PEDAGOGICAL PRACTICES OF CITIZEN SKILLS: DIALOGUE FOR COEXISTENCE
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3823Keywords:
Citizen ship Competencies, Pedagogical Practice, Coexistence, DialogueAbstract
The topic of "competencies" in the educational field is of significant interest and debate, as it involves reflecting on new strategies that link education and society, generating questions about the role of education and its relevance in a globalized context. This text presents the findings of a study on the pedagogical strategies employed by teachers in the development of Citizenship Competencies and evaluates the performance of students at the Instituto Técnico Alejandro Gutiérrez Calderón in San José de Cúcuta, Colombia. This study utilized a qualitative approach and hermeneutic method, focusing on the Citizenship Competencies standards of the Ministry of National Education: 1) Coexistence and peace; 2) Participation and democratic responsibility; and 3) Plurality, identity, and appreciation of differences. The research population included 15 teachers and 300 secondary school students in the morning session, with semi-structured interviews and focus groups selected as data collection methods, and informants chosen accordingly. The results indicate that citizenship competencies in the classroom are based on dialogue and accompaniment by the teaching staff, practices that should be revealed and enhanced.
Downloads
References
Bartolomé, A. (2002). Multimedia para Educar. Documento en Línea. Disponible en: http://ua838608.serversignin.com/personal/bartolome/libros/2002_Bartolome_MM.Educ.Edebe.pdf
Calvo de Mora, J. (2010). Uso cualitativo de tecnologías de información y comunicación en organizaciones socioeducativas. RES : Revista de Educación Social, ISSN-e 1698-9007, Nº. 11, 2010 (Ejemplar dedicado a: Educación Social y Tecnologías de la Información y la Comunicación) DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v11i0.16814
Chaux, E. (2004). “Estándares básicos de competencias ciudadanas: estructura y proceso de construcción”, documento presentado en el Taller Internacional de Formación en Competencias Ciudadanas, Ministerio de Educación Nacional; OEA. Oficina de Educación, Ciencia y Tecnología, Bogotá.
Constitución Política de Colombia. (1991)
Foucault, M. (2009b). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI
Garcias, J y Kressova, M. (2002). Puesta en marcha del Observatorio de los Medios de comunicación en materia de Inmigración. Dirección General de Coordinación de Política Migratoria de la Junta de Andalucía.
Herranz, M. (2008). San Pablo en sus cartas, Encuentro, Madrid 2008, 358 pp., 15 x 23, ISBN 978-84-7490-893-0. Scripta Theologica, 40(3), 933. https://doi.org/10.15581/006.40.10580 DOI: https://doi.org/10.15581/006.40.10580
Ley 115 (1994)
Jaramillo, R. (2004). EDUCACIÓN para vivir en sociedad. Documento en Línea. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87284.html
Martínez, M. (2018). La formación en convivencia: papel de la mediación en la solución de conflictos. Educación y Humanismo, 20(35), 127-142. DOI: http://dx10.17081/eduhum.20.35.2838. DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.20.35.2838
Mar Velasco, P. (2007). Contacto: sí mismo y entorno. Perfiles Educativos, XXIX, 93–112. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2007.115.61477
Ministerio de Educación Nacional (2004). Guía N° 6. “Formar para la ciudadanía… ¡sí es posible! Lo que necesitamos saber y saber hacer”, Bogotá, Ministerio de Educación Nacional
Nussbaum, M. (2008). Liberty of conscience: in defense of America's tradition of religious equality. España. GEDISA.
Ortega, R. (2007). La convivencia: Un modelo de prevención de la violencia. La convivencia en las aulas: Problemas y soluciones, 29-48
Prieto, L. (2012). Autoeficacia del profesor universitario: eficacia percibida y práctica docente. Madrid: Narcea Ediciones.
Rodríguez, A., Ruíz, S., y Guerra, Y. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Documento en Línea. Disponible en: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/700
Ross, J y Watkinson, A. (1994). La violencia en el sistema educativo. Del daño que las escuelas causan a los niños. Madrid: La Muralla.
Touraine, A. (1997). Producción de la sociedad. Universidad Nacional Autónoma de México. DOI: https://doi.org/10.2307/3541047
UNESCO (2024). Educación para la Ciudadanía Mundial. Documento en Línea. Disponible en: https://www.unesco.org/es/global-citizenship-peace-education
Venas, J. (2011). Convivencia Escolar y Ciudadanía. Bogotá. Ediciones Norma.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.