Education for sustainable development from the perspective of environmental responsibility in educational institutions.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4770

Keywords:

education for sustainable development, environmental responsibility, educational institutions

Abstract

The purpose of this article is to analyze education for sustainable development from the perspective of environmental responsibility in educational institutions. It is distinguished as a documentary-type study based on a review of updated literature located through databases such as: Scielo, Redalyc, Google Scholar, and ResearchGate. The search criteria used were: education for sustainable development and environmental responsibility in educational institutions, considering publications developed in the educational field during the last five years, written in Spanish, and open access; studies that did not meet these characteristics were excluded. It is concluded that education for sustainable development from the perspective of environmental responsibility in educational institutions is a crucial component in fostering conscious and responsible citizens. This requires the integration of all aspects inherent to educational praxis, where continuous evaluation is vital for the success of these initiatives. Thus, new generations are empowered to not only support environmental conservation but also the strengthening of more just and equitable societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sainz T. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. Revista Complutense de Educación, 32(2), 249-259. https://doi.org/10.5209/rced.68338

Alvarado, E., Ramos, J., López, M., Santa, M. (2021). Desarrollo sostenible y gestión educativa acciones integradas para el manejo medio ambientales. Revista ACVENISPROH. Disponible en: https://acvenisproh.com/revistas/index.php/prohominum/article/view/347/980

Arana, A: (2021). Educación para el desarrollo sustentable: una maestría orientada a cristalizar las expectativas planteadas por la ONU en la agenda 2030. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/234803712.pdf

Aranda-Vejarano, Milagros Amelia, Valiente-Saldaña, Yoni Mateo, Diaz-Valiente, Frank Alexander, & Yi-Kcmot, Silvia Patricia. (2023). Educación ambiental en instituciones educativas y cuidado del medio ambiente: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 1), 691-704. Epub 05 de junio de 2024.https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2835

Chicaiza, M., Cornejo, R., Oyola, A. S., y Hernández, P. (2023). Políticas ambientales: responsabilidad educativa para el cuidado de la naturaleza. Revista Venezolana De Gerencia, 28(104), 1473-1485. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.104.6

De-la Peña Consuegra, Geilert, & Vinces-Centeno, Marcos Raúl. (2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200018&lng=es&tlng=es.

Díaz, G. (2023). Concepciones pedagógicas de los docentes de educación ambiental de básica primaria desde la perspectiva explicativa de Edgar Morín. [Tesis Doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/706

Estrada, J., Estrada, L., Benavides, R. Irene C.y Pinduisaca, V. (2021). Contenidos micro-curriculares en educación ambiental, para promover la responsabilidad social en educación media. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 156-177. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.165

Farfán, J., Arenas, R., Farfán, D. (2024). Educación ambiental, currículo, estrategias y políticas para la sostenibilidad: una revisión sistemática. ALFA. Revista de Investigación en Ciencias Agronómicas y Veterinarias Mayo-agosto 2024.Volumen 8, Número 23. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistaalfa.v8i23.287

Flores, c. y León, C. (2024). Lineamientos motivadores e innovadores para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias naturales y la educación ambiental en estudiantes de básica primaria de la zona rural de Planeta Rica – Colombia. [Tesis Doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1801

García, S. (2022). Educación ambiental para la sustentabilidad, una apuesta desde la pedagogía crítica y sentipensante. Revista CoPaLa. ISSN-e: 2500-8870. Vol. 7, núm. 14, 2022. Disponible en: https://doi.org/10.35600/25008870.2022.14.0214

Gómez, M. (2022). Hacia una cultura ambiental para el fortalecimiento de la relación hombre-naturaleza-sociedad desde la enseñanza de la educación ambiental. [ Tesis Doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/252

González Barajas, L. J., & Martínez García, N. (2024). Educación Ambiental en Instituciones Educativas Colombianas: Un Instrumento para Avanzar hacia el Desarrollo Sostenible. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 9920-9943. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10309.

Hernández, J. (2023). Currículo por competencias para la didáctica de la educación ambiental en tiempos complejos. [Tesis Doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/763

Hernández, M. (2019): “La importancia de la educación ambiental para un desarrollo sostenible”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (julio 2019). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/educacion-ambiental-desarrollo.html

Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33(2004), 1-26. Recuperado de http://tests-zingarelli.googlecode.com/svn-history/r336/trunk/2-Artigos-Projeto/Revisao-Sistematica/Kitchenham-Systematic-Review-2004.pdf

Matos Meléndez, B. (2022). La influencia de la educación ambiental en la percepción del desarrollo sostenible en docentes y estudiantes de secundaria. Un estudio de casos. Revista Kawsaypacha: Sociedad Y Medio Ambiente, (10), A-007. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202202.007

Matos Meléndez, Bárbara. (2022). La influencia de la educación ambiental en la percepción del desarrollo sostenible en docentes y estudiantes de secundaria. Un estudio de casos. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (10). Disponible en: .https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202202.007

Mijares, M. (2023). Educación para el desarrollo sostenible y percepción de la comunidad universitaria: Caso Universidad Simón Bolívar. Editorial UAC. Disponible en: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2023.v5.i1.1301

Montenegro, M. y Collazos, O. (2022). Educar para la Sostenibilidad en Colombia: una necesidad institucional. Revista de investigación y formación pedagógica. Año 8 N° 16 / julio – diciembre 2022 73-79. Disponible en: https://revistas.upel.edu.ve/ISSN 2477-9342

Pegalajar Palomino, M.C., Burgos García, A. y Martínez Valdivia, E. (2022). Educación para el Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social: claves en la formación inicial del docente desde una revisión sistemática. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 421-437.DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.458301

Rubina Ticlla, M. E., Alva Rodriguez, C. L., Díaz Torres, B., y Benavente Ayquipa, R. M. (2023). Desarrollo de la conciencia ambiental desde la perspectiva docente. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(28), 594–605. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.537

Ruiz Simón, E. (2024). Educación para el desarrollo sostenible y Responsabilidad Social Educativa. Una mirada histórica desde la persona. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(33), 69–82. https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.04

Ruiz, E. (2024). Educación para el desarrollo sostenible y Responsabilidad Social Educativa. Una mirada histórica desde la persona. Revista Cuestiones Pedagógicas, 1(33), 2024, 69-82. Disponible en: https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.04

Silva-Jiménez, D., & Vera, F. (2023). Sostenibilidad en Instituciones de Educación Superior chilenas. Transformar, 4(2), 15–26. Recuperado a partir de https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/90

Simões Cacuassa, Assunção Sofia, Yanes López, Gisela, & Álvarez Díaz, Mayda Bárbara. (2020). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32. Epub 02 de diciembre de 2019. Recuperado en 27 de marzo de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500025&lng=es&tlng=es.

Torres, J., Cantillo, J y Pacheco, M. (2024). Educación y Ecología: modelos de sostenibilidad en instituciones de Educación Superior. Revista CIAEPEI. Vol. 1 Nro. 3. pp. 126-137. Disponible en: https://revistainterdisciplinaria.com/index.php/home/article/download/29/129/312

Tovar, D., Poza, F. y Yolanda, L. (2022). Evaluación de la sostenibilidad en Instituciones educativas colombianas: Estudio de Casos. São Paulo. Vol. 25, 2022 Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/1809-4422asoc20210080r1AO

Urrego, A. (2020). Educación ambiental y desarrollo sustentable: acción del Docente para la integración del contexto educativo y Social. Revista Qualitas, Vol. 18, 077-084. Diciembre 2019. Disponible en: https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/download/19/38/223

Vallejos, E. y Callao, M. (2022). La importancia de la educación ambiental y su implicancia mundial desde el contexto teórico. Revista científica Hacedor AIAPAEC-Disponible: https://doi.org/10.26495/rch.v6i1.2123

Vergel Ortega, M., Martinez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2014). Indicadores para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de programas//. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 165-177. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v6i1.361

Zúñiga Sánchez, O., Marúm Espinosa, E., & Rodríguez Armenta, C. E. (2022). La educación para el desarrollo sostenible en la educación superior: El efecto de las áreas del conocimiento en las concepciones del profesorado universitario. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30(157). https://doi.org/10.14507/epaa.30.7271

Published

2025-12-07

How to Cite

Espeleta, K. . (2025). Education for sustainable development from the perspective of environmental responsibility in educational institutions. Sinopsis Educativa, 25(2), 220–229. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4770