Salary and educational quality: a theoretical approach from teaching pedagogical practice

Authors

  • Liliana Margarita Caparroso Pomares Libertador Experimental Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4766

Keywords:

emotional salary, educational quality, pedagogical praxis

Abstract

This article aims to develop a theoretical review of emotional salary as a key category in understanding educational quality from the pedagogical praxis of teachers. It is based on the premise that educational quality cannot be analyzed in isolation from the emotional and professional conditions of the teaching staff, especially in contexts of vulnerability. Theoretical contributions are presented to understand the relationship between emotional salary, reflective pedagogical practice, and the development of a comprehensive quality education. From a phenomenological-hermeneutic approach, key constructs are analyzed that relate educational quality to emotional salary, all based on the review of national and international academic sources. It is proposed that emotional salary, understood as non-monetary job satisfaction, is an essential factor for teacher retention and commitment, directly affecting their pedagogical praxis and, consequently, educational quality. The article concludes with proposals to integrate emotional salary strategies into educational policies and school practices, contributing to the continuous improvement of the education system and to the construction of a conceptual framework on the emotional salary of teachers and its impact on student formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. (1995). Diccionario de filosofía. Fondo de Cultura Económica.

Álvarez Méndez, M. (2014). Evaluar es comprender: entre la pedagogía y la política. Morata.

Barría, R. (2024). Clima emocional y aprendizaje significativo. Revista Educación y Sociedad, 36(2), 1–12.

Barrett, A. (2017). Teacher motivation in sub-Saharan Africa and South Asia. Educational Research and Reviews, 12(9), 555–566.

Bolívar, A. (2012). La educación en tiempos de incertidumbre: construir sentido desde la práctica docente. Editorial Graó.

Decreto 1278 (2002). Departamento Administrativo de la Función pública.

Decretos 2277 (1979). Departamento Administrativo de la Función pública.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Morata.

Domingo, J. (2021). Reflexión y práctica docente: Un enfoque desde la filosofía de la educación. Editorial Aula Magna.

Durán, S., & Narváez, J. (2022). Bienestar docente y políticas educativas en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 84(1), 45–63.

Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63–93.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Giroux, H. (2004). Los profesores como intelectuales: Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.

González, M. (2019). Salario emocional y motivación docente. Revista Innovación Educativa, 22(3), 75–82.

Hargreaves, A. (2001). Profesores, cultura y postmodernidad: Cambios en la escuela secundaria. Morata.

Hernández, L. (2018). Desgaste emocional y condiciones laborales del docente. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(2), 92–106.

Leal, F. (2016). La praxis docente como categoría de análisis pedagógico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(2), 27–43.

Lopera, L., & Echeverri, A. (2018). Entornos escolares y satisfacción laboral docente. Educación y Desarrollo Social, 12(1), 85–97.

Martinis, P. (2006). Educación, pobreza e igualdad: del “niño carente” al “sujeto de la educación”. Revista Iberoamericana de Educación, 40(2), 1–14.

Martínez, G. (2020). Factores que influyen en el bienestar del docente en contextos rurales. Educación Hoy, 15(3), 101–115.

Maslach, C., & Leiter, M. (1997). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. Jossey-Bass.

Murillo, F. J., & Román, M. (2017). La calidad de la educación desde una perspectiva integral. OEI.

OCDE (2019). Education at a Glance 2019. OECD Publishing.

Quintero, R., Betancur, H., & Gómez, M. (2021). Humanismo y bienestar laboral: una mirada desde la docencia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 19(3), 30–45.

Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. Basic Books.

Tenti Fanfani, E. (2007). El oficio docente: Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Siglo XXI.

Touriñán, J. M. (2022). Calidad educativa y sentido de la formación. Revista Española de Pedagogía, 80(281), 41–59.

UNESCO (2018). Docentes en América Latina: Políticas para el siglo XXI. París: UNESCO.

UNESCO (2019). Marco de referencia para la calidad educativa. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC).

World Bank (2020). Ending Learning Poverty: What Will It Take? World Bank Publications

Published

2025-12-07

How to Cite

Caparroso Pomares, L. M. . (2025). Salary and educational quality: a theoretical approach from teaching pedagogical practice. Sinopsis Educativa, 25(2), 266–272. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4766