Didactic transposition and the theory of didactic situations: the path towards a contextual approach in the teaching of mathematics

Authors

  • Hugo Antonio Aldana Silva San Juan de Tocagua Educational Institution, Luruaco, Atlántico – Colombia

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4776

Keywords:

didactic transposition, theory of didactic sequences, contextual approach, validity, teacher role

Abstract

The purpose of this article is to conduct a theoretical review of the conceptual foundations of didactic transposition, teaching situations, and the contextual approach as pillars of mathematics teaching. First, it addresses didactic transposition as the bridge between scientific knowledge and learning, highlighting the legacy of Chevallard (1991), who conceptualized this process as the necessary transformation of scientific knowledge into taught knowledge. It explores contemporary authors who demonstrate the relevance of this theory for improving educational  practice. Next, it presents Brousseau's (1986) theory of didactic situations as a facilitating framework for the construction of knowledge in the classroom through the interaction between students teachers, and the environment. Its relevance to designing problem-solving situations that promote meaningful learning in mathematics is analyzed through recent research. This article examines the importance of teacher training for the application of both approaches.  It  also reflects  on the relevance  of  context in  the  teaching-learning process, considering sociocultural conditions and the specific characteristics of the environment to enhance knowledge construction. The article used the hermeneutic method, document review, and content analysis. Finally, it concludes that didactic transposition, the theory of teaching situations, and the contextual approach remain relevant, converging in an integrative didactic approach that allows for meaningful learning and distances mathematics teaching from abstractionism. It raises the need to rethink teaching practice for the effectiveness of these approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo Antonio Aldana Silva, San Juan de Tocagua Educational Institution, Luruaco, Atlántico – Colombia

Date and Place of Birth: September 12, 1975, Barranquilla, Colombia. Undergraduate Professional Training: Industrial Engineer, graduated from the Universidad Autónoma del Caribe. Postgraduate Professional Training: Master's in Education from the Universidad Autónoma del Caribe. Teaching Experience: 10 years as a mathematics and physics teacher

References

Brousseau, G. (1986). Fundamentos y métodos de la Didáctica de la Matemática. Recherches en didactique des mathematiques, 7(2), 33-115. Camillani, A (2005). Formación de profesores y transposición didáctica. Foro educacional (7), 53-72

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Chevallard_Unidad_3.pdf

Dávila, A. (2022). El investigador y el paradigma de investigación. Revista Investigación, Transcomplejidad y Ciencia. 3(2), 44-59. https://revistasuba.com/index.php/INVESTIGACIONTRANSCOMPLEJIDADYC I/article/view/210/139

De Sousa, R., Vieira, F., & Barros, H. (2023). Intuición y razonamiento matemático en

Didáctica de las Matemáticas. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 14(5), 170-199. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9277161

Díaz Barriga, F. (2006). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista electrónica de investigación educativa, 5(2), 1-13. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412003000200011

Figueroa, L., García, M., Hernández, L., LLanos, L., & Mendivil, G. (2023). Desarrollo del pensamiento matemático desde la Transposición Didáctica: Un enfoque globalizado. Revista Paradigma, XLIV(2), 258-276. https://revistaparadigma.com.br/index.php/paradigma/article/view/1451/1253

Flórez, E., & Padilla, L. (2021). El Aprendizaje Basado En Problemas (ABP) En La Educación Matemática En Colombia. Avances De Una Revisión Documental. REDIPE, 11(2), 318 328. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1686/1598

Gálvez, G., & Block, D. (2024). La teoría de las situaciones didácticas, legado fundamental de Guy Brousseau a la educación matemática. Educación matemática, 36(1), 258-263.

Guzmán, A., Torres, G., Mendoza, Y., y De la Hoz, S. (2021). Transposición didáctica y la perspectiva crítica de Pablo Freire. Encuentros: Revista de Ciencias humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, (13), 168-176. https://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/132/148

Hernández, E (2023). Las Implicaciones del Enfoque Hermenéutico Interpretativo en Investigación Educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 10561-10576. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8069/12221

Mártir, A. (2024). Situaciones Didácticas Situadas: Un Ajuste Metodológico en La Resolución De Problemas Aditivos Con Alumnos De Segundo Grado De Primaria. [Tesis Doctoral] Universidad Autónoma de Zacatecas. http://148.217.50.3/jspui/handle/20.500.11845/3732

Meneses, V., & Reyes, A. (2024). Teoría de situaciones didácticas como apoyo a la comprensión matemática. Uno Sapiens Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 7(13), 21-26. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/article/view/12655/11433

Merino, H. (2021). La conexión de experiencias subjetivas de aprendizaje dentro y fuera de la escuela como estrategia para personalizar el aprendizaje [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/673895/IMR_TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ortega, C. (2016). Para qué un aprendizaje contextualizado y coherente en la escuela. Praxis, 12(1), 135-144. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5907241

Peña, T. (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 1-7. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179072898004

Rico, J. (2021). Enseñanza Y Aprendizaje De La Matemática: Hacia Una Didáctica Sustentada En La Cotidianidad. TRANSCENDERE, 2 (3). http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/trascendere/article/view/9597

Rojas, W. (2022). La relevancia de la investigación cualitativa. Revista Studium Veritatis, 20(26), 79-97. https://studium.ucss.edu.pe/index.php/SV/article/view/353/395

Sánchez, A., Hernández, I., Salvador, C., & Aguilera, J. R. (2025). Enseñanza basada en preguntas y la transposición didáctica en el aprendizaje de las matemáticas. Revista de didáctica de las matemáticas, (119), 181-

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10044039

Sánchez, N., Chuma, L., Coronel Guillen, R., & Molina Fernández, P. (2024). El aprendizaje en matemáticas desde la cotidianidad. Una perspectiva en la solución de los problemas para la vida. Revista Social Fronteriza, 4(4), https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/320

Sánchez, M., Fernández, M., y Díaz, J (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista científica UISRAEL, 8(1), 107-121. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2631-27862021000300107&script=sci_arttext

Santiago, S. (2023). Propuesta didáctica contextual en contribución al desarrollo del pensamiento matemático variacional, en niños de quinto de primaria [Tesis doctoral]. Universidad de la Salle Colombia. https://ciencia.lasalle.edu.co/server/api/core/bitstreams/e123f2f6-282a-4c78-9273-7617a8bd0efe/content

Simón, L. M. (2025). Transposición Didáctica en la enseñanza de Geometría Plana en primero básico del sector público. Los Pitagoricos , 1(1). https://revistalospitagoricos.com/index.php/home/article/view/3

Spinacci, P. (2021). ¿Para qué aprender? Construir sentido desde la transposición didáctica. Reflexión Académica en Diseño y comunicación, 51. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/rad/article/view/10636/18184

Wu, J. (2021). La transposición didáctica una base de las estrategias de enseñanza. ¿Es la transposición didáctica el origen de las buenas estrategias de enseñanza? Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, 51. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/rad/article/view/10638/18188

Published

2025-12-07

How to Cite

Aldana Silva, H. A. . (2025). Didactic transposition and the theory of didactic situations: the path towards a contextual approach in the teaching of mathematics. Sinopsis Educativa, 25(2), 155–164. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4776