Incidence of teacher well-being in educational quality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2078

Keywords:

Teacher well-being, Educational quality

Abstract

To talk about educational quality in the context of education, it was necessary to understand the concept of teacher well-being since this factor has historically affected the educational system; For this reason, this article investigated theoretical elements that allowed us to understand this phenomenon, where the disposition and motivation of the teacher become determinants when it comes to improving the teaching processes. Methodologically, the documentary design was used with 19 units of analysis, which helped to establish that teachers are physically, emotionally and mentally affected by contingencies typical of their work and personal environment, which, when incorrectly assumed, limited their performance. professional; It can be concluded that as long as educational policies and work environments do not favor the well-being of teachers, the quality of education will be limited to measuring non-humanizing standards of the school.

 

Author Biography

Ninoska Patricia Pinedo Torres, Institución Educativa Distrital Murillo, Barranquilla, Colombia

Bachelor's Degree in Educational Sciences. Specialisation in Social Sciences, Universidad del Atlántico. Specialist in Science Pedagogy, Universidad Simón Bolívar. Master in Education, Universidad Autónoma del Caribe. Murillo District Educational Institution, American University Corporation, San Pedro Claver Institute, Evardo Turizo Palencia District Educational Institution, Centro de Informática del Caribe CIC, Technical Occupational Academy AOTEC. Speaker at the First Seminar on Geographic Reflection, Universidad del Atlántico. Speaker at the International Seminar on Pedagogy and Didactics, Universidad Autónoma del Caribe. Speaker at the II International Congress on Research and Innovation in Education, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Congress for Quality Education, CAJACOPI-COLCIENCIAS. International Mathematics Research Meeting. Crossing the World, A Journey through Reading and Writing, Universidad de la Costa.

References

Acuña, F. (2015). Incentivos al trabajo profesional docente y su relación con las políticas de evaluación e incentivo económico individual. Estud. pedagóg. [online]., vol.41(n,1), 7-26. https://acortar.link/egla8V

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación (6 ed.). Caracas: Editorial Episteme.

Ascorra, P., y Lopez, V. (2014). Relación entre el bienestar social de Profesores y el Nivel de Autonomía y Tamaño de Escuelas Municipalizadas Chilena. Terapia psicológica, 32(n.2). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082014000200005

Bodero, H. (2014). El impacto de la calidad educativa. Apuntes de Ciencia & Sociedad. Vol.4, Nº 1. pp 112-117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5042937

Bonet, C. (2021). Bienestar docente: Intervención en liderazgo en profesorado de educación secundaria. Tesis de Grado. Universitat Jaume I, Madrid.

Borjas, M., y Gomez, I. (2019). Bienestar docente y competencias de la profesión de la docencia. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, Nº. 89, 2, pp 1023-1051 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8188285

Chehaybar, E. (2007). Reflexiones sobre el papel del docente en la calidad educativa. Reencuentro(50), 100-106. https://www.redalyc.org/pdf/340/34005013.pdf

Cornejo, R. y Quiñónez, M. (2007). Factores Asociados al Malestar/Bienestar Docente. Una Discusión desde la Investigación Actual. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5), 75-80. https://www.redalyc.org/pdf/551/55121025011.pdf

Cornejo, R. (2009). Condiciones de trabajo y bienestar/malestar docente en profesores de enseñanza media de Santiago de Chile. Educ. Soc., Campinas, 30(107), 409-426. https://www.scielo.br/j/es/a/V73rpVdRj5NmN6Mtb9WxP3n/?format=pdf&lang=es

Covey, S. (2014). Los 7 Hábitos de la Gente Altamente Efectiva. Barcelona: Paidós.

De Pablos, J., y Colás, P. (2011). Bienestar docente e innovación con tecnologías de la información y la comunicación. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 59-81. https://revistas.um.es/rie/article/view/100131

Duarte, T., y Jiménez, R. (2007). Aproximación a la teoría del bienestar. (U. T. Pereira, Ed.) Scientia Et Technica, Vol. XIII, Nº 37, pp 305-310. https://www.redalyc.org/pdf/849/84903752.pdf

García, F., y Juárez, S. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana Educación Superior, vol.37, n.2, pp.206-216. https://acortar.link/HnAsJd

Hué, C. (2009). Razones para el bienestar docente. Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, Nº 390, pp 88-91. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/37002

Huertas, J., y Dávila, J. (2020). Claves contextuales y psicológicas del bienestar docente. Cuadernos de pedagogía (Nº 507), pp. 73-76. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/207188

Martínez, G. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. RA XIMHAI: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 12(6), 123-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933112

Maslach, C., y Pines, A. (1977). The Burnout syndrome in day care setting. California - USA.

Maslow, A. (2016). El hombre autorrealizado: hacia una psicología del Ser. Editorial Kairós.

Max-Neef, M.; Elizalde, A. y Hopenhayn, M. (1994). Desarrollo a Escala Humana. (CEPAUR, Ed.) Santiago, Chile: El Centro de Alternativas de Desarrollo. https://www.daghammarskjold.se/wp-content/uploads/1986/08/86_especial.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. MEN (2018). La calidad: esencia de la educación en las aulas de clase. Ministerio de educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/373629:La-calidad-esencia-de-la-educacion-en-las-aulas-de-clase

Plá, S. (2013). Calidad educativa. Historia de una política para la desigualdad. México, México: LIBRUNAM. https://acortar.link/FWPuhr

Ramos, J. (2008). Reformas, investigación, innovación y calidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 46(2), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/2002/3018

Ribes, R., Lumbierres, C., Boix, J.-L., Cano, S., De Andres, C., Jové, G., Suau, J. (2008). Estudio sobre indicadores de bienestar docente en profesorado de Secundaria. Cultura y Educación, 20(3). pp 347-356 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/113564008785826376

Ríos, H., y Sajoa, J. (2019). Relación entre el bienestar docente y los sistemas de gestión de calidad. Tesis de Maestría. Universidad de la Costa, Barraquilla. https://acortar.link/xIIOzF

Rodríguez, W. (2010). El concepto de calidad educativa: una mirada crítica desde el enfoque históricocultural. Revista Electrónica "Actualidades, 10(1), 1-28. https://www.redalyc.org/pdf/447/44713068015.pdf

Seibold, J. (2000). La calidad integral en educación : reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Ibero Americana(23) pp. 215-231. https://rieoei.org/historico/documentos/rie23a07.htm

Vidal, M., y Morales, I. (2010). Calidad Educativa. Educación Médica Superior, 24(2). pp 253–274 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000200013

Published

2023-07-23

How to Cite

Ninoska Patricia Pinedo Torres. (2023). Incidence of teacher well-being in educational quality. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 208–221. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2078

Issue

Section

Review Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.