SINGLE DAY, A STRATEGY FOR EDUCATIONAL QUALITY OR ANOTHER DIFFICULTY FOR RURAL EDUCATION.

Authors

  • Lida Montaña Moreno
  • Mary Ruth Gómez Zambrano

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4037

Keywords:

Single day, rural education, national strategy, national reality

Abstract

This article analyzes from the experience of the authors and with the relevant argumentation and documentation the strategy of the national government single day, in the face of the difficulties that students and teachers must assume in places without basic services, presenting difficulties of a contextual, social, cultural nature, where the permanence of the school day becomes complex situations that must be faced every day, this is how from a deep reflection it is intended to visualize rural education and the implications that an educational strategy proposed from the cities totally transmutes to the rural reality of Colombia. A journey will be presented from the regulations of the strategy, going through the positive and negative aspects of it and ending with the approach and critical reflection of the strategy in the rural context, with the implications of Colombian rurality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexy Sánchez Gómez, C. E. (2020). Implementación de la jornada única en Bogotá. (U. d. Andes, Ed.) Bogotá, Colombia. Obtenido de http://hdl.handle.net/1992/48468

Bustos, H. B. (Julio de 2018). La Política de Jornada Única Escolar : Los Referentes Y La Experiencia de Una Institución Educativa Distrital. (R. republicana, Ed.) Bogotá, Colombia.

Colombiaaprende. (21 de 09 de 2022). La educación rural, un gran desafío para Colombia. Bogotá, Colombia.

Duque*, K. A. (25 de Marzo de 2018). Desafíos en la educación ruralcampesina: experiencias, posibilidades. 210. (R. Controversia, Ed.) Colombia. Obtenido de https://doi.org/10.54118/controver.vi210.1115 DOI: https://doi.org/10.54118/controver.vi210.1115

Leonardo Arguello Guzmán, Y. a. (Junio de 2024). Transformaciones en el rendimiento académico como resultado de la Jornada Única en la Institución Educativa La Ulloa. (16). (R. Paca, Ed.) Colombia. Obtenido de https://doi.org/10.25054/2027257X.4075 DOI: https://doi.org/10.25054/2027257X.4075

Ministerio de Educación Nacional . (Noviembre de 2023). Gobierno Nacional avanza en su Plan de Infraestructura Educativa. Bogotá, Colombia .

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Jornada Unica. Bogotá, Colombia.

Montoya, S. B. (2016). Jornada Única y Calidad de la educación:. (U. EAFIT, Ed.) Medellín, Colombia.

Ramirez, C. P. (2018). Efecto de la Doble Jornada Escolar en el Desempeño Académico de los Estudiantes Colombianos: Un Análisis Empírico para Informar la Política de Jornada Única. 81(26). Colombia: Archivos Analíticos de Políticas Educativas. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.26.2990

Rodríguez, A. Á. (Enero de 2019). Impacto de los programas de ampliación de la jornada escolar sobre el desempeño en matematicas y lenguaje: un metanálisis para 8 países. 2(Electrónica ). (U. d. Andes, Ed.) Bogotá , Colombia .

Valenzuela, E. D. (2022). Una Una mirada al tiempo escolar y la jornada única. Bogotá, Colombia : Universida Pedagógica Nacional .

Published

2025-07-20

How to Cite

Lida Montaña Moreno, & Mary Ruth Gómez Zambrano. (2025). SINGLE DAY, A STRATEGY FOR EDUCATIONAL QUALITY OR ANOTHER DIFFICULTY FOR RURAL EDUCATION. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4037