Representation of women in school-oriented lexicographical examples: the cult of beauty

Authors

  • Johanna Rivero Belisario Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello” https://orcid.org/0000-0001-9588-2242

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1418

Keywords:

lexicographic examples, school dictionaries, social representation, beauty

Abstract

This research reviews the lexicographic examples of school dictionaries produced in Venezuela during the 21st century, with the aim of unveiling the social representation of women that underlies the framework of these textualizations, especially when they refer to physical characteristics, appearance and ornaments. Theoretically, it is based on Forgas Berdet (1999, 2001a, 2001b); Garriga (2001, 2002, 2003), Hernández (1989, 1991) and Lledó (2004). Methodologically, it is a qualitative and documentary research. The data collection and processing method is metalexicography (Lara, 1997), at the two levels of dictionary criticism: (a) materials and (b) information processing. The study materials are the Diccionario de uso escolar Larense (2007) and the Diccionario básico de la lengua española Saber (2017). To analyze their exemplification, we follow two trajectories: in the first one, examples with feminine referents, or with mixed referents from both dictionaries are emptied and 956 constructions are obtained. In the second, these constructions are considered through conceptual categories. The findings show that, in the lexicographic examples, ideological contents and usage stereotypes are filtered; ideas about women and their physical appearance are reinforced and a paradigm of beauty that emerges as the ideal is strengthened.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Johanna Rivero Belisario, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”

Profesora adscrita al Departamento de Castellano, Literatura y Latín del Instituto Pedagógico de Caracas, decanato de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, y directora del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”. En el Instituto Pedagógico de Caracas ha ocupado el cargo de coordinadora de los programas de Maestría en Lingüística y Especialización en Lectura y Escritura. Es Doctora en Educación por la UPEL-IPC y Magíster en Lingüística, por la misma Universidad. Lexicógrafa por la Universidad Católica Andrés Bello, y Profesora de Castellano, Literatura y Latín (UPEL-IPC), con mención honorífica Magna cum laude. En 2021, la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina le otorgó el “Premio ALFAL 2021” por su trabajo El discurso pudibundo en la lexicografía escolar venezolana: tratamiento de la sexualidad en el Diccionario enciclopédico castellano para estudiantes Maraisa, originado en su tesis doctoral.

References

Ahumada, I. (2006). Justificación lingüística de las insuficiencias que presentan los diccionarios actuales. En J. Moya y M. Sosinski (eds.). Lexicografía y enseñanza de la lengua (pp. 18-20). Universidad de Granada.

Alvar Ezquerra, M. (1993). Diccionario y gramática. En M. Alvar Ezquerra, Lexicografía descriptiva (pp. 87-147). Bibliograf.

Bajo Pérez, E. (2000) Los diccionarios. Introducción a la lexicografía del español. Trea.

Cruz Espejo, E. (1999). Aspectos generales de la lexicografía. Thesaurus. Boletín del Instituto Caro y Cuervo, 54 (2), 412-432.

Fernández-Sevilla, J. (1974). Problemas de Lexicografía Actual. Instituto Caro y Cuervo.

Forgas Berdet, E. (1999). La (de)construcción de lo femenino en el diccionario. En M. Fernández de la Torre, A. Medina Guerra y L. Taillefer (eds.). El sexismo en el lenguaje (pp. 577-590). Servicio de Publicaciones del CEDMA.

Forgas Berdet, E. (2001a). Mujer y diccionario: lo femenino en los ejemplos lexicográficos. Hispanistas, 48. http://www.hispanista.com.br/

Forgas Berdet, E. (2001b). Diccionario e ideología: tres décadas de la sociedad española a través de los ejemplos lexicográficos. Espéculo. Revista de estudios literarios, 17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=274007

Garriga, C. (2001). Los diccionarios escolares. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 31, 35-52.

Garriga, C. (2002). Los ejemplos en los diccionarios didácticos del español. En M. Ayala Castro (coord.), Diccionarios y enseñanza (pp. 127-149). Publicaciones de la Universidad de Alcalá.

Garriga, C. (2003). La microestructura del diccionario: Las informaciones lexicográficas. En A. Medina Guerra (coord.), Lexicografía española (pp.103-125). Ariel.

Gelpí, C. (2003). El estado actual de la lexicografía: los nuevos diccionarios. En A. Medina Guerra (coord.), Lexicografía española (pp. 307-327). Ariel.

Gómez, M. (2007). Diccionario de uso escolar Larense. Larense.

Haensch, G. (1982). Aspectos prácticos para la elaboración de diccionarios. En G. Haensch, L. Wolf, S. Ettinger, R. Werner, La lexicografía. De la lingüística teórica a la lexicografía práctica (pp. 395-534). Gredos.

Hernández, H. (1989). Los diccionarios de orientación escolar. Contribución al estudio de la lexicografía monolingüe española. Max Niemeyer Verlag. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111340562

Hernández, H. (1991). De la teoría lexicográfica al uso del diccionario: El diccionario en el Aula [ponencia]. III Congreso de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, ASELE, Málaga, España. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/asele_iii.htm

Lara, L. (1997). Teoría del diccionario monolingüe. El Colegio de México, Centro de Estudios Lingüísticos y Literarios.

Lledó, E. (2004). Los ejemplos. En E. Lledó, M. Calero Fernández y E. Forgas Berdet (coords.), De mujeres y diccionario. Evolución de lo femenino en la 22 a edición del DRAE (pp. 23-96). Ministerio del Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.

Mora Ballesteros, L. (2016). Diccionario de la lengua española Saber. Saber.

Núñez, R. y Pérez, F. (2005). Diccionario del habla actual de Venezuela. Universidad Católica Andrés Bello.

Pérez, F. (2002). Diccionarios para pequeños hablantes. Aproximación crítico-bibliográfica y ponderación de los diccionarios escolares venezolanos. Boletín de lingüística, 17, 84-105.

Pérez, F. (2005). Pensar y hacer el diccionario. El Nacional.

Pérez-Bravo, A. (2012). El cuerpo-objeto y la belleza-sujeto: construcción sociocultural frente al mercado conyugal y profesional. Omnia 18, 66-80.

Real Academia Española. (1964 [1726-1739]). [Diccionario de autoridades] Diccionario de la lengua castellana, en que se explica el verdadero sentido de las voces, su naturaleza y calidad, con las phrases o modos de hablar, los proverbios o refranes, y otras cosas convenientes al uso de la lengua. Edición facsímil. Gredos.

Real Academia Española (2014) Diccionario de la lengua Española. Espasa.

Rivera-Garretas, M. (2006). El culto a la belleza. Lectora 12, 125-128.

Rivero Belisario, J. (2021). Diccionario escolar e ideología: los oficios cuestionados socialmente. En M. Márquez Cruz y V. Ferreira Martins (eds.). La lexicografía didáctica. Reflexiones y recursos orientados al aprendizaje de lenguas (pp. 105-118). Guillermo Escolar Editor.

Rivero Belisario, J. (2022). Cuestión de género y prácticas laborales: una visión desde el Diccionario enciclopédico castellano para estudiantes Maraisa. Cuadernos de la ALFAL 14. https://www.mundoalfal.org/es/content/cuadernos-de-la-alfal-n%C2%BA-14-

Rodríguez, S. (2012). El análisis ideológico del discurso lexicográfico: una propuesta metodológica aplicada a diccionarios monolingües del español. Verba, 39. 135-159.

Published

2022-11-27

How to Cite

Rivero Belisario, J. . (2022). Representation of women in school-oriented lexicographical examples: the cult of beauty. LETRAS, 62(100), 173–203. https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1418

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)