LOW BIRTH RATE IN COLOMBIA: CAUSES AND REFLECTIONS ON ITS IMPACT IN THE FUTURE OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3853Keywords:
birth rate, demographics, education, student, teacherAbstract
Birth rate is a demographic term that indicates the number of births that occur in a
population over a given period of time, often expressed as a rate or proportion on a
standard basis. This indicator facilitates the evaluation and interpretation of the natural
growth or decrease of the population and is essential for the economic, political and
social planning of a country or region. Its impact on the educational field is notable, since
it directly influences the demand for academic institutions, the distribution of resources
and the supply of training programs, establishing a key relationship between population
dynamics and the development of the educational system. Therefore, the purpose of this
essay is to analyze the causes of the low birth rate in Colombia and understand how this
phenomenon can affect or benefit education, in this case, through a reflective analytical
approach based on the selection of both national and international data, associated with
demographics and education in recent years.
Downloads
References
Calderón, L. (2022). El efecto en el cambio estructural en la transición demográfica de
Colombia (1990-2020). [Tesis de Maestría, Universidad de La Salle]. https://hdl.
handle.net/20.500.14625/24845
Camacho, A. y Leighton, N. (2022, December 12). Salario mínimo en Colombia y análisis del
aumento (des) afortunado del 2022. Revista Misión Jurídica, 15(23), 221–234. https:// DOI: https://doi.org/10.25058/1794600X.2141
doi.org/10.25058/1794600X.2141
Castro, T. y Juárez, F. (1995, January). La influencia de la educación de la mujer sobre la
fecundidad en América Latina: En busca de Explicaciones. Revista Perspectivas
Internacionales En Planificación Familiar, Número especial de 1995, 4-10. https://
www.researchgate.net/publication/259908350
CEPAL. (2022). América Latina y el Caribe perdió casi 3 años de esperanza de vida al nacer
entre 2019 y 2021 a consecuencia de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.
org/es/noticias/america-latina-caribe-perdio-casi-3-anos-esperanza-vida-al-nacer-
-2021-consecuencia-la
DANE. (2024). Estadísticas Vitales (EEVV). https://www.dane.gov.co/files/operaciones/
EEVV/2024/19-dic-2024/bol-EEVV-Nacimientos-2024pr.pdf
Easterlin, R. (1968). Population, Labor Force, and Long Swings in Economic Growth: The
American Experience. Columbia University Press.
Erbabian, M. y Herrick, A. y Osorio, V. (2022). The Decline in Fertility: The Role of Marriage
and Education. Penn Wharton University. https://budgetmodel.wharton.upenn.edu/
issues/2022/7/8/decline-in-fertility-the-role-of-marriage-and-education
Ibáñez, A. (2008). El desplazamiento forzoso en Colombia: un camino sin retorno hacia la
pobreza. Universidad de los Andes.
Medina, A. (2008). Los discursos sobre la planificación familiar y el control natal en Colombia,
-1969 [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.
unal.edu.co/handle/unal/83588
Meisel, A. y Granger, A. (2020). Transición demográfica y sus consecuencias en la matrícula
universitaria en Colombia. Revista Economía y Región, 14(1), 1–34. https://doi.
org/10.32397/er.vol14.n1.1
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2022). Estrategias Del Sistema Educativo
Colombiano Para La Atención De La Población Estudiantil En Contextos De Movilidad
Humana Y Migración: Una Mirada Al Caso Migratorio Venezolano.
Ministerio de Salud y Protección Social. (2015). Barreras de acceso a métodos anticonceptivos
en Colombia. Ministerio de Colombia [Archivo PDF]. https://www.minsalud.gov.co/
sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/4.barreras-aco.pdf
Naciones Unidas (2024). Perspectivas de Población Mundial 2024. UN DESA/POP/2024/TR/
NO. 9. New York: United Nations. https://population.un.org/wpp/publications?year=2024
Pontificia Universidad Javeriana (2024). Cerrando puertas: la realidad del cierre de colegios en
Colombia. Informe No. 106. https://lee.javeriana.edu.co/publicaciones-y-documentos
Sierra, D. y Patarroyo, H. (2022). Los jóvenes en Colombia no quieren tener hijos y su impacto
socioeconómico en la cuidad de Bogotá [Tesis de Especialización, Universidad EAN].
http://hdl.handle.net/10882/12542
Solana, I. (2018). Claves Para Personalizar La Educación Desde Una Perspectiva
Tecnológica [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. http://hdl.handle.
net/10486/686687
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.