazein 22 (2): 125-163. DOI: https://doi.org/10.7764/onomazein.22.06

Hargreaves, Andy. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14, pp. 835-854. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00025-0

Hernández Muñoz, Natividad. (2006). Hacia una teoría cognitiva integrada de la Disponibilidad Léxica: El léxico disponible de los estudiantes castellanos-manchegos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Jiménez-Catalán, Rosa M. y Dewaele, Jean Marc. (2017). Lexical availability of Young Spanish EFL learner: emotion words versus non emotion words. Language, Culture and Curriculum (30), 289-299. https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1327540. DOI: https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1327540

Köveceses, Zoltán; Palmer, Gary y Dirven, René. (1999). Language and emotion: The interplay of conceptualization with physiology and culture. En Gary. Palmer y Debra J. Occhi (eds.) Language of sentiment: Cultural Constructions and Emotional constraints, pp. 237-262. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.

Lara, Luis Fernando. (2006). Curso de lexicología. México: El Colegio de México.

Lara, Luis Fernando. (1997). Teoría del diccionario monolingüe. El Colegio de México.

López Morales, Humberto. (1995-1996). Los estudios de disponibilidad léxica: pasado y presente. Boletín de Filología, XXXV, 245-259. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/download/19231/20354/.

López González, Antonio María. (2014). Disponibilidad Léxica. Teoría, método y análisis. Universidad de Lodz. DOI: https://doi.org/10.18778/7969-437-2

Maureira, Fernando y Sánchez, Cristian. (2011). Emociones biológicas y sociales. Rev GPU, 7 (2), 183-189. http://maureiralab.cl/gallery/13-emociones%20biologicas%20y%20sociales.pdf.

Maureira, Fernando. (2008). Las bases de la condición humana. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 11 (4): 97-111.

Morgado, Ignacio. (2010). Emociones e inteligencia social. Ariel.

Otaola Olano, Concepción. (2004). Lexicología y semántica léxica. Teoría y aplicación a la lengua española. Ediciones Académicas.

Pekrun, Reinhard.y Linnenbrink-García, Lisa. (Eds.) (2014). Educational psychology handbook series.International handbook of emotions in education. Routledge/Taylor & Francis Group. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203148211

Pérez, Francisco Javier. (2000). Diccionario, discursos etnográficos, universos léxicos. Propuestas teóricas para la comprensión cultural de los diccionarios. UCAB-Fundación Celarg.

Plutchik, Robert. (2001). The Nature of Emotions. American Scientist, 89 (4), 344-350. DOI: https://doi.org/10.1511/2001.4.344

Pottier, Bernard. (1976). Lingüística general: teoría y métodos. Gredos.

Rokeach, Milton. (1968). A Theory of organization and change within value-attitude systems. Journal of social issues, 24(1), 13-33 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1968.tb01466.x

Salcedo Lagos, Pedro y del Valle Leo, María Elsa. (2013). Disponibilidad Léxica en Matemática en estudiantes de enseñanza media de Concepción, Chile. Atenas, 1 (21), 1-16. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/17/html.

Sánchez-Sauss Laserna, Marta (2011). Léxico disponible de los estudiantes de español como lengua extranjera en las universidades andaluzas. Editorial Universidad de Sevilla.

Uitto, Minna.; Jokikokko, Katri y Estola, Eila. (2015). Virtual special issue on teachers and emotions in Teaching and teacher education (TATE) in 1985–2014. Teaching and teacher education, 50, 124-135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.05.008

Urzúa, Paula. Sáez, Katia. y Echeverría, Max. (2006). Disponibilidad léxica matemática. Análisis cuantitativo y cualitativo. RLA 44 (2), pp. 59-76. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48832006000200005

Wierzbicka, Anna. (1999). Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and Universals. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511521256

Published

2023-11-11

How to Cite

Blanco Correa, O. E. ., Kotz Grabole, G. E. ., & Salcedo Lagos, P. A. . (2023). The lexical availability of emotions in the classroom context: a pilot study. LETRAS, 63(103), 55–80. https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2364

Issue

Section

Articles