Reading comprehension as a tool for individual and social transformation
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v65i107.4728Keywords:
reading comprehension, cognitive development, self-knowledge, social transformation.Abstract
Reading comprehension is no longer conceptualized as a simple decoding of words, but rather as an active experience of meaning construction wherein the reader interprets text through their own subjectivity and context. Grounded in the theoretical frameworks of Solé (2012) and Ferreiro (2016), this work positions reading comprehension as a mechanism for internalization that empowers individuals to transform their social reality. A qualitative, phenomenological approach within an interpretative paradigm and descriptive scope was employed, adhering to the methodological guidelines of Hernández, Fernández, and Baptista (2014) and Amaya Jiménez et al. (2021). Data collection involved structured interviews with five strategic informants—a principal, an academic coordinator, and three Spanish language teachers—at the San Francisco de Asís Educational Institution, Membrillal campus. Although the number of informants is limited, they were chosen for their pivotal roles in the pedagogical process. The findings demonstrate that reading comprehension extends beyond cognitive development to function as an essential tool for self-learning, which enables subjects to reflect on their experiences and actively influence their environment to foster self-knowledge and social transformation. Thus, the study highlights the urgent need to redefine reading instruction, emphasizing its potential as a formative and emancipatory practice.
Downloads
References
Amaya Jiménez, L. F., Gómez, D. G., González, H. V. J., y Morales, L. K. T. (2021). Método fenomenológico hermenéutico. Editorial DT. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.01971
Ayala, M. (2021). Paradigma interpretativo: características, metodología, ejemplos. Lifeder. https://www.lifeder.com/paradigma-interpretativo-investigacion/
Beaugrande, R. (1980). Hacia una teoría semiótica de la traducción literaria. En W. Wilss (Ed.), Estudios sobre traducción (pp. 23–42). Editorial Gredos.
Ferreiro, E. (1993). Alfabetización de los niños en América Latina. Boletín del Proyecto Principal de Educación, (32), 25–30.
García, S. (2021). ¿Qué es el aprendizaje activo? Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/aprendizaje-activo/
Giraldo, C., Zúñiga, A., y Pulgarín, A. (2021). Factores que dificultan los procesos de comprensión lectora y su efecto en el aprendizaje de los estudiantes del grado segundo 2° del Colegio Diocesano Santa María de Carepa - Antioquia [Trabajo de grado]. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://hdl.handle.net/10656/12912
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill.
Humanez, P. V. (2023). La comprensión lectora y su papel en los procesos de transformación integral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 2219–2237. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7868
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2022). Reportes de resultados para establecimientos educativos 2022-4. ICFES. web/pages/publicacionResultados/agregados/saber11/agregadosEstablecimiento.jsf
Jauss, H. R. (2022). Literary history as a challenge to literary theory. En R. Cohen (Ed.), New directions in literary history (pp. 15–34). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003247937-2
Lerner, D., Lotito, L., y Levy, H. (1997). Actualización curricular. Lengua. Primer ciclo. E.G.B. Secretaría de Educación, Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires. https://buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/docum/areas/prleng/doc2.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares: Lengua Castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
Sánchez, V. (2023, 5 de enero). Colombia se ha mantenido en últimos lugares de prueba PISA en recientes ediciones. La República. https://www.larepublica.co/economia/colombia-se-ha-mantenido-en-los-ultimos-lugares-de-la-prueba-pisa-en-las-recientes-ediciones-3523440
Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, (59), 43–61. http://hdl.handle.net/2445/59387
Soto, A. (2020, 14 de octubre). Importancia de la lectura en el desarrollo del ser humano. Colegio Alfredo Nobel. https://www.colegioalfredonobel.edu.gt/2020/10/14/importancia-de-la-lectura-en-el-desarrollo-del-ser-humano/
Zayas, F. (2007, abril). Comprensión según PIRLS y PISA. http://www.fzayas.com/los-procesos-de-lectura-segun-pirls-y-pisa/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LETRAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.









