Cooperative learning as a methodological strategy to mediate reading comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2367

Keywords:

cooperative learning, methodological strategy, reading comprehension

Abstract

The purpose of this work was to determine the effectiveness of cooperative learning as a methodological strategy to mediate reading comprehension in fifth grade students. The research was developed under the socio-critical paradigm, qualitative approach and action research modality, following the stages of diagnosis, action and execution of an Action Plan design and its implementation, evaluation and reflection in the context of the National Basic School "Elías Toro", in the city of Caracas. Participant observation was used as a technique and in the analysis the systematization of results and triangulation of information were applied. The results showed that the key informants significantly improved comprehension from the textual to the inferential level, which proves that cooperative learning is appropriate to mediate reading comprehension in Primary Education.

Author Biography

María Salcedo, Ministerio de Educación Escuela Básica Nacional “Elías Toro" Caracas, Venezuela

Licenciada en Educación, Universidad Central de Venezuela (2007). Especialización en Planificación y Evaluación, Universidad Santa María, Caracas (2011). Maestría en Lectura y Escritura, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2022). 

References

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una propuesta cognitiva. Barcelona: Paidós.

Barboza F. y Peña F. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en Educación Primaria. Revista Investigación. Universidad de los Andes. https://www.redalyc.org/pdf/356/35631103015.pdf

Blanco, B. y Blanco L. (2009). Lectura comprensiva y Matemáticas Escolares. Revista Didácticas de las Matemáticas. Volumen 71. Facultad de Educación. Universidad de Extremadura.

Cassany, D, Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar lengua (9na ed.). España: Graó.

Cifuentes, R, (2016). IAP y sistematización de experiencias: apuestas, propuestas, desafíos para construir educaciones e intervenciones pertinentes y potenciadoras. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Red Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales Facultad de Ciencias Sociales Universidad Nacional de Cuyo

Colomer, T. (1997). La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión lectora. Revista Signos. Teoría y práctica de la educación, No. 20, enero-marzo de 1997, pp. 6-15.

Durango, Z. (2017). Niveles de comprensión lectora en los estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 156-174. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/850/1368

Elliot, J. (2010). La investigación-acción en educación. (Sexta edición). España: Ediciones Morata.

Ferreiro Gravié, R. y Espino Calderón, M. (2009). El ABC del Aprendizaje Cooperativo. Trabajo en equipo para aprender y enseñar. (2da. Ed.). México: Trillas.

Figueroa, V. (2011) La lectura y la escritura en la educación venezolana. Una mirada desde la didáctica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Socialesn núm. 17enero-diciembre, 2011, pp. 103-114. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/652/65221619007

Hernández S, Fernández C, Baptista L. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta edición. McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. De C.V. México D.F.

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. [1994]. Traducción de Gloria Vitale. Argentina: Paidós.

Morales, A. (1997). El mejoramiento de la capacidad para aprender a través de la lectura. Revista de Psicología de la PUCP. Vol. 15,2, 1997, 253-277. DOI: https://doi.org/10.18800/psico.199702.005

Organización para las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura: UNESCO. (2006). Mesa redonda ministerial sobre la Educación de Calidad. http://portal.unesco.org/education/es/ev.php- [Consulta: 2017, marzo 25]

_____________ (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la Comisión Internacional sobre los futuros de la Educación. Resumen.

_____________ (2022). Reimaginar nuestro futuro juntos - Un nuevo contrato social para la educación. Comisión Internacional sobre los Futuros de la educación. Versión en inglés. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707. [Consulta: 2022, abril 28].

Pérez, M. (2003). Leer y escribir en la escuela. Algunos escenarios pedagógicos y didácticos para la reflexión. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES.

Piaget, J. (1979). Seis Estudios de Psicología. (10ma. Ed.). Barcelona: Editorial Seix Barral, S.A.

Salcedo, M. (2007). El Diálogo en Equipo como estrategia metodológica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectura y la escritura. Material mimeografiado.

Santillana (2007). Enciclopedia Didáctica, 5to grado.

Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo: Teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Editorial Aique.

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona. España: Editorial Graó.

______ (1994). Etapas del proceso de lectura. Barcelona: Ed. Graó.Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Revista Virtual Liberabit. Lima Perú. 11, 49-61. http://www.redalyc.org/pdf/686/68601107.pdf

Tapia J, (2005). Claves para la enseñanza de la comprensión lectora. Revista de Educación, núm. extraordinario 2005, 63-93

Villasmil Y, Arrieta B. y Fuenmayor De V. (2009). Análisis de la comprensión lectora y producción escrita de los estudiantes de educación media diversificada y profesional. En Multiciencias, 1(9), 62-69.

Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. [1995] Barcelona: Paidós.

Woolfolk, A. (1999). Psicología Educativa. (7ª ed.). México: Prentice Hall-Pearson.

Published

2023-11-11

How to Cite

Salcedo, M. . (2023). Cooperative learning as a methodological strategy to mediate reading comprehension. LETRAS, 63(103), 139–176. https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2367

Issue

Section

Articles