Neurodidactics and artificial intelligence: a documentary analysis of their impact on the teaching of early reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4781Keywords:
initial reading, neuroeducation, neurodidactics, artificial intelligence in educationAbstract
Literacy skills are complex processes aligned with brain function, the acquisition and development of which require structured and theoretically grounded pedagogical strategies. This article aims to analyze how neurodidactics and artificial intelligence are transforming the teaching and learning of early reading and writing, exploring both the contributions and challenges arising from the convergence of these two disciplines in the current educational context. To this end, a descriptive methodological approach is adopted, based on a systematic and critical review of national and international scientific literature published between 2020 and 2025. The PRISMA guidelines are used to analyze 50 documents from recognized academic databases (Google Scholar, Dialnet, SciELO, the UPEL Repository, and indexed journals); of these, 30 studies are selected using rigorous criteria, prioritizing those that address scientific writing and critical reading; finally, 15 form the analytical core after a process of systematic exclusion. Among the most relevant theoretical sources are the contributions of (Bohari, 2024; Botello, 2021; Fernández, 2023; Guettala et al., 2024; and Restrepo, 2024). The results show that the divergence between neurodidactics and artificial intelligence favors the development of innovative and contextualized literacy processes through strategies based on interaction, balance, and a holistic approach, along with adaptive AI algorithms. However, conceptual gaps are identified in teacher training regarding the implementation of neuroscience and emerging technologies in pedagogical practices. The study concludes by proposing educational interventions that integrate these disciplines and teacher training as an imperative axis to guarantee the sustainability and effectiveness of their implementation in classrooms.
Downloads
References
Acosta Solorzano, L. S.; Orden Calle, R. I.; Guerra Iglesias, S. (2024) “Estrategia neurodidáctica para el desarrollo de la habilidad comprensión lectora en la educación básica”. e3829. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3829
Gutiérrez, R. & Pozo, T. (2022). Aprendizaje inicial de la lectura mediante las aportaciones de la neurociencia al ámbito educativo. Disponible: https://www.scielo.cl/pdf/lyl/n45/0716-5811-lyl-45-281.pdf
Bohari, P. (2024) APRENDIZAJE DE LA ORTOGRAFÍA CONVENCIONAL DEL ESPAÑOL COMO LENGUA NO MATERNA E IMPLICACIONES NEURODIDÁCTICAS. Universidad de Jaén. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=344436
Bolaño, M & Duarte, N. (2024) Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Rev. Colombia Cir. 2024; 39:51-63. Disponible: https://doi.org/10.30944/20117582.2365
Botello P. (2021). Competencias comunicativas desde la perspectiva de la neurodidáctica en educación básica primaria en Cúcuta Norte de Santander”, de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico rural Gervasio Rubí, en Venezuela. [Documento en línea]. Trabajo de grado de Doctor Universidad de Jaén, España. Disponible: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/232
Briones, G & Benavides (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza –aprendizaje de educación básica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), vol. 6, núm. 1, pp. 72-81, 2021. Universidad Técnica de Manabí. Revista en línea. Disponible: https://doi.org/10.5281/zenodo.5512773
Canales, Y. (2022). Detección de perfiles lingüísticos en niños de nivel inicial de distintos entornos socioeconómicos para favorecer oportunidades equivalentes de alfabetización. [Documento en línea]. Trabajo de grado de Doctor. Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. https://bdigital.uncu.edu.ar/18406
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama, Barcelona, 2006. Pp. 21-43. Disponible: https://media.utp.edu.co/referenciasbibliograficas/uploads/referencias/libro/295-tras-las-lneaspdf-WB5V4-articulo.pdf
Caicedo, H. (2016). Neuroeducación una propuesta educativa ene l aula de clases. Editorial Ediciones de la U. Bogotá-México. Disponible: https://content.e-bookshelf.de/media/reading/L-10071327-e9b8373ba4.pdf
Cortes, A. Gelvez, L. Peñaloza, & Ramírez, S. (2024). Neurodidáctica y comprensión lectora: un enfoque integral para el desarrollo de lectores críticos en la era digital. línea imaginaria, 1(19). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i19.3263
Chávez, m. Labrada, E. Alatristre, Y. Álvarez, R & Carbajal, E. (2023). La Inteligencia Artificial, neuroeducación y su aportación en la transformación del e-learning. Revista latinoamericana de ciencias sociales y humanas. Disponible: DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.844
Declaración PRISMA 2020: una guía actualiza para la publicación de revisiones sistemáticas, Rev. Esp. Cardiol. 2021; 74: 790-799. Disponible: https://www.revespcardiol.org/es-declaracion-prisma-2020-una-guia-articulo-S0300893221002748
Fernández, A. H. (2022). Neuropedagogy and neuroimaging | Neuropedagogia e neuroimagem. Texto Livre, 15. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40453
Fernández, A. H., y de Barros Camargo, C. (2021). Inclusion, attention to diversity and neuroeducation in physical education | Inclusión, atención a la diversidad y neuroeducación en Educación Física. Retos, 41, 555–561. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86070
Fernández, F. Fernández, M. & Rodríguez, M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las Tic en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416, Disponible: https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/17907/18091
Fernández, M. (2023). La Inteligencia Artificial en Educación. Hacia un Futuro de Aprendizaje Inteligente. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/926431.pdf
Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1991) Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. [Libro en línea] México: Editorial siglo XXI. Disponible: https://books.google.com.co/books?id=wHFXcQcPvr4C&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Gutiérrez. F, R. & Pozo, R. T. (2022). Aprendizaje inicial de la lectura mediante las aportaciones de la neurociencia al ámbito educativo. Literatura y lingüística, (45), 281-298. Disponible: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000100281
Guettala, M., Bourekkache, S., Kazar, O. y Harous, S. (2024). Inteligencia Artificial Generativa en Educación: Impulsando el Aprendizaje Adaptativo y Personalizado. Acta Informatica Pragensia , 13 (3), 460-489. Disponible: https://aip.vse.cz/artkey/aip-202403-0007_generative-artificial-intelligence-in-education-advancing-adaptive-and-personalized-learning.php
Hernández, E. Ramírez, K. Lima, A. Ramón, W. & Jiménez, C. (2024). Estrategias Neurodidácticas Empleadas por los Docentes para Fortalecer el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje en Educación Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. Vol. 8; Número 1. Disponible: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9528
Restrepo P, A. F. (2024). Conectando mentes y máquinas: neuroeducación e IA en la era del pensamiento computacional. Plumilla Educativa, 33 (1) 1-15 p. DOI: https://doi.org/10.30554/pe.33.1.5090.2024
Mallitasig Unapanta, A. del P, Solórzano Sánchez, R. P. Bernal Cerza, R. E. & Ortiz Aguilar, W. (2024). Estrategia neurodidáctica para el desarrollo de habilidades lectoras en estudiantes de tercer año de Educación General Básica. Sinergia Académica, 6(4), 134-160. Disponible: https://doi.org/10.51736/sa.v6i4.164
Montes-Robinson, E., Sánchez-Caluña, C., & Luna-Sánchez, E. (2023). La neurodidáctica y su vinculación con el aprendizaje de la lectoescritura. CIENCIAMATRIA, 9(2), 448-462. Disponible: https://doi.org/10.35381/cm.v9i2.1156
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje. Bogotá. Tercer grado de primaria. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-116042_archivo_pdf1.pdf
López, C. (2019). El cerebro y la adquisición de la lectura. Ruta Maestra Ed.25. Disponible: https://rutamaestra.santillana.com.co/el-cerebro-y-la-adquisicion-de-la lectura/
Pascual, Ll. (2020). El proceso de enseñanza aprendizaje de la lectoescritura en educación infantil. Editor: Universitat Jaume http://hdl.handle.net/10234/191909
Piñeros, A. Gómez, J. & Camero, J. (2024). Cerebro Creativo: exploraciones en neuroeducación, neuroarte e inteligencia artificial. Editorial Jotamar S.A.S., [Libro en línea] Disponible: https://repositorio.juanncorpas.edu.co/entities/publication/4ade3240-0897-4dd8-9d73-7a140db72c44
Pombo, C. (2023) ¿Cómo integrar a la inteligencia artificial en la educación de manera responsable? Disponible: https://blogs.iadb.org/educacion/es/inteligencia-artificial educacion/
Sánchez, L. & Egoavil, L. (2025). Análisis crítico de la neurodidáctica: Revisión sistemática 2015-2024. Vol. 9 Núm. 36 (2025): Revista de Investigación de Ciencias de la Educación, Horizontes. Disponible: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1891
Serrano, J. & Moreno, J. (2024). Inteligencia artificial y personalización del aprendizaje: ¿innovación educativa o promesas recicladas? EDUTEC. Número 89. Sección: Inteligencia artificial en la evaluación y la personalización del aprendizaje. Disponible: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/3577
UNESCO (2023) La IA generativa y el futuro de la educación. Disponible: https://doi.org/10.54675/ACWQ6815 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385877_spa
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
