Moving from the recognition to the appropriation of tac and tep. Didactic proposal from the inference of the voices of teachers from a high school.
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4759Keywords:
TAC, TEP, appropriation, empowerment, didactic model, teacher trainingAbstract
This article is the product of the research project entitled "A Didactic Model for the Appropriation of Teaching and Learning (TAC) and Teaching and Learning (TEP) in the Teaching Process at Teacher Training Colleges." This study was conducted at a teacher training college in the department of Atlántico, Colombia, as part of a doctoral thesis for a PhD in Educational Sciences at the Libertador Experimental Pedagogical University of Venezuela. Specifically, it presents the theoretical consolidation process achieved up to the time of writing this article. Furthermore, significant progress has been made in the research, which led to the submission of the research proficiency exam, which was successfully passed. This article compiles the foundations that support the stated purpose, seeking to construct a didactic model for the appropriation and empowerment of Teaching and Learning (TAC) and Teaching and Learning (TEP) for the teaching practice of teachers at a Teacher Training College. The findings presented in this research are framed within the interpretive paradigm, based on the postulates of Dilthey (1998), Heidegger (1998), and Gadamer (1999), who conceive knowledge as the result of the interpretation of human experience, mediated by language and rooted in cultural tradition. From this perspective, a deep immersion in the context is necessary to reveal the richness of collectively constructed meanings. Consistent with this approach, the ethnographic method was adopted from a complex perspective, as it is considered the most pertinent to understand the dynamics of educational processes and achieve the purposes of the study. In this sense, theoretical construction revolves around the configuration of the categories of teacher training and appropriation of the TAC and TEP; documentary review was the technique that guided this process.
Downloads
References
Alcívar, E., et al. (2023). Tecnologías de aprendizaje y conocimiento (TAC) en el proceso de enseñanza aprendizaje para el desarrollo de las competencias digitales en los estudiantes de Tercero de Bachillerato de la Unidad Educativa Juan Antonio Vergara Alcívar. 8(6), 977-994
Cañarte, T. (2021). Tecnologías de Información (TIC) como factor de éxito en la calidad de la docencia universitaria ecuatoriana. [Doctorado, Universidad Jaume I España]. http://hdl.handle.net/10803/673633
Castillo, M. C., & García, P. A. (2019). La práctica pedagógica, Un espacio de reflexión en la formación docente. Rastros y rostros, 2(1), (74-86). https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9268
CONPES. (2020). Tecnología para aprender: Política Nacional para impulsar las innovaciones en las practicas educativas a través de las tecnologías digitales: Republica de Colombia. Bogotá. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3988.pdf
Decreto No 1236 (2020). Las Escuela Normales Superiores se fortalecen como centros de formación docente, orientadas a la promoción del desarrollo humano y a la formación para la Educación Inicial, entre otras. Ministerio de Educación nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-400864_pdf.pdf
Díaz, L., & Márquez, R. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Ánfora, 27(48), 17-40.
Dilthey, W. (1988). Teoría de las concepciones del mundo. (J. Marías, Trad.) Madrid: Revista de occidente.
El Zailah, D., & González, E. (2024). Miradas plurales de la tecnofobia. Revista Politécnica (Bogotá. En Línea), 20(39), 148–156. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v20n39a10
Espinoza, A. (2024). Formación docente en competencias digitales: una experiencia basada en la investigación – acción: Teacher training in digital skills: an experience based on action research. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(2), 1964 – 1982.
Flórez, J.J., Hernandez, R. M., Garay, R. (2020). Tecnologías de la información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 504-527. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/32396/33785
Gadamer, H.-G. (1999). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Gobernación del Atlántico (30 de abril de 2020). Plan de desarrollo 2020-2023. https://www.atlantico.gov.co/images/stories/plan_desarrollo/PlanDesarrollo_2020-2023-Definitivo-A1.pdf
González, M y Núñez, S. (2020). Conceptualización Y Definición De Líneas De Investigación Prioritarias A Nivel De La Universidad. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 341-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400341
Gutiérrez, J. (2022). Modelo didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas con materiales didácticos manipulables, en alumnos del ciclo de educación de básica primaria. [Doctorado, UPEL]. https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/442/428
Guzmán, B., Castro, S., & Rauseo, R. (2021). Innovaciones y las tecnologías educativas en la UPEL-IPC.
Heideher, M. (1990). Schellyn y la Llibertad Humana. Caracas Venezuela: Monte Ávila Editores Latinoamericana.
Hernández, R. H., Rodríguez, A. y Roselli, N. (2019). Integración de las TIC a la educación: Una mirada desde el aula universitaria. Revista Cuatrimestral de divulgación científica. 6(3), 9-11.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7328201
Latorre, E., Castro, K., & Potes, I. (2018). LAS TIC, LAS TAC, Y LAS TEP: Innovación educativa en la era digital.
León, K. (2021). Teorizar sobre el significado de la práctica pedagógica del docente a partir del uso didáctico de las TIC en la educación básica secundaria en Colombia. [Doctorado, UPEL]. https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/307/299
Luna, A. (2025), Docencia y revolución tecnológica. Líneas formativas desde una interpretación analógica, Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 10(21), 1-23.
Marín, J. D. (2020). Hacia la construcción de la didáctica mediante una concepción epistemológica y metodológica psicogenética. En A. Rico Molano, Epistemología de la didáctica: sentido y aplicaciones en las prácticas investigativa y la enseñanza (págs. 39-62). Bogotá: Ediciones USTA.
Martínez, M., & Monzó, A. (2021). La Tecnología del Empoderamiento y la Participación (TEP) en la formación inicial de los profesionales de la educación desde el RD 822/2021 y los ODS. Conferencie Proceedings EDUNOVATIC, 814-819.
Moncada, J. y Romero, N. (2007). Modelo didáctico para la enseñanza de la educación ambiental en la Educación Superior Venezolana. Revista Pedagógica Escuela de educación Universidad Central de Venezuela. 28(83). 443-476. https://www.redalyc.org/pdf/659/65908305.pdf
Rodríguez, J. (2003). Paradigma, enfoques y métodos en la Investigación educativa. Investigación Educativa. Revistas de investigación UNMSM, 7(12), 23-40. Vista de Paradigmas, enfoques y métodos en la investigación educativa (unmsm.edu.pe)
Sánchez, M. (2022). Del silencio a la acción. Animación a la lectura y prácticas con las TIC, como experiencias de participación y creatividad, en la Formación Profesional. [Doctorado, Universidad de Granada/España]. https://hdl.handle.net/10481/76846
Sandia, B., Luzardo, M., y Agilar, A. (2019). Apropiación de las Tecnologías de Información y Comunicación como Generadoras de Innovaciones Educativas. Ciencia, Docencia y Tecnología. 30(58), 267-289. https://www.redalyc.org/journal/145/14560146013/14560146013.pdf
Solórzano, W., Rodríguez, A., García, V., & García, R. (2024). TIC, TAC y TEP: Pilares de la educación 4.0 en la formación de futuros docentes. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(7), 158-173
Valarezo, J. (2021). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento (TAC) en el proceso de formación del estudiante de la carrera de educación básica de la Universidad Técnica de Macahala- Ecuador [Doctorado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/item/e00b675a-a535-44ff-b13c-4b8b2f961a94.
Veljković, M. (2021). La innovación y las nuevas tecnologías en el aula de ele gamificación y TIC [Doctorado, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/handle/10366/149482.
Vesga, A. (2021). Lineamientos teóricos basados en la inteligencia emocional para la formación en competencias TIC de los docentes de educación primaria en Colombia. [Doctorado, UPEL]. https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/246/244
Villalba, V., Patricia, M., Muegues, M., & Rangel, K. (2024). Didáctica y Tecnología: Un Análisis Sistemático del Aprendizaje Significativo con TIC y TAC. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 4(3), 2704–2723.
Yunga, C., Cevallos M, Núñez A, Mora M. (2024). Un Enfoque Innovador: Cooperación y Tecnología en el Aula. REVISTA CIENTÍFICA UISRAEL 11 ( 2). 117-136.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
