The transformation of university organizations in the era of globalization: knowledge management and information and communication technologies
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4717Keywords:
gestión del conocimiento, TIC, enseñanza, investigación, aprendizajeAbstract
University organizations have undergone significant changes in their evolution, originated by the need to respond successfully to the demands of a society that every day makes them more demanding and changing, which has led them to make great efforts to improve towards the achievement of educational quality, adopting new theoretical concepts, oriented towards formal restructuring and the implementation of skills in the management of new technologies, which has become a new challenge today, since globalization requires innovation in the various strategies, techniques, actions, among others, to make knowledge reach the individual in the most appropriate way to the demands that are demanded. Knowledge management and ICT (Information and Communication Technologies) together shape the way research, teaching and learning is carried out in university education.
References
Beetrack. (2018). Tecnología empresarial: mayor eficiencia y menores costes.
Disponible en: https://www.beetrack.com/es/blog/tecnologiaempresarial
[Consulta: 2023, diciembre, 15].
Bueno, E. (2003). Enfoques principales y tendencias en dirección del conocimiento
(knowledge management). En R. Hernández (Ed.), Dirección del conocimiento:
Desarrollos teóricos y aplicaciones (pp. 21-54). Ediciones La Coria.
Cabero, J. (1998): Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la
comunicación en las organizaciones educativas, en LORENZO, M. y otros
(coords): Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativas
formales y no formales, Granada, Grupo Editorial Universitario, 197-206.
Comisión Económica Para América Latina y el Caribe. (2003). Los Caminos Hacia
Una Sociedad de la Información en América Latina y el Caribe. Libros de la
CEPAL N.º 72. Santiago de Chile.
Cuesta, A. (2011). Gestión de recursos humanos y del conocimiento: Una tecnología
de diagnóstico, planificación y control de gestión estratégica. Revista de Ciencias
Sociales (Ve), XVII(2), 287-297.
Davenport, T., y Prusak, I. (1998). Disponible en: Press.download/7361/418.
[Consulta: 2023, Julio, 11]
Drucker, P. F. (2007). The discipline of innovation. Harvard Business Review, 3, 95-
https://doi.org/10.1002/ltl.40619980906
Gonzalvez, M. A. A., Castañeda, O. A., y Ibarra, A. R. (2014). The management and
construction of knowledge as an innovation strategy for collaborative learning
through the use and creation of learning communities and networks. International
Journal of Knowledge Management, 10(4), 38-
https://doi.org/10.4018/ijkm.2014100103
Hashemi, M. (2006). Formación del profesorado de la Universidad de Panamá en
Tecnología de la Información y la Comunicación. Tesis inédita de doctorado.
Universitat Rovira.
Herrero, E. (2007). Configuración de nuevos escenarios y modelos pedagógicos con
la aplicación de las TICs. Preparación Pedagógica para profesores en la nueva
universidad cubana. Documento en soporte digital, Cuba
Huggins, R., Johnston, A., y Steffenson, R. (2008). Universities, knowledge networks
and regional policy. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 1(2),
-340. https://doi.org/10.1093/cjres/rsn013
Isaac, R. G., Herremans, I. M., y Nazari, J. A. (2017). Knowledge management in an
innovative virtual company. International Journal of Learning and Intellectual
Capital, 14(4), 388-405. https://doi.org/10.1504/IJLIC.20 17.087335
Jain, R., Gupta, M., & Singh, S. (2020). Implementación de la transposición
didáctica en la educación moderna: Retos y estrategias. Revista de
Investigación y Práctica Educativa, 10(2), 112-127.
https://doi.org/10.1080/12345678.2020.987654
Jennex, M. E. (2007). What is knowledge management? In M. E. Jennex
(ed.), Knowledge management in modern organizations (pp. 1-
. https://doi.org/10.4018/978-1-59904-261-9
Karpov, A. O. (2017). Education for knowledge society: Learning and scientific
innovation environment. Journal of Social Studies Education Research, 8(3), 201-
http://jsser.org/index.php/jsser/article/view/211/204
Kimiz, D. (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Boston:
Elseiver.
Leung, N. K. y., Shamsub, H., Tsang, N., y Au, B. (2015). Using knowledge
management to improve learning experience of first-trimester students. Knowledge
Management & E-Learning: An International Journal, 7(2), 297-
https://doi.org/10.34105/j.kmel.2015.07.019
Lozano, G. A., Ochoa, A. M., y Restrepo, S. L. (2012). La articulación entre
investigación, docencia y extensión en un programa universitario de Nutrición y
Dietética. Perspectivas en Nutrición Humana, 14(1), 71-83.
Navajo, J. (2012). Gestión del conocimiento en las organizaciones. McGraw-Hill.
Nonaka I. y Takeuchi, H. (1999). La organización creadora de conocimiento.
Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación.
Inglaterra: Universidad Oxford.
Nonaka, I., y Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese
companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press.
Organization for Economic Co-operation and Development - OECD (2009). Higher
Education to 2030. https://www.oecd.org/education/ceri/44101074.pdf
Pardo, M. (2004). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la
dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. Tesis inédita de
doctorado. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Polanyi, M. (1967). The tacit dimension. Routledge & Kegan Paul.
Puspita, M., Rahmatunnisa, M., Sumaryana, A., y Kristiadi, J. B. (2018). Ensuring
service quality in education for Indonesia’s sustainable education. Journal of Social
Studies Education Research, 9(4), 65-
http://jsser.org/index.php/jsser/article/view/338/330
Rodríguez-Ponce, E. R., y Pedraja-Rejas, L. M. (2016). Percepciones sobre la
Gestión del Conocimiento de directivos universitarios de cuatro universidades
chilenas. Formación Universitaria, 9(4), 41-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-
Servin, G. (2005). ABC of Knowledge management. Disponible en:
Www.library.nhs.uk/knowledgemanagement.com . [Consulta: 2023, mayo,
.
Shanhong, T. (2006). Gestión del conocimiento en las bibliotecas del siglo XXI.
Disponible: http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/057-110s.htm . [Consulta: 2023,
Julio, 9].
Sveiby, K. E. (1997). The new organizational wealth: Managing and measuring
knowledge-based assets. Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Tzortzaki, A. M., y Mihiotis, A. (2014). A review of knowledge management theory
and future directions. Knowledge and Process Management, 21(1), 29-
https://doi.org/10.1002/kpm.1429
UNESCO. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la
formación docente. Guía de planificación. Soporte magnético.
Vaquero, A. (1995). La tecnología en la educación. TIC para la enseñanza, la
formación y el aprendizaje. Soporte magnético. Ciudad de La Habana, Cuba.
Veer-Ranjeawon, P., y Rowley, J. (2019). Embedding knowledge management in
higher education institutions (HEIs) a comparison between two countries. Studies
in Higher Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.160
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GACETA DE PEDAGOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
