The family as a fundamental element for learning motivation in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4780Keywords:
family, motivation, emotional support, accompanimentAbstract
The purpose of this study was to demonstrate the importance of the family as a motivating agent, essential for children's learning in primary school through a systematic review of the role of the family in education. The work was framed within the post-positivist paradigm and adopted a qualitative approach, applying a documentary review technique. Twenty-three articles published between 2021 and 2024 were reviewed in journals hosted in databases such as Dialnet, Google Scholar, and Scielo. It was found that the fundamental role of parental support influences academic success, considering motivation and support. Furthermore, the presence of several key categories or aspects related to studies on the subject was highlighted, such as motivation, support, the role of teachers, inclusion, and emotional support, among others. The work on this topic by authors such as Cortez et al (2025), Pilozo et al (2024), Sanchez and Dávila (2022) among others who have been concerned with the study of the family and its role in the education of their children stands out. From there, it can be concluded that this type of studies can represent an invaluable source for teachers who seek to improve academic processes through the inclusion of the family as a fundamental pillar in the construction of significant learning.
Downloads
References
Alvarado Cordero, Silvia, & Córdoba-Warner, Eugenia. (2024). El papel de la familia en la atención temprana: perspectiva de profesionales en Orientación y en Educación Especial. Actualidades Investigativas en Educación, 24(3), 1-29. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v24i3.59415
Ayala Mendoza, A. E., & Arcos Tasigchana, J. M. (2021). Motivación a la lectura en niños de edades tempranas. Revista Científica Retos De La Ciencia, 5(12), 42–51. Recuperado a partir de https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/371
Bravo-Molina, A. (2023). Explorando la relación Escuela-Familia en Colombia: un análisis descriptivo desde los productos investigativos de posgrado. Código Científico Revista De Investigación, 4(2), 1–31.https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v4/n2/229
Cabrera Moreira, G., & Marcillo García, C. (2025). La familia como agente motivador del proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de primer año de Educación General Básica. Mamakuna, (24), 109–120.https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1030
Castillo, M. J. C., Apaza, J. Z., Maquera, R. M. A., & Rojas, O. M. D. (2024). El apoyo de los padres de familia en el aprendizaje de la comprensión lectora. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1838-1849.
Castro-Ávila, M. I., Cedeño-Alay, S. M., Macías-Cedeño, A. E., Pazmiño, A. G. L., & Barcia-Briones, M. F. (2022). El rol de la familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los niños en el nivel inicial II. Polo del Conocimiento, 7(5), 347-360.
Sandoval, C., & López, O. (2017). Educación, psicología y coaching: un entramado positivo. Educatio Siglo XXI, 35(1), 145-164. https://doi.org/10.6018/j/286261
Cortez, V. C. C., Barcia, L. L. S., Rivera, C. T. A., Castillo, N. N. O., & Cheme, M. I. R. (2025). Rol de la familia en la educación de los niños de primero de básica de la Unidad Educativa Balneario de Súa. Ciencia y Educación, 122-135
Delgado Cobeña, E. I.. ., Pinargote Párraga, S. A.., Fernández Ferrín, C. AA..., & Paredes Pachay, G. E.. (2024). Estudio diagnóstico sobre la participación de la familia en el proceso educativo de los estudiantes de educación básica. Reincisol., 3(6), 6254–6267. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)6254-6267
Domínguez Pérez, Y. D. S., & Quintero Aleans, B. D. C. (2022). El papel de la familia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de grado tercero de educación básica primaria de la Institución Educativa “El siglo” del municipio de Ciénaga de Oro (Doctoral dissertation, Universidad UMECIT). https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i10.749
Espinoza Freire, E. E. (2021). Involucramiento de la familia con la escuela. Revista Ciencia & Sociedad, 2(1), 62–73. Recuperado a partir de https://www.cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/20
García, E. J., & Espinoza, L. C. Y. (2021). La importancia de la familia en el aprendizaje de los niños. Infancias Imágenes, 20(2), 237-243.
García, J., López, O., Coloma, B., Yanza, J., & Franco, N. (2024). El Entorno Familiar y su Influencia en el Rendimiento Escolar de los Estudiantes. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica, 4(1), 1060-1088
Hernández-Prados, M. D. L. Á., & Gil-Noguera, J. A. (2022). El papel de la familia en la realización de los deberes escolares. Revista Electrónica Educare, 26(2), 291-308.
Herrera, F., Ramírez, M. I., Roa, J. M., y Herrera, I. (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales. En: Naranjo Pereira, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo.
Machancoses, Mireia, Siqués, Carina, & Esteban-Guitart, Moisés. (2022). La participación de las familias en el contexto escolar: Un estudio cualitativo. Psicoperspectivas, 21(1), 6-17. Epub 15 de marzo de 2022.https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2285
Maquera-Maquera, Y. A., Bermejo-Paredes, S., Olivera-Condori, E., & Vilca-Apaza, H. M. (2021). Intervención familia-aula para el desarrollo de habilidades grafomotrices. Alteridad. Revista de Educación, 16(1), 92-104.
Mejia Naranjo, D. V., & Arroyo Cobeña, M. V. (2022). El entorno familiar en procesos de aprendizaje en niños de educación inicial: Caso Escuela de Educación Básica Daniel Villacreses Aguilar del Cantón Portoviejo. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 278–
Mendoza-Santana, Mayra Isabel, & Cárdenas-Sacoto, José Humberto. (2022). Importancia de la participación familiar en la educación de los estudiantes del nivel inicial. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina , 10(2), . Epub 01 de agosto de 2022. Recuperado en 27 de abril de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200024&lng=es&tlng=es.
Pilozo, A., Zapata, E., Salazar, J., Macias, D., & Carabajo, M. (2024). Impacto del apoyo emocional de la familia en el desarrollo educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 2917-2930., DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12538
Reyes B., Humberto. (2020). Artículos de Revisión. Revista médica de Chile, 148(1), 103-108. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-
Romero Silva, C. P., Rojas Nuñez, M. del P., Dávila Dávila, L. del C.,Riera Rodríguez, P. G., Coellar Orellana, J. K., & Ruíz Romero, P. Y. (2024). Efectos de la intervención de los padres de familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de Educación General Básica. GADE:Revista Científica, 4(5), 80-103. https://doi.org/10.63549/rg.v4i5.508
Sánchez, E., & Dávila, O. (2022). Apoyo emocional de la familia y éxito escolar en los estudiantes de educación básica. Revista Estudios Psicológicos, 2(1), 7-29.
Solórzano, A., & Galván, M. (2021). Relación Escuela-Familia encondiciones de ruralidad como parte del proceso de desarrollo integral del niño. Assensus, 6(11), 9-37., https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php
Unesco. (2018). Participación de las familias en la educación Latinoamericana. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139030
Vélez, W. Z., & Chavarría, M. D. T. (2022). El rol de la familia en el aprendizaje de los niños de Educación Inicial. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(2), 17-26.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
