Theoretical complexus of motivational leadership: a review of its epistemological foundation in the public university context
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4782Keywords:
leadership, motivation, theoretical complexus, public universities, state of the art, epistemic gapAbstract
Management in public universities faces theoretical fragmentation regarding leadership and its real impact on motivation. This article presents the results of an academic review aiming to analyze the state of the art on educational leadership to identify the epistemic gap that justifies a new theoretical proposal. The methodology used was a documentary analysis, reviewing international and national research on transformational, disruptive, and humanistic leadership. Among the theories supporting the analysis are the approaches of Bass and Avolio (leadership), Maslow and Herzberg (motivation), and Morin's epistemology of complexity. The results show that, although studies connect leadership with quality, they overlook the articulation of motivational mechanisms in the specific context of the public university. It is concluded that an epistemic gap exists, demanding the construction of an integrating "Theoretical Complexus" that articulates the dimensions of leadership as a key motivational tool.
Downloads
References
Azkue, Í. (2024, 12 de noviembre). Lider, conpto y Características. Concepto.de. https://concepto.de/lider/
Barber, M., & Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. (Documento de trabajo 41). Mckinsey & Company / PREAL. http://www.oei.es/pdfs/documento_preal41.pdf
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1993). Transformational leadership and organizational culture. Public administration quarterly, 17(1), 112-121.
Blanca, R. (2022, 10 de mayo). La importancia del liderazgo en la educación. Learn-A. https://www.learnala.com/post/la-importancia-del-liderazgo-en-la-educaci%C3%B3N
Bolívar, A. (2009). Una dirección para el aprendizaje. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 1-4. http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/551/55170101.pdf
Bustos, J. (2024). Fundamentos teóricos sobre el liderazgo docente desde el posicionamiento de las tendencias innovadoras para la transformación de los ambientes de aprendizaje [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Repositorio UPEL. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1136
Cruz, A. (2022). Liderazgo y Calidad Educativa en los liceos técnico profesional del distrito 17-01 de Yamasá. Revista Caribeña de Investigación y Formación, 6(3), 130-143. https://rai.uapa.edu.do/bitstream/handle/123456789/2379/Art%c3%adculo%20Ana%20Heredia%201.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Day, C., Sammons, P., Leithwood, K., Hopkins, D., Gu, Q., & Brown, E. (2011). School leadership and student outcomes: Building and sustaining success. Open University Press.
Díaz, L. (2024). Liderazgo transformacional del gerente educativo como factor clave en el sinergismo de equipos de alto desempeño en las instituciones básicas rurales [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Repositorio UPEL. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1685/1586
Durán, D. (2024). LIDERAZGO EDUCATIVO DE LUIS BELTRÁN PRIETO FIGUEROA EN LA PERSPECTIVA DISCURSIVA DE DOCENTES UNIVERSITARIOS [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador].
Hernández, C. (2021, 21 de octubre). Liderazgo humanista. Identidad Organizacional. https://identidadorganizacional.com/2021/sin-categoria/liderazgo-humanista/
Hersey, P., & Blanchard, K. (1988). Management of organizational behavior: Utilizing human resources (5ª ed.). Prentice-Hall.
Herzberg, F. (1968). Una vez más: ¿Cómo motiva usted a sus empleados? Harvard Business Review, 46(1), 13-22.
Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership & Management, 28(1), 27-42.
Leithwood, K. y Louis, K.S. (eds.) (2011). Linking Leadership to Student Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Locke, E., & Latham, G. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation. American Psychologist, 57(9), 705–717.
Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. Harper & Row Publishers.
Maxwell, J. (1998). The 21 irrefutable laws of leadership: Follow them and people will follow you. Thomas Nelson Publishers.
McClelland, D. C. (1989). Estudio de la motivación humana. Narcea.
Morin, E. (1990). Argumenta autour d'une méthode. Du Seuil.
Morin, E. (2001). Los Siete saberes necesarios para la educación del futuro. Nueva Visión.
Organización de Estados Iberoamericanos [OEI]. (2022). LIDEI 2022 - Liderazgo Directivo en Iberoamérica. https://oei.int/wp-content/uploads/2023/05/lidei-2022.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2018). Panorama de la educación 2016: Indicadores de la OCDE. Fundación Santillana. https://doi.org/10.1787/eag-2016-es
Pérez, J., & Gardey, A. (2021, 12 de noviembre). Lider, Qué es, Características, influencia y en la informatica. Definicion.de. https://definicion.de/lider/
Pont, B., Nusche, D., & Moorman, H. (2008). Improving School Leadership, Volume 1: Policy and Practice. OECD Publishing.
Quintero Angarita, J. (2011, 9 de mayo). Teoría de las Necesidades de Maslow. Teorías y Paradigmas Educativos. http://paradigmaseducativosuft.blogspot.com/2011/05/figura-1.html
Quiroz, S. (2019). EL LIDERAZGO DIRECTIVO Y SU INFLUENCIA EN EL CLIMA ORGANIZACIONAL EN COLEGIOS MUNICIPALES DE CONCEPCIÓN [Tesis Doctoral, Universidad de Alcalá].
Ramírez L, J. J., & Sgambatti M., V. (2008). Liderazgo transformacional y transaccional en estudiantes de postgrados en gerencia del Área Metropolitana de Caracas. Visión Gerencial, (2), 403-416.
Robinson, V. (2007). School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works and Why [Monografía]. ACEL.
Sahid Godoy, F. (2025). LIDERAZGO DISRUPTIVO DESDE EL ÁMBITO GERENCIAL EN EL INSTITUTO UNIVERSITARIO ADVENTISTA DE VENEZUELA. Gerentia, 2. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/Gerentia/article/view/1581
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2022). Manual de Trabajos de Grado de Especialización Técnica, Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. FEDUPEL.
Uribe, J. (2005). La investigación documental y el estado como estrategia de investigación en ciencias sociales. Revista Folios, (22).
Vantage Circle. (s.f.). Extrinsic vs. Intrinsic Motivation- An Overview. https://www.vantagecircle.com/en/blog/extrinsic-vs-intrinsic-motivation/
Villa Sánchez, A. (2015). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Perspectiva Educacional, 54(2), 130-141.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
