When the barbaras write: the venezuelan female library versus the ‘gallegueans’ aesthetics

Authors

  • Mariana Libertad Suárez Pontificia Universidad Católica del Perú

Keywords:

rewriting, Doña Bárbara, Rómulo Gallegos

Abstract

Based on the proposal of Anadeli Bencomo according to which Rómulo Gallegos can be understood as a founder of discursiveness, this researchaims to trace the rewriting process of Doña Bárbara carried out in the narrative of three authors published by the Venezuelan Women's Library. Therefore, the works “La carretera” (1943), by Dinorah Ramos; "Deslindes" (1943), by Ada Pérez Guevara and “Leitcia” (1940), by Irma de Sola will be approachedin order to understand howgalleguean writing intervenes in order to "return to the origins" of the political project that was in full swing during the 1940s and that had no space for the voices of intellectual women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Libertad Suárez, Pontificia Universidad Católica del Perú

Profesora universitaria, escritora, ensayista e investigadora venezolana. Trabajó en la Maestría en Literatura latinoamericana y el Doctorado en Letras de la Universidad Simón Bolívar. Tiene dos décadas dedicadas a investigar sobre el pensamiento feminista latinoamericano y la literatura escrita por mujeres.

References

Bencomo, A. (2006). El premio Rómulo Gallegos: avatares de una trayectoria. En C. Pachecho; L. Barrera Linares; B. González Stephan (Coords.) Nación y literatura. Caaracas: Fundación Bigott- Equinoccio. p. 763-780

De Sola Ricardo, I. (1940). Síntesis. Caracas: Biblioteca femenina venezolana.

Foucault, Michel (1982) ¿Qué es un autor? Cátedra de Teoría y Análisis literario. Facultad de Filosofía y letras. Buenos Aires.

Gallegos, R. (1964). Doña Bárbara. Caracas: Ediciones del Ministerio de Educación. Dirección de Cultura y Bellas Artes.

Pantin, Y. y A.T. Torres (2003). El hilo de la voz: Antología crítica de escritoras venezolanas del siglo XX. Caracas: Fundación Polar – Angria Ediciones.

Pérez Guevara, A. (1943). Pelusa y otros cuentos. Caracas: Biblioteca femenina venezolana.

Ramos, D. (1943). Seis mujeres en el balcón. Caracas: Biblioteca femenina venezolana.

Rivas, L. M. (2004). Las mujeres toman la palabra. Caracas: Monte Ávila Editores.

Rivas Rojas, R. (1999) Tierra Talada: contacto, tensión y estallido en el cuerpo de la patria. Revista Estudios, (13), 143- 159.

Romero de Solís, D. (1997). El miedo a la mujer (arte, sexualidad y fin de siglo). Δαίμων, Revista de filosofía, (14), 155- 166.

Said, E. (2007). Representaciones del intelectual. Barcelona: Editorial Debate.

Suárez, M. L. (2005). Criaturas que no pueden ser: narradoras venezolanas en el post-gomecismo. Caracas: Monte Ávila Editores.

Published

2020-07-01

How to Cite

Suárez, M. L. . (2020). When the barbaras write: the venezuelan female library versus the ‘gallegueans’ aesthetics. LETRAS, 60(96), 15–34. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/letras/article/view/81

Issue

Section

Articles