Epistemic modality and evidentiality: the case of the markers in the conclusions research articles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2365

Keywords:

epistemic modality, evidentiality, research article, concealment strategies, attenuation

Abstract

Modality is a grammatical category expressed by means of grammatical and lexical resources. Evidentiality provides information about the way in which the speaker has learned about a fact, event or knowledge; that is, it points to the sources and modes of access to knowledge and to the types of evidence, together with the speaker's commitment or epistemic evaluation. The purpose of this paper is to analyze the linguistic resources used by expert writers and writers in training to express epistemic modality and evidentiality in the conclusions of research articles. To develop this work, we have set up a corpus of forty-eight articles: twenty-four articles published by expert writers and twenty-four articles produced by writers in training in the fields of Psychology and Education.  The findings show that in the conclusion section, a high occurrence of concealment and attenuation strategies in the texts of expert writers is evident, in contrast with a lower occurrence of these same linguistic resources in the conclusions written by writers in training. To sum up, the results of this study have a direct implication on the strategies used by the academic writing expert to guide his students in the writing of disciplinary texts, and even more, in the writing of scientific articles.

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Author Biographies

Elennys Oliveros-Rodríguez, Universidad Surcolombiana Neiva, Huila, Colombia

Doctora en Lingüística por la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela. Profesora asociada de la Facultad de Educación de la Universidad Surcolombiana, Neiva, Colombia. Su trayectoria investigativa se ha centrado en el estudio del discurso científico y en la enseñanza de la lengua escrita en la universidad. Tiene publicaciones en revistas científicas de impacto.

María Stella Serrano-Moreno, Universidad Católica de Cuenca, Ecuador

Doctora en Educación por la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela. Título reconocido como PhD por la SENESCYT-Ecuador. Docente Titular Principal de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. Coordinadora del Centro de Investigación en Ciencias de la Educación de la Unidad Académica de Educación. Sus líneas de interés en investigación son el discurso académico-científico; escritura epistémica en postgrado y competencias de investigación en la universidad.  Ha publicado en revistas científicas de impacto. 

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Published

2023-11-11

How to Cite

Oliveros-Rodríguez, E. ., & Serrano-Moreno, M. S. . (2023). Epistemic modality and evidentiality: the case of the markers in the conclusions research articles. LETRAS, 63(103), 81–108. https://doi.org/10.56219/letras.v63i103.2365

Issue

Section

Articles