Percusión y tomate: traces of a culture

Authors

  • Karen Calzadilla Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez” https://orcid.org/0000-0003-3192-8314

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4723

Keywords:

culture, cultural studies, literature, Percusión y tomate

Abstract

This article examines the cultural configurations within the novel Percusión y Tomate by Venezuelan author Sol Linares. Grounded in a theoretical framework encompassing Williams (1988), García Canclini (1990), Mattelart (2004), and Sardar (2005), the study adopts a qualitative, documentary approach. By integrating hermeneutic analysis with the methodological tools of cultural studies, the research provides a rigorous interpretation of the text. The findings reveal the interplay of distinct cultural formations—specifically hegemonic, archaic, residual, and emergent elements—which serve as a lens to reflect upon modes of production and representation. Ultimately, the study concludes that while literary works function as reflections of culture and possess voices that transcend hegemonic boundaries, they remain inevitably governed by the value systems that legitimize their acceptance within social groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karen Calzadilla, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”

Profesora especialista en Lengua Castellana y Literatura, egresada del Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”, y Magíster en Literatura Latinoamericana, egresada del Instituto Pedagógico de Caracas. Ponente en diversos eventos relacionados con la lengua y la literatura. Se ha desempeñado como profesora de Castellano y Literatura en diversos colegios. Fue Correctora de Publicaciones en la Dirección de Divulgación y Documentación de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Actualmente se desempeña como Docente de Lengua y Literatura, adscrita al Departamento de Expresión y Desarrollo Humano del Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez” y coordina el Programa de Promoción y Difusión de la misma casa de estudios. Además, se desempeña como profesora de Lingüística, Lengua Española y Metodología de la Investigación en el Instituto Universitario Tecnológico Américo Vespucio. Es autora de algunos artículos científicos y recientemente publicó el poemario Suspiros de Tinta (2025).

References

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación. Serie integral por competencias. Grupo Editorial Patria.

Barraza, A. (2018). Metodología de la investigación cualitativa: una perspectiva interpretativa. UPD.

Del Canto, E. (2012). Investigación y métodos cualitativos: Un abordaje teórico desde un nuevo paradigma. Revista Ciencias de la Educación, 40(22), 181–199.

García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.

Greenblatt, S. (2005). Culture. Oxford.

Linares, S. (2010). Percusión y Tomate. Editorial El perro y la rana.

Mattelart, A. (2004). Introducción a los estudios culturales. Paidós.

Ramírez, E. (2011). La investigación cualitativa en educación. Balance y retos en el contexto colombiano. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía, 4(1), 32–57.

Robles, A., y Guerrero, C. (2019). Un vértice para la construcción de sentidos: Estudios culturales, de género y literarios. Revista Valenciana, estudios de filosofía y letras, (24), 147–162.

Salvia, A. (1997). Hacia una estética plural en la investigación social. El proceso de investigación y la aplicación de técnicas estadísticas. Eudeb.

Sardar, Z. (2005). Estudios culturales para todos. Paidós.

Thompson, J. B. (1993). Ideología y cultura moderna: Teoría crítica social en la era de Comunicación de masas. UAM.

Todorov, T. (2014). Teorías del símbolo. Monte Ávila Editores Latinoamericana.

Williams, R. (1988). Marxismo y Literatura. Ediciones Península.

Published

2025-11-30

How to Cite

Calzadilla, K. . (2025). Percusión y tomate: traces of a culture. LETRAS, 65(107), 155–176. https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4723

Issue

Section

Articles