Innovative teacher training: key to meaningful learning in rural science

Authors

  • Ramón Manjarres García San Pedro Alejandrino Higher Normal School (Santa Marta-Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4753

Keywords:

meaningful learning, teacher training, educational innovation, methodological strategies, rural context

Abstract

Science education in secondary schools in Colombia faces persistent challenges characterized by low academic achievement, high dropout rates, and traditional teaching methodologies that limit learning. This qualitative research, conducted at the Escuela Normal Superior San Pedro Alejandrino in Santa Marta, Magdalena, examines how to strengthen teaching practice to promote meaningful learning in students in grades 10 and 11. Using a hermeneutic-phenomenological approach, data were gathered from teachers, students, and administrators between 2022 and 2025. The analysis identified that contextualized methodological strategies, such as project-based learning, practical experimentation, and pedagogical integration of information and communication technologies, substantially increase deep understanding and student motivation. However, structural and institutional obstacles were found: limited time for curriculum planning, scarcity of material resources, resistance to change, and absence of support policies. Findings reveal that the sustainability of educational innovation requires simultaneous transformations in three dimensions: pedagogical (active strategies), technological (appropriate use of digital tools), and institutional (policies, resources, and support culture). It is concluded that an innovative dimension in teacher training, when accompanied by structural conditions and institutional support, constitutes an effective catalyst for transitioning toward quality education in rural contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragón, J. (2011). La psicología del aprendizaje (1ª reimpresión). San Pablo.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Paidós.

Bruner, J. (2016). Desarrollo cognitivo y educación (6ª ed.). Morata.

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista (3ª ed.). McGraw-Hill.

Fernández, M. (2012). Software educativo para mejorar la calidad de la enseñanza de la física en educación media general (Tesis de grado). Universidad Rafael Urdaneta.

Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change (3rd ed.). Teachers College Press.

González, J. (2011). Teoría Educativa Transcompleja (2ª ed.). Editorial EMI.

Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional: Transformar la enseñanza en cada escuela. Ediciones Morata.

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

Marín, J. (2019). Contexto social y político de la formación docente en América Latina y el Caribe. Reflexión ético-política sobre la educación rural. En R. M. Torres Hernández y D. Lozano Flórez (Coords.), La formación de docentes en América Latina. Perspectivas, enfoques y concepciones críticas (pp. 42-61). CLACSO y CRESUR.

Martínez, M. (2011). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Meyer, R. (2010). Aprendizaje e instrucción. Alianza Editorial.

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan nacional decenal de educación 2016-2026: El camino hacia la calidad y la equidad. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2018). Análisis de la educación media en Colombia [Informe técnico]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/

Morín, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Nisbet, J. y Shucksmith, J. (1987). Estrategias de aprendizaje. Santillana.

Piaget (2009): Piaget, J. (2009). La psicología de la inteligencia (3ª ed.). Crítica.

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5.ª ed.). Universidad de Deusto.

Ryan, R. y Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.

Strauss, A. y Corbin, J. (2008). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2021). Formación Inicial del Profesorado: Modelo Actual y Llaves para el Cambio. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.

Zubiri, X. (2006). Tres dimensiones del ser humano: individual, social, histórica. Alianza Editorial

Published

2025-12-07

How to Cite

Manjarres García, R. . (2025). Innovative teacher training: key to meaningful learning in rural science. Sinopsis Educativa, 25(2), 335–343. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4753