Socio-affective, learning styles, and academic performance in basic secondary education in Colombia

Authors

  • Indira Macken Andrade Libertador Experimental Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4774

Keywords:

socio-affective, learning styles, academic performance

Abstract

This theoretical review article aims to analyze the relevant theoretical perspectives on the impact of socio-affectivity and learning styles on the academic performance of secondary school students, taking as a reference the challenges observed in educational institutions in Barranquilla, Atlántico. The central problem lies in the limited integration between the socio-affective dimension and learning styles in pedagogical practice, a situation that affects students’ academic performance and motivation. The study is situated in an urban educational context with diverse social and economic conditions, highlighting the need for comprehensive pedagogical approaches. Research by Kolb (1984), Chaccha et al. (2021), Hernández Rico (2021), Ortega and Cabello (2020), and Iglesias and Romero (2021) show that emotional security, affective support, and methodological adaptation to learning styles are decisive factors in the teaching-learning processes. The review is based on twenty-five academic sources selected for their relevance and currency, including books, scientific articles, and doctoral theses. The results show that articulating the socio-affective dimension with learning styles constitutes a key strategy to strengthen academic performance and foster integral development. Limitations are also identified, such as the scarcity of recent research in basic education and the lack of studies contextualized in Barranquilla. Consequently, the review raises the need for inclusive and situated pedagogical practices that recognize students as integral beings and promote more equitable and humanizing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Indira Macken Andrade, Libertador Experimental Pedagogical University

Indira Macken Andrade, a psychologist with a master's degree in Education, is currently a doctoral candidate in the same field. With over 14 years of teaching experience, she was a tutor for the Teachers' Union's "Todos a Aprender" (All to Learn) Program between 2020 and 2023. She currently teaches Ethics and Religious Education at the José Martí Educational Institution, where she promotes the holistic development of the individual.

References

Adrogué, C., Daura, F., Del Rio, D. y Fabel, I. (2020). Influencia de las estrategias y aptitudes de aprendizaje en el desempeño académico. Revista Educación, 45(1). 1-15. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41065

Alanya, J., Padilla, J. E. y Panduro, J. G. (2021). Propuestas abordadas a los estilos de aprendizaje: revisión sistemática. Revista Centro Sur. Social Science Journal, 419-433. https://centrosureditorial.com/index.php/revista/article/view/136/495

Alcaldía Mayor de Bogotá, D.C (2014). Desarrollo socioafectivo. Educar en y para el afecto. Reorganización curricular por ciclos. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/server/api/core/bitstreams/5681deb4-1561-40c5-8ed4-1bf2809155ba/content

Alcívar, M., y mayo, I. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento del rol docente en la educación emocional de los niños. 7(3), 3968-3988. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.3968-3988

Cabrera, T. y Palomino, L. (2023). Estrategias socioafectivas en la educación básica regular. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES, 7(27). https://portal.amelica.org/ameli/journal/466/4664306026/html/

Castillo, M. (2011). La socioafectividad en la educación desde la complejidad. Revista Educación y Humanismo. 13(21), 129-146. https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=vF9bXXEAAAAJ&citation_for_view=vF9bXXEAAAAJ:u5HHmVD_uO8C

Chaccha, E., Guerreros, J., Álvarez, G. y Palomino, K. (2021). Aprendizaje experiencial de Kolb en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Metalúrgica y de Materiales de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Prospectiva Universitaria. 18(1), 99 – 109. file:///C:/Users/mgind/Downloads/12-99,109.pdf

Freiberg, A., Fernández, M. y Uriel, F. (2023). ¿Cómo aprenden los estudiantes de educación secundaria y universitaria? Un análisis integral desde los estilos de aprendizaje. Revista de Psicología Latinoamericana, 40(3), 1–17. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-47242022000300010&lang=es

García, A., Melo, A. B., y Moncada, C. D. (2024). Estilos de aprendizaje y su influencia sobre el rendimiento académico en universitarios, como fuente de estrategias pedagógicas. Revista Ciencia Latina, 8(4), 4385-4399. file:///C:/Users/mgind/Downloads/12664-Texto%20del%20art%C3%ADculo-63013-1-10-20240823.pdf

Hernández, M. (2021). Motivación y Rendimiento Académico Basado en la postura de Abraham Maslow [Tesis Doctoral de la universidad Pedagógica El Libertador -UPEL, Venezuela]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/256/253

Iglesias, P., y Romero, C. (2021). Aulas afectivas e inclusivas y bienestar adolescente: una revisión sistemática. Educación XX1, 24(2), 305-350. https://doi.org/10.5944/educXX1.28705

Jaramillo, B. (2020). La dimensión socio-afectiva y su trascendencia en la vida del niño. Revista Aletheia. 12 (2), 183-196. file:///C:/Users/mgind/Downloads/Ladimensinsocioafectivaysu.pdf

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

Ley 2384, (ley socioemocional, 19 de julio de 2024). https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=160018

Mendoza, M., León, X. P., Gilar, R., & Vizcaíno, F. M. (2022). Gestión del proceso enseñanza-aprendizaje: estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Venezolana De Gerencia, 27(7), 281-296. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.19

Morin, E. (2000). Introducción al pensamiento complejo. https://cursoenlineasincostoedgarmorin.org/images/descargables/Morin_Introduccion_al_pensamiento_complejo.pdf

Olmedo-Plata, J. M. (2020). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico escolar desde las dimensiones cognitiva, procedimental y actitudinal. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(26), 212–236. https://orcid.org/0000-0002-0092-9712

Ormaza, E. y Maliza, W. (2025). Estilos de aprendizaje e impacto sobre el rendimiento académico en estudiantes de bachillerato técnico. MQRInvestigar, 9(1), 1-27. https://www.investigarmqr.com/2025/index.php/mqr/article/view/172

Ortega, W. y Cabello, G. (2020). Estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes universitarios de la facultad de educación y ciencias sociales de la universidad Nacional Ucayali. Revista de Estilos de Aprendizaje / Journal of Learning Styles, 13(25) 183-197. file:///C:/Users/mgind/Downloads/gestor,+Art.13+Vol.13+N%C3%BAm.+25+183-197%20(1).pdf

Pontificia Universidad Javeriana (2021). Análisis Impactante: Deserción y Reprobación Escolar en Colombia 2021 - Descubre las Tendencias y Consecuencias [Laboratorio de economía de la educación]. https://lee.javeriana.edu.co/w/noticia-deserci%C3%B3n-y-reprobaci%C3%B3n-escolar-en-colombia-2021

Ríos Mejía, J. (2024). "La Influencia de las Emociones en el Aprendizaje de Conceptos Abstractos: Un Enfoque desde el Cerebro Triuno y la Entroeducación. [Tesis Doctoral, Universidad Tecnológica de Pereira]. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/8182cd84-592e-4ede-b65c-3c5a700b75ac/content

Robles, J. (2021). Relación entre el clima escolar y el rendimiento académico en Estudiantes de Ingeniería industrial. Revista NovaRua. 13(22), 43-64. www.Dialnet-RelacionEntreElClimaEscolarYElRendimientoAcademico-8043242.pdf

Velilla Ruiz, A.S. (2023). Criterios teóricos para la implementación de los estilos de aprendizaje que permitan el mejoramiento de las prácticas docentes en las instituciones educativas de majagual, Colombia. [Tesis doctoral, UPEL]. https://drive.google.com/file/d/1yGrlobQpKubOxqP0FQo6YVnDlZODtZ9N/view?usp=drive_link

Viloria, J., Nova, A. y Díaz, B. (2022). Revisión documental sobre la relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en la enseñanza de química. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 6(4) 5101-5129. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/3003/4256

Wang, X., Wan Jaafar, W. M., y Sulong, R. M. (2025). Building better learners: Exploring positive emotions and life satisfaction as keys to academic engagement. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1535996

Published

2025-12-07

How to Cite

Macken Andrade, I. (2025). Socio-affective, learning styles, and academic performance in basic secondary education in Colombia. Sinopsis Educativa, 25(2), 175–187. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4774