Conformation of the female subject through the stories of Conny Méndez, Gloria Stolk, Lucila Palacios and Margot Boulton de Bottome

Authors

  • María Elena D’Alessandro Bello Ha sido docente en diversas universidades nacionales: Instituto Pedagógico de Caracas, Doctorado en Cultura (2010) y Pedagogía del Discurso (2015); Facultad de Ingeniería de la Universidad Católica Andrés Bello (2006-2008); Departamento de Lengua y Literatura de la Universidad Simón Bolívar (2002-2004) y Departamento de Humanidades de la Universidad Metropolitana (1988- 1990). https://orcid.org/0009-0006-5517-0922

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1977

Keywords:

autobiography, Caracas, female subject, urban transformation, modernized, twentieth century

Abstract

From the publication of the autobiographies of four influential women on the cultural life of Caracas during the 20th century, such as Conny Méndez, Gloria Stolk, Lucila Palacios and Margot Boulton de Bottome, we have proposed the textual analysis of Memorias de una loca by Conny Méndez; La casa del viento by Gloria Stolk; Espejo rodante by Lucila Palacios and Margot, una mujer de dos siglos by Margot Boulton de Bottome from the perspective of the literary genre autobiography. These books interact with each other, by both linking with other contemporary texts, as well as highlighting the referential premise of the urban transformation of Caracas narrated as a correlate in each of them. Our proposal follows Philippe Lejeune's concepts of autobiography, relying on the minor history of the city to demonstrate how female subjects carved out their place in a Caracas that was transforming and modernizing by leaps and bounds throughout the twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Elena D’Alessandro Bello , Ha sido docente en diversas universidades nacionales: Instituto Pedagógico de Caracas, Doctorado en Cultura (2010) y Pedagogía del Discurso (2015); Facultad de Ingeniería de la Universidad Católica Andrés Bello (2006-2008); Departamento de Lengua y Literatura de la Universidad Simón Bolívar (2002-2004) y Departamento de Humanidades de la Universidad Metropolitana (1988- 1990).

Doctora en Letras, Universidad Simón Bolívar (2008); Diplomado en Corrección Profesional de Textos Universidad Católica Andrés Bello-CIAP (2017); Diplomado en Estudios Avanzados en Lexicografía, UCAB-Casa de Bello (2006); Magíster en Literatura Latinoamericana Contemporánea, Universidad Simón Bolívar (1989); Licenciado en Letras, Universidad Católica Andrés Bello (1984) y Bachiller en Humanidades, Colegio Mater Salvatoris (1977). 

References

Bottome, M. B. de. (1992). Una mujer de dos siglos. Caracas: Academia Nacional de la Historia.

Méndez, C. (2009). Memorias de una loca (1955/1981). En Conny Méndez, La Chispa de Conny Méndez. Humor y Memorias (págs. 15-164). Caracas: Editorial Giluz.

Palacios, L. (1985). Espejo rodante. Páginas autobiográficas. Tomo I. Caracas: s/e.

Palacios, L. (1987). Espejo rodante. Páginas autobiográficas. Tomo II. Caracas: s/e.

Stolk, G. (1965/2008). La casa del viento. Caracas: Fundación para la cultura urbana.

Trabajos citados

Bajtín, M. M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Baudrillard, (1997). El sistema de los objetos (1969). México: FCE.

Díaz, M. E. (2009). Escritoras venezolanas del siglo XIX. Caracas: Fundación para la cultura urbana.

Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios (1975). Madrid: Megazul-Endimion.

Mallarmé, S. (1975). Poesía. Buenos Aires: Ediciones librerías Fausto.

Mannarino, C. (2007). Lucila Palacios. Caracas: Editora El Nacional.

Pineda, R. (2009). Cosas de Conny (1954). En: La Chispa de Conny Méndez (págs. 17-20). Caracas: Ediciones Giluz.

Rivas Rojas, R. (2010). Narrar en dictadura. Renovación estética y fabulas de identidad en la Venezuela perezjimenista. Caracas: El perro y la rana.

Starobinski, J. (1970). El estilo de la autobiografía. Poetique. Revue de theorie et d'analyse litteraires., 257-265.

Suárez Velázquez, M. L. (2012). Voces que cercenan:Voces femeninas y contramemoria histórica en las narradoras venezolanas (1948-1958). Madrid: Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

Venezuela en retrospectiva. (2018). Margot Boulton de Bottome. En:https://venezuelaenretrospectiva.wordpress.com/2018/03/12/margot-boulton-de-bottome/Venezuela en retrospectiva, s/p.

Vivas Lacour, C. V. (2007). Asumir posiciones, asumir la escritura: el ingreso y trayectoria de Gloria Stolk en el campo cultural venezolano. Caracas: Tesis de maestría.Univerdidad Simón Bolívar.

Published

2023-06-30

How to Cite

D’Alessandro Bello , M. E. . (2023). Conformation of the female subject through the stories of Conny Méndez, Gloria Stolk, Lucila Palacios and Margot Boulton de Bottome. LETRAS, 63(102), 87–120. https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1977

Issue

Section

Articles