Central American female poetry in times of revolution: a gynocritical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v65i106.3914

Keywords:

women's poetry, Central American, gynocriticism, poetic discourse

Abstract

This article analyzes the construction of Central American poetic discourse from a feminine perspective. We draw upon a carefully delimited corpus of poems, specifically selecting works from Gioconda Belli's Sobre la grama (1998), Claribel Alegría's Sobrevivo (1978), Ana María Rodas's Poemas de la izquierda erótica (1998), Elsie Alvarado de Ricord's Es real y es de este mundo (2002), Carmen Naranjo's Mi guerrilla (1977), and Juana Pavón's Antología Poética (1998). Theoretically, this study is grounded in gynocriticism, adopting Showalter's framework with a specific focus on cultural difference. Our qualitative methodology centers on the textual analysis of these selected works, emphasizing the discursive strategies that illuminate the authors' stances toward prevailing sociocultural systems. The analysis reveals that the interplay between these women writers and their unique contexts profoundly shapes both their individual development and their literary output. Ultimately, we conclude that the poetic discourses exhibit expressive variations—at times challenging established norms and at other times integrating within them—contingent upon each author's specific national and social environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nehemías Antonio Aguilera López, Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Estudiante de quinto año de la Licenciatura en Ciencias del Lenguaje y Literatura de la Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Fernando Daniel Mendoza Viera, Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Estudiante de quinto año de la Licenciatura en Ciencias del Lenguaje y Literatura de la Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Jorge Armando Rivera Herrera, Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Estudiante de quinto año de la Licenciatura en Ciencias del Lenguaje y Literatura de la Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Jenniffer Alejandra Vásquez Rodríguez, Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

Estudiante de quinto año de la Licenciatura en Ciencias del Lenguaje y Literatura de la Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Santa Ana, El Salvador.

References

Alegría, C. (1978). Sobrevivo. Casa de las Américas.

Alvarado de Ricord, E. (2002). Siempre el amor: poesía completa. Panamá.

Barrientos Tecún, D. (2020). El mundo del cuerpo / El cuerpo del mundo en la poesía centroamericana contemporánea. Centroamericana, 30(1), 33-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7533639

Belli, G. (1998). Érase una vez una mujer… (2ª ed.). Editorial Universitaria Centroamericana.

Croguennex Massol, G. (2016). Mujer comprometida, mujer guerrillera en “Línea de fuego” de Gioconda Belli. Revue Miroirs, 1(4), 32-42. https://hal.science/hal-03639208/document

Leyva Carias, H. M. (2002). La novela de la revolución centroamericana (1960-1990) [tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio institucional Docta Complutense. http://eprints.ucm.es/3660/1/T20478.pdf

Moi, T. (1988). Teoría literaria feminista (A. Bárcena, trad.). Cátedra.

Molina Conde, C. (2017). Cómo se construye la figura femenina a lo largo de la literatura europea y los tópicos relacionados con ella [tesis de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio digital UVa. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/27956

Naranjo, C. (1977). Mi guerrilla. Editorial Universitaria Centroamericana.

Pacheco Acuña, G. (2005). Conceptos teóricos de Elaine Showalter en el texto “Cuentos de mi tía Panchita” de Carmen Lyra. Káñina, 29(2), 257-269. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44248776002

Palma, M. (2015). Erotismo, heterosexualidad y violencia de género en el poemario “Poemas de la Izquierda erótica” (1973) de Ana María Rodas. América, 2 (46), 85-95. https://doi.org/10.4000/america.1202

Papastamatiu, B. (2012). Sobrevivo, Claribel Alegría. Anuario de Estudios Centroamericanos, 5(1), 144–145. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/article/view/4757

Pavón, J. (1998). Juana Pavón. En A. Pineda de Gálvez (comp.), Honduras: Mujer y Poesía (pp. 333-347). Guardabarranco.

Pérez Parejo, R. y Curvadic García, D. (2017). Algunas constantes de la poesía centroamericana contemporánea escrita por mujeres: de objeto a sujeto literario. Rilce. Revista de Filología Hispánica, 33(2), 671-694. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5987098

Rodas, A. M. (1998). Poemas de la izquierda erótica. Inversiones Gurch. (Edición original publicada en 1973).

Showalter, E. (2010). La crítica feminista en el desierto. En N. Araújo y T. Delgado (coords.), Textos de teoría y crítica literarias: del formalismo a los estudios postcoloniales (pp. 381-404). Anthropos.

Sierra Fonseca, R. (2021). Exactamente Juana: poética y erótica de la libertad. Plural.

Urbina, N. (2002). Conciencia y afirmación: el desarrollo de la literatura escrita por mujeres en América Central [Conferencia]. Primer Congreso de Escritoras Centroamericanas, Managua, Nicaragua. https://homepages.uc.edu/~urbinan/concienciayafirmacion.htm

Zavala, M. (2013). Centroamericanas en la poesía de entre siglos: feminismos, política y creación. Mesoamérica, 34(55), 130-140. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4393956.pdf

Published

2025-07-01

How to Cite

Aguilera López, N. A. ., Mendoza Viera, F. D. ., Rivera Herrera, J. A., & Vásquez Rodríguez, J. A. . (2025). Central American female poetry in times of revolution: a gynocritical analysis. LETRAS, 65(106), 123–152. https://doi.org/10.56219/letras.v65i106.3914

Issue

Section

Articles