Discursive competence in English: systematic review of sociotechnological approaches
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4727Keywords:
discourse competence, ICT, rural context, English language teachingAbstract
Based upon the Special Plan for Rural Education (MEN, 2018), which posits ICT as a potential tool for resolving contextual challenges and enriching educational environments, this research analyzes ICT-mediated discursive competence in English within rural contexts vis-à-vis their sociotechnological demands. The study is theoretically grounded in the contributions of Zamora (2020) regarding ICT-based English learning and Moreira and Vanegas (2020) on communicative skill development, alongside official mandates on Discursive Competence (MEN, 2006). Methodologically, a systematic literature review was conducted under a qualitative, phenomenological-hermeneutic paradigm based on Gadamer (2002), analyzing twenty articles selected from the Redalyc, ResearchGate, Scielo, and Dialnet databases. The resulting synthesis elucidated four central categories: the globalization of English, the critical deficits in technological infrastructure and teacher training, the persistence of the urban-rural digital divide, and the imperative to integrate ICT into language pedagogy. Ultimately, the study concludes that structural deficiencies and insufficient digital literacy among educators significantly impede the development of English discursive competence in the Colombian rural context.
Downloads
References
Almache, G., Ramírez, E., Ley, N. y Gortaire, D. (2024). La enseñanza del inglés en entornos virtuales: desafíos y estrategias para el éxito educativo de estudiantes rurales. Revista INVECOM "Estudios transdisciplinarios en comunicación y sociedad", 4(2), 1-20. https://revistainvecom.org/index.php/invecom/article/view/3062/282
Álvarez, J. (2022). Las TIC en la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés. Diálogos Interdisciplinarios en Red, 10(10), 759-788. https://revistaseidec.com/index.php/Rediir/article/view/466/412
Barón, L., Salas, J. y Pérez, D. (2021). Infraestructura tecnológica y brechas de acceso en zonas rurales colombianas. Revista de Educación Rural, 15(2), 113-127. https://doi.org/10.7820/rer.v15i2.2021
Bazurto, M., Pincay, D., Párraga, N. y Macay, R. (2023). Impacto de las TIC en la educación rural: retos y perspectivas. Polo de Conocimiento, 8(8), 1403-1419. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/5912/14803
Cardona, J., Higuita, L. y Ríos, L. (2016). Aspectos teóricos de las revisiones sistemáticas. En revisiones sistemáticas de la literatura científica: la investigación teórica como principio para el desarrollo de la ciencia básica y aplicada. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2022). Innovación para el desarrollo. La clave para una recuperación transformadora en América Latina y el Caribe. https://udearroba.udea.edu.co/externos/mod/resource/view.php?id=23962
Cruz, J. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: realidad, retos y perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 175-190. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539
Departamento Nacional de Planeación. (2023). Plan Nacional de Desarrollo 2022-2026: Colombia, Potencia Mundial de la Vida. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cenes/article/view/16467/13475
Domínguez, L., Esteban, H., Astudillo, M. y Figueroa, J. (2023). Los jóvenes y las TIC: algunas realidades en el contexto rural. https://www.researchgate.net/publication/370895974
Gadamer, H. (2002). Verdad y método I (J. Gaos, Trad.; 2.ª ed.). Ediciones Sígueme.
Galván, L. (2020). Educación rural en América Latina: escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 48-69. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/8598
García, J. y Reyes, C. (2022). English teaching in Colombian rural schools: Challenges and opportunities. Revista Boletín Redipe, 11(7), 44-55. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1853/1796
Gavilánez, O., Puente, M., Gavilánez, I. y Dávalos, E. (2023). Pandemia: un estudio sobre el impacto de las TICS en la praxis pedagógica en Ecuador. Bibliotecas Anales de Investigación, 19(2), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9002708.pdf
Grant, M. J. y Booth, A. (2009). Una tipología de reseñas: un análisis de 14 tipos de reseñas y metodologías asociadas. Revista de Información Sanitaria y Bibliotecas, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Guzmán, A. (2022). La realidad del binomio inglés-TIC. Gaceta Pedagógica, 44, 103-119. https://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/1249/1158
Hoyos, M., Acosta, G. y Morillo, P. (2020). La competencia discursiva potenciada a través de textos Multimodales. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 175-201. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7840383
Llanos, M. y Criollo, L. (2022). Uso de herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje del inglés en el sector rural ecuatoriano. Revista de la Universidad del Zulia, (38), 714-733. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rluz/article/view/38739/43159
Lucero, E., Tigasi, B. y Cando, F. (2023). English language education in a rural school. Explorador Digital, 7(1), 64-85. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v7i1.2458
MacEntee, M. I. (2019). Tipología de revisiones sistemáticas para la síntesis de evidencia en atención sanitaria. Gerodontology, 36(4), 303-312.
Maja, M. (2023). Teachers' perceptions of integrating technology in rural primary schools to enhance the teaching of English first additional language. Journal of Curriculum Studies Research, 5(1), 95-112. https://www.curriculumstudies.org/index.php/CS/article/download/160/68
Manterola, C., Rivadeneira, J., Delgado, H., Sotelo, C. y Otzen, T. (2023). ¿Cuántos tipos de revisiones de la literatura existen? Enumeración, descripción y clasificación. Revisión cualitativa. International Journal of Morphology, 41(4), 1240-1253. https://doi.org/10.4067/S0717-95022023000401240
Mantuano, G. y Rivadeneira, J. (2022). Herramientas tecnológicas y su incidencia en la enseñanza aprendizaje del idioma inglés en la zona rural del Cantón Jipijapa. Revista Científica Multidisciplinaria YACHASUN, 6(11), 221-243. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/248/425
Ministerio de Educación Nacional. (1997). Lineamientos curriculares. Idiomas extranjeros. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_7.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-115174_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Plan Especial de Educación Rural. Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
Monroy, O. y Patiño, S. (2022). La práctica pedagógica del inglés en la educación rural. Un análisis de política pública y metodologías de enseñanza. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 83-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8776217
Moreira, P. y Vanegas, L. (2020). Desarrollo de competencias comunicativas del idioma inglés. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1292-1303. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8638089.pdf
Moreno, K., Murcia, V., Romero, O. y Ronderos, D. (2021). Las TIC en la enseñanza-aprendizaje del inglés. https://repository.universidadean.edu.co/bitstream/handle/10882/10832/MorenoKaren2021.pdf?sequence=2
Nabila, N. y Din, R. (2021). Enhancing secondary school students' English language teaching by implementing ICT as an educational technological tool. Journal of Personalized Learning, 4(1), 101-110. https://spaj.ukm.my/jplearning/index.php/jplearning/article/download/174/106
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2020). Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina. https://bit.ly/3KmpxQB
Pacheco, E. (2022). El aprendizaje del idioma inglés mediado por las tecnologías en el sector rural durante la pandemia: retos y oportunidades en el nivel de secundaria. Polo del Conocimiento, 7(4), 1908-1920. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482988
Peña Vera, T. y Pirela Morillo, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad, (16), 55-81.
Samnani, S. S., Vaska, M., Ahmed, S. y Turin, T. C. (2017). Tipología de revisiones: los tipos básicos de revisiones para sintetizar la evidencia con fines de transferencia del conocimiento. Journal of College of Physicians and Surgeons Pakistan, 27(10), 635-641.
Uribe, A., Zambrano, J. y Cano, L. (2023). Usos educativos de TIC en docentes rurales de Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(2), 287-298. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/226/2261046002/index.html
Vanegas, L. y Sanvicén, P. (2022). Tendencias de investigación sobre las TIC en el sector educativo colombiano: un estado del arte (2000-2021). Academia y Virtualidad, 15(2), 143-164. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/5931
Woon, L. y Abdul, A. (2022). A systematic review of teaching English in rural settings: Challenges and solutions. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(6), 1956-1977. https://bit.ly/3X8t6kO
Zambrano, J. (2023). Educación rural y TIC. En J. Zambrano Acosta, D. Montes Bermúdez y J. C. Echeverri Álvarez, Manjarrés en el tiempo del aprendizaje móvil (pp. 12-43). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/10866
Zamora, B. (2020). Aprendizaje del Inglés a través de las TIC: Una visión hermenéutica desde la mirada de sus protagonistas. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 2(2), 1-20. https://acvenisproh.com/revistas/index.php/prohominum/article/view/72
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LETRAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.









