Discursive competence in English: systematic review of sociotechnological approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4727

Keywords:

discourse competence, ICT, rural context, English language teaching

Abstract

Based upon the Special Plan for Rural Education (MEN, 2018), which posits ICT as a potential tool for resolving contextual challenges and enriching educational environments, this research analyzes ICT-mediated discursive competence in English within rural contexts vis-à-vis their sociotechnological demands. The study is theoretically grounded in the contributions of Zamora (2020) regarding ICT-based English learning and Moreira and Vanegas (2020) on communicative skill development, alongside official mandates on Discursive Competence (MEN, 2006). Methodologically, a systematic literature review was conducted under a qualitative, phenomenological-hermeneutic paradigm based on Gadamer (2002), analyzing twenty articles selected from the Redalyc, ResearchGate, Scielo, and Dialnet databases. The resulting synthesis elucidated four central categories: the globalization of English, the critical deficits in technological infrastructure and teacher training, the persistence of the urban-rural digital divide, and the imperative to integrate ICT into language pedagogy. Ultimately, the study concludes that structural deficiencies and insufficient digital literacy among educators significantly impede the development of English discursive competence in the Colombian rural context.

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Author Biographies

Yeinson Narváez Téllez, Institución Educativa "Verde Amazónico", San Vicente del Caguán, Colombia.

Licenciado en Inglés, Universidad de la Amazonia. Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera, Universidad Europea del Atlántico. Docente Colombiano en la Institución Educativa Verde Amazónico de San Vicente del Caguán, Caquetá. Tiene experiencia de 10 años en el proceso de enseñanza y aprendizaje del inglés como idioma extranjero. Actualmente, adelanta el sexto semestre del Doctorado en Educación con la Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela.

Kellys Johana Chimá González, Institución Educativa de María, Yarumal, Colombia.

Licenciada en Informática y Medios Audiovisuales, especialista en Aplicación de TIC para la Enseñanza. Docente colombiana en la Institución Educativa de María con experiencia en educación básica y media, orienta su trabajo investigativo hacia la integración de tecnologías en los procesos de enseñanza-aprendizaje y el fortalecimiento de las competencias estudiantiles. Actualmente adelanta el sexto semestre del Doctorado en Educación con la Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela.

Adriana Camila Gamboa Murcia, Institución Educativa Técnica “Nuestra Señora de la Paz”, Quípama, Colombia.

Docente de básica primaria durante 22 años, normalista superior, licenciada en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana. Magíster en recursos digitales aplicados a la educación. Actualmente adelanta el sexto semestre del Doctorado en Educación con la Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela.

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Published

2025-11-30

How to Cite

Narváez Téllez, Y. ., Chimá González, K. J. ., & Gamboa Murcia, A. C. . (2025). Discursive competence in English: systematic review of sociotechnological approaches. LETRAS, 65(107), 253–294. https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4727

Issue

Section

Articles