The Tamunangue, collective memory

Authors

  • Norma González Viloria Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello” https://orcid.org/0000-0001-7248-0224

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1419

Keywords:

Tamunangu, history, secular religious, traditional festivities, symbolic

Abstract

The purpose of this paper is to present some results obtained from the study of El Tamunangue, as a dramatic representation that narrates in a past and present time, a story that combines religiosity with secularity. This celebration is typical of the state of Lara, in Venezuela and revolves around the devotion to San Antonio. Together with Yolanda Salas, we analyzed the results obtained by Turner (1967 and 1969) when studying aspects of the Ndembu ritual in Zambia. Following his research, we organized the study of traditional festivals in three levels. During my fieldwork research, carried out between 1980 and 1990, I recorded a series of data related to El Tamunangue, which I processed and studied according to these three levels. Thus, I was able to depict what is said about this festivity; its execution as a devotion and as a religious tribute, in order to understand the symbolism of the festivity.

Author Biography

Norma González Viloria, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”

Profesora especialista en Castellano, Literatura y Latín, egresada del Instituto Pedagógico y Magíster en Literatura Hispanoamericana, egresada del Instituto Pedagógico de Caracas. Actualmente se desempeña como docente, adscrita al Departamento de Castellano, Literatura y Latín del Instituto Pedagógico de Caracas. Fue directora del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello” IVILLAB.

References

Aretz, I. (1970) El Tamunangue. Caracas. Italgráfica

Eliade, M. (1973) Lo sagrado y lo profano. Ediciones Guadarrama. S. A.

González, N. (1990) El Tamunangue como teatro de imitación y simbólico de la realidad. Trabajo de grado de maestría no publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Caracas.

Ossorio, F. (1978) El juego del palo canario. Según los Verga. Santa Cruz de Tenerife. Talleres litográficos de Ideas-ELLA

Paredes, O. (2006) Tamunangue o sones de negros. Folleto publicado en Cabudare, Lara. Revisado en 2016

Salas Y. y González, N. (1987) El teatro popular en las fiestas folklóricas: la representación teatral en las Locainas de Pueblo Llano y en el Poco a poco del Tamunangue de Sanare. Artesanía y Folklore de Venezuela. Año X, N° 58, pp. 24 – 30

Turner, V. (1967) The forest of symbols. Cornell University Press. Ithaca. Londres

________ (1969) The ritual process. Structure and Anti-Structure. Adline Publishing Co., Nueva York

Published

2022-11-27

How to Cite

González Viloria, N. . (2022). The Tamunangue, collective memory. LETRAS, 62(100), 203–224. https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1419

Issue

Section

Articles