PENSAR PARA TRANSFORMAR: RUTAS CRÍTICAS DEL PENSAMIENTO EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA

Authors

  • Carmen Ingrid Parada
  • José Leonardo Pradillla González

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3673

Keywords:

Critical thinking

Abstract

This article explores the fundamental role of thinking in research practice, understanding it as a dynamic, complex, and multifaceted process that articulates cognitive, ethical, linguistic, and existential dimensions. Using a theoretical and reflexive approach, it analyzes how thinking processes—critical, logical, creative, and reflexive—not only facilitate the construction of knowledge but also constitute the driving force of research action at different levels of academic training. Thinking is approached as a faculty that allows researchers to formulate problems, construct hypotheses, evaluate evidence, and communicate findings in a rigorous and contextualized manner. Throughout the article, various theoretical conceptions are presented that enrich the approach to thinking. Furthermore, the close relationship between thinking and language is analyzed, as complementary tools for structuring reasoning and facilitating scientific expression. The importance of critical thinking training from the early stages of development is emphasized, promoting skills such as inference, analysis, evaluation of arguments, and informed decision-making. The article concludes by highlighting that critical and reflective thinking is an essential competency for education and research, as it enhances autonomy, creativity, and the capacity for ethical intervention in the face of the challenges of today's world. Therefore, a pedagogy of thinking is proposed that integrates the cognitive, affective, and ethical aspects, enabling researchers not only to understand reality but also to transform it through awareness, dialogue, and action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Ingrid Parada

Maestría en Educación
Especialista en pediatría vigía y Docencia Universitaria.
Especialista en Gerencia informática.
Licenciada en Básica Primaria con énfasis en Educación Matemática.
Normalista Superior

José Leonardo Pradillla González

Profesional en Salud Ocupacional, Universidad del Tolima. Especialista en Pedagogía Ludica, Universidad Sur Colombiana. Magister en Educación y Desarrollo Humano, Universidad De Manizales. Doctor en Ciencias de la Educación URBE, Universidad Belloso Chacín .Docente de Aula de la Secretaria de Educación del Tolima

References

Agazzi, A. (1966). Historia de la filosofía y la pedagogía (Tomo III). Marfil.

Aguilar, E. (2006). Filosofía de la educación. PROPAD. CODEU.

De Bono, E. (2002). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Buenos Aires.

Ennis, R. (1991). Critical thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14(1), 5–24. https://doi.org/10.5840/teachphil19911411 DOI: https://doi.org/10.5840/teachphil19911412

Ennis, R. (2011). The nature of critical thinking: An outline of critical thinking dispositions and abilities. University of Illinois. http://faculty.education.illinois.edu/rhennis/documents/TheNatureofCriticalThinking_51711_000.pdf

Ennis, R. H., & Millman, J. (1985a). Cornell Critical Thinking Test, Level X. Midwest.

Facione, P. A. (2007). Critical thinking: What it is and why it counts (updated edition). Insight Assessment. https://www.insightassessment.com/wp-content/uploads/ia/pdf/whatwhy.pdf

Glaser, R. (1994). Learning theory and instruction. En G. d’Ydewalle, P. Eelen & B. Bertelson (Eds.), International perspectives on psychological science (Vol. 2). Erlbaum.

Izquierdo, E. (2006). Desarrollo del pensamiento. Pixeles.

Jara, M. (2001). Las revoluciones de paciencia o una ciencia revolucionaria. Convergencias y contrapuntos, antes y después de Kuhm. Moebio.

Marías, J. (1949). El método histórico de las generaciones. Revista de Occidente, (12).

Martínez, M. (1999). La nueva ciencia: Su desafío, lógica y método. Trillas.

Owens, R. (2008). Desarrollo del lenguaje. Pearson Educación.

Parra, E., & Lago de Vergara, D. (2003). Didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Educación Médica Superior, 17(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000200009.

Paul, R., & Elder, L. (1999). Critical thinking: Teaching students to seek the logic of things, part II. Journal of Developmental Education, 23(2), 34.

Pérez Gómez, Á., & Gimeno, J. (1988). Infancia y aprendizaje. El pensamiento y acción en el profesor: De los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico (42). Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48302 (Accedido el 20 de febrero de 2012). DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822201

Perkins, D. N. (1986). Educational leadership. Disponible en http://www.skymonks.com/academic/EDCI_674/perkins/LinkedDocuments/006_ThinkingFrames_1986.pdf (Accedido el 16 de febrero de 2012).

Pizzi, J., & Ghiggi, G. (2008). Diálogo crítico-educativo. Un debate filosófico. Universidade Católica de Pelotas. EDUCAT.

Villarini, Á. (2010). La enseñanza orientada al desarrollo del pensamiento según Eugenio María de Hostos. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Paidós.

Paul, R., & Elder, L. (2003). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools (4th ed.). Foundation for Critical Thinking.

Published

2025-04-11

How to Cite

Carmen Ingrid Parada, & José Leonardo Pradillla González. (2025). PENSAR PARA TRANSFORMAR: RUTAS CRÍTICAS DEL PENSAMIENTO EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. DIALÉCTICA, 2(24). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3673

Issue

Section

Textos para la Difusión