Critical reading, a powerful tool in the lives of students today.

Authors

  • Adriana Esther Luna de la Rosa San Cayetano Ethno-educational Institution. San Juan Nepomuceno, Bolívar, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4789

Keywords:

critical reading, citizenship training, education, pedagogical strategies, systematic review

Abstract

This article develops a theoretical reflection on critical reading as an essential competency for the comprehensive development of students in basic education. It analyzes its importance not only as an academic tool, but also as a key capacity for citizenship and the critical understanding of messages circulating in complex digital and social contexts. Using an interpretive qualitative approach, it reviews various recent studies that propose active and contextualized methodologies—such as problem-based learning, the analysis of texts linked to students' realities, the pedagogical use of technology, play, and book clubs—all aimed at strengthening critical thinking and reading autonomy. Among the most relevant findings are the factors that influence its development: teaching practices, the sociocultural environment, initial and ongoing teacher training, and the teaching strategies used in the classroom. Based on this review, we conclude that strengthening critical reading requires rethinking conventional pedagogical practices and promoting comprehensive educational policies that articulate curriculum, assessment, and teacher training, with a view to a more participatory, critical, and socially relevant education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Esther Luna de la Rosa, San Cayetano Ethno-educational Institution. San Juan Nepomuceno, Bolívar, Colombia.

Adriana Esther Luna de la Rosa, Master in Educational Technology Management, PhD student in Education, elementary school teacher, I work at the San Cayetano Ethno-educational Institution, resident in the municipality of San Juan Nepomuceno, Bolívar, Colombia.

References

Acosta, A., Miyashiro, M., y Coronado, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 7(4), 68-87.

Cassany, Daniel (2021) "Lectura crítica en tiempos de desinformación," Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir: Vol. 1: Iss. 9, Article 3. Available at: https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss9/3

Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220/4730

do Nascimento Ferreira, D., Chion, A. R., & da Silva, M. G. L. (2022). Reflexiones sobre la Lectura Crítica desde una Perspectiva Freireana en la Educación Básica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33211-27.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw-Hill.

Jimenez, M. V. V., Solano, D. K. C., Vera, B. D. C. S., Sarango, R. E. S., & Castillo, C. Y. V. (2025). Creación de una Biblioteca Virtual para el Fomento del Interés por la Lectura en los Estudiantes de Séptimo Año de Educación Básica: Estudios y Perspectivas. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica, 5(1), 994-1008.

Leyva González, F. A., Leyva Salas, R. I., Gómez Clavelina, F. J. F., Leyva Salas, F. A., & Valencia Sánchez, J. S. (2020). Lectura crítica de informes de investigación educativa en profesores. Una intervención educativa. Estudio multicéntrico. Investigación en educación médica, 9(33), 29-42.

Morancho, V. I., & Rodríguez Mantilla, J. M. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 9-25.

Morales Carrero, Jesús. (2020). Lectura crítica: un proceso inherente a la educación universitaria competente y significativa. Conrado, 16(74), 240-247. Epub 02 de junio de 2020. Recuperado en 24 de marzo de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300240&lng=es&tlng=es.

Moreira, E. M. M., & Valverde, A. A. H. (2023). La importancia de la lectura crítica en la educación universitaria: herramientas y métodos de comprensión: The importance of critical reading in university education: tools and methods of understanding. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(6), 394-405.

Moreno, L., Rojas, M., & Torres, F. (2018). La revisión sistemática como herramienta de investigación científica. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 24(2), 233-250.

Mendieta, J. B. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el pensamiento crítico: revisión sistemática. INNOVA Research Journal, 6(2), 77-89.

Meza, P. G. (2022). Análisis de la enseñanza de la lectura crítica en la Educación Secundaria en Colombia y la necesidad de nuevas formas de intervenciones didácticas para su abordaje. RHS: Revista Humanismo y Sociedad, 10(2), 8.

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Fundamentos de la Política Nacional de Lectura, Escritura, Oralidad y Bibliotecas Escolares. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411451_recurso_22.pdf

Ospina Rodríguez, P. (2024). Revisión Sistemática de las Estrategias de la Lectura Crítica en la Educación Superior desde las Habilidades Metacognitivas. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica , 4(3), 809–837. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i3.451

Pardal-Refoyo, J. L., & Pardal-Peláez, B. (2020). Métodos de revisión sistemática y meta-análisis en ciencias de la salud. España: Díaz de Santos.

Pinchao, L. (2020). Estrategia pedagógico-didáctica para promover la lectura crítica. Educación, 29(56), 146-169.

Pupo-Pupo, Y., Infante-Miranda, M. E., Hernández-Infante, R. C., & Isea-Argüelles, J. J. (2024). La lectura como eje de un proceso formativo integrador. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(14), 97-121.

Quesada, C., Aravena, S., Maldonado, M., & Coloma, C. J. (2023). Desarrollo de las habilidades lingüísticas y lectoras y su relación con la comprensión de textos narrativos y expositivos en estudiantes de segundo y tercer grado. Investigaciones Sobre Lectura, 18(2), 115-144. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9241925

Ramos, Y. (2020). La lectura crítica como método para el desarrollo de competencias en la comprensión de textos. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 243-264. Enlace

Rojas, L. F. H., De Leon, N. G., Guamán, L. P. T., & Reyes, Y. M. (2025). Estrategias Lúdicas para el Fortalecimiento de la Lectura Crítica en el Nivel de Básica Superior. MENTOR: Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 4(10), 422-438.

Uyaguari, J. M. G., Ullaguari, L. A. G., Granda, M. J. A., & Uyaguari, G. B. G. (2023). Estrategias didácticas para el desarrollo de lectura crítica en estudiantes de básica media. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 10436-10459.

Yaruro, D. A. S.(2023) Enseñanza y aprendizaje de la lectura crítica. Una revisión teórica.Revista encuentro educacional.

Vargas Franco, A. (2023). La lectura crítica en el giro digital: retos para la política curricular en lenguaje en Colombia. Lenguaje, 51(1), 224-249.

Vergara, Á. M. B., Guerra, A. C. T., & Monsalve, A. M. S. (2021). Club Virtual: estrategia de enseñanza y aprendizaje para el fortalecimiento de la lectura crítica. Revista iberoamericana de educación, 85(1), 117-133

Zambrano-Navarrete, J. V., & Chancay-Cedeño, C. H. (2022). El pensamiento crítico a través de la comprensión lectora en educación primaria. Dominio de las Ciencias, 8(2), 635-647.

Published

2025-12-07

How to Cite

Luna de la Rosa, A. E. . (2025). Critical reading, a powerful tool in the lives of students today. Sinopsis Educativa, 25(2), 22–33. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4789