INCIDENCE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN TEACHING AND LEARNING PROCESSES AT THE UNIVERSITY LEVEL
DOI:
https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4740Keywords:
Educational Technology, Mediation, Teaching and Learning Processes, University EducationAbstract
he impact of educational technology in the realm of university education has been profound and transformative; it is not only filled with challenges but also offers great benefits to the entire community. When considering technological innovations translated into project-based learning, gamification, robotics, flipped learning, virtual reality, augmented reality, virtual laboratories, simulators, along with learning platforms, social networks, and artificial intelligence, they represent significant challenges for university educators. This educator takes on the role of facilitator, for which they must be prepared to meet the requirements of the knowledge society with the support of didactics and learning theories to plan, design, develop, and implement a variety of scenarios, materials, and media for teaching that satisfy any educational modality face-to-face, blended, and virtual educational modalities, considering all the mentioned innovations as possibilities to mediate the processes of teaching and learning in a meaningful way, bringing content closer to the student who must be prepared to face the challenges of the knowledge society. For all the above, this essay takes a journey through everything previously stated from two fundamental themes: first, the implications of technology and its connection in the educational field and secondly, the use of technology as a mediator of the teaching and learning process, taking into account that all of this contributes to
reflecting on the role of technology in a university education that meets the demands of the 21st century.
Downloads
References
Alfaro, M. (2003). Planificación del aprendizaje y la enseñanza. Caracas: Colección Pedagógica Serie Azul. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).
Azinian, H. (2009). Las tecnologías de infomación ya la comunancación en las prácticas pedagógicas. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Chacón, M. A. (2010). La Tecnología Educativa en el marco de la Didáctica. . Disponible en: http://www.ugr.es/~ugr_unt/Material%20M%F3dulo%2010/CAPTULO-1.pdf . [Recuperado: junio 22, 2025]
Fainholc, B. (2012). Una tecnología adecuada y crítica. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas.
Gatica, F. F. (s.f). La dimensión psicopedagógica y la mediación con TIC en escenarios educativos a distancia: análisis del discurso. Recuperado el 10 de mayo de 2017, Disponible en: dimension_psicopedagogica_y_mediacion_con_TIC_florina_ gatica.pdf. [Recuperado: junio 22, 2025]
Gutiérrez, F. y. (2004). Mediación Pedagógica. ISBN 978-987-601-024-5. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Izquierdo, V., y Fernández, M. (2019). Uso académico de las TIC en la universidad: innovación docente en comunicación y arte. Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat catalana de Comunicació], 95-113. Recuperado de https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000289/00000089.pdf. [Recuperado: junio 22, 2025]
Pérez, R., Mercado, P., Martínez, M., Mena, E., y Partida, J. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 847-870. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.371. [Recuperado: junio 22, 2025]
Ramirez, D. (2017). Constructos Teóricos Sobre La Incidencia De La Tecnología Educativa En El Proceso De Enseñanza Y Aprendizaje De La Upel-Iprgr. Tesis doctoral. (Tesis no publicada). Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Sábato, J. (compilador) (2011). El pensamiento latinoamericano en la problemática ciencia-tecnología-desarrollo-dependencia. 1a ed. - Buenos Aires: Ediciones Biblioteca Nacional. Disponible en: Sabato2011-ElPensamientoLatinoamericano.pdf. [Recuperado: junio 22, 2025]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista TRASCENDERE conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.

