Managerial strategies to resolve interpersonal conflicts in the educational environment
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4779Keywords:
managerial management, interpersonal conflicts, participatory leadership, aassertive communication, school coexistence, community managementAbstract
The article in progress will address the issue of interpersonal conflicts arising among the various educational actors at the “Aracelis Cárdenas de Sandoval” Basic State School, located in Barinas Municipality, Barinas State (Venezuela). It will focus on the need to design managerial strategies that strengthen institutional coexistence and optimize work relationships through assertive communication, mediation, and participatory leadership. The general purpose will be to analyze conflict management within the school environment to propose actions that promote a harmonious and cooperative organizational climate. The research will be framed within the line of Education, Environment, and Community Management, under the positivist paradigm, with a quantitative approach, descriptive type, and non-experimental cross-sectional design. The population will consist of thirteen participants belonging to the teaching, administrative, maintenance, and management staff. The survey technique will be applied through a structured questionnaire, validated by expert judgment and with reliability determined by Cronbach’s Alpha coefficient. It is expected to diagnose the factors that generate interpersonal conflicts, evaluate existing managerial strategies, and determine their effectiveness. The results will make it possible to formulate a set of contextualized managerial strategies aimed at strengthening emotional leadership, cooperation, and institutional co-responsibility. This study is expected to contribute to consolidating an organizational culture based on peace, ethics, and democratic conflict management, providing theoretical and practical foundations for future research in the Venezuelan educational context.
Downloads
References
Referencias
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (7.ª ed.). Caracas: Episteme.
Balestrini, M. (2006). Cómo se elabora el proyecto de investigación. Caracas: BL Consultores Asociados.
Chiavenato, I. (2017). Introducción a la teoría general de la administración (9.ª ed.). México: McGraw-Hill.
David, F. R. (2013). Conceptos de administración estratégica (9.ª ed.). México: Pearson Educación.
Fuenmayor, Y. (2012). Comunicación asertiva del gerente y resolución de conflictos en educación media general [Tesis de maestría, Universidad Rafael Urdaneta]. Maracaibo, Venezuela.
Fuentes, R. (1999). Estudios sobre confiabilidad. Paradigma, 4(2), 101–126.
Gil, Y., & Mendoza, K. (2023). Estrategias gerenciales para recuperar el espacio tecnológico en la escuela básica Cipriano Barrios. Revista Honoris Causa, 5(2), 45–60.
Goleman, D. (2011). Inteligencia emocional en la empresa. Barcelona: Editorial Kairós.
Hernández, J., & Mosquera, A. (2011). La gerencia de los conflictos en las organizaciones modernas: estrategias de acción. Revista CICAG, 8(2). Recuperado de http://publicaciones.urbe.edu/index.php/cicag/issue/view/157
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). México: McGraw-Hill.
Hurtado, J., & Toro, J. (2007). Paradigmas y metodología de la investigación en tiempos de cambio. Caracas: CEC, S.A.
Kerlinger, F. (1985). Foundations of behavioral research. New York: Holt, Rinehart and Winston.
López, A. (2014). La gerencia educativa: funciones y habilidades dentro de la institución. Revista Educación, Universidad de Carabobo, 38(2), 45–58.
López, M. (2024). Estrategias gerenciales para la resolución de conflictos organizacionales en el subsistema de educación básica y media general [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Recuperado de https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/1103
Mayo, E. (1933). The human problems of an industrial civilization. New York: Macmillan.
Mintzberg, H. (2013). El proceso de la estrategia: conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall.
Mintzberg, H., & Quinn, B. (2015). El proceso estratégico: conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall.
Palella, S., & Martins, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: Fedupel.
Pérez, N. (2015). Conflictos en las organizaciones educativas venezolanas [Trabajo de ascenso, Universidad Central de Venezuela]. Caracas, Venezuela.
Puyuelo, M. (2008). Convivencia escolar y participación educativa. Barcelona: Editorial Graó.
Ruiz Bolívar, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa. Caracas: Fedupel.
Sabino, C. (2000). El proceso de investigación. Caracas: Panapo.
Sabino, I. (2009). Metodología de la investigación. Caracas: Editorial Grijalbo.
Ury, W., Fisher, R., & Patton, B. (2012). Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.
Valencia, E. (2023). Estrategias gerenciales para la resolución de conflictos de convivencia escolar en la Institución Educativa Agropecuaria de Aipe, Huila [Tesis de maestría, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología]. Recuperado de https://repositorio.umecit.edu.pa/entities/publication/4e5d3f99-0caa-4d37-9939-5cba5b383272
Vidal, E. (2012). Gestión del conflicto en el ámbito educativo: estrategias de mediación escolar. Barcelona: Editorial UOC.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
