LOW BIRTH RATE IN COLOMBIA: CAUSES AND REFLECTIONS ON ITS IMPACT IN THE FUTURE OF EDUCATION

Authors

  • Juan Alejandro Londoño Diaz
  • Indira Eneida Henao Andrade
  • Alba Lucia Bonilla Muñoz

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3853

Keywords:

birth rate, demographics, education, student, teacher

Abstract

Birth rate is a demographic term that indicates the number of births that occur in a
population over a given period of time, often expressed as a rate or proportion on a
standard basis. This indicator facilitates the evaluation and interpretation of the natural
growth or decrease of the population and is essential for the economic, political and
social planning of a country or region. Its impact on the educational field is notable, since
it directly influences the demand for academic institutions, the distribution of resources
and the supply of training programs, establishing a key relationship between population
dynamics and the development of the educational system. Therefore, the purpose of this
essay is to analyze the causes of the low birth rate in Colombia and understand how this
phenomenon can affect or benefit education, in this case, through a reflective analytical
approach based on the selection of both national and international data, associated with
demographics and education in recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calderón, L. (2022). El efecto en el cambio estructural en la transición demográfica de

Colombia (1990-2020). [Tesis de Maestría, Universidad de La Salle]. https://hdl.

handle.net/20.500.14625/24845

Camacho, A. y Leighton, N. (2022, December 12). Salario mínimo en Colombia y análisis del

aumento (des) afortunado del 2022. Revista Misión Jurídica, 15(23), 221–234. https:// DOI: https://doi.org/10.25058/1794600X.2141

doi.org/10.25058/1794600X.2141

Castro, T. y Juárez, F. (1995, January). La influencia de la educación de la mujer sobre la

fecundidad en América Latina: En busca de Explicaciones. Revista Perspectivas

Internacionales En Planificación Familiar, Número especial de 1995, 4-10. https://

www.researchgate.net/publication/259908350

CEPAL. (2022). América Latina y el Caribe perdió casi 3 años de esperanza de vida al nacer

entre 2019 y 2021 a consecuencia de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.

org/es/noticias/america-latina-caribe-perdio-casi-3-anos-esperanza-vida-al-nacer-

-2021-consecuencia-la

DANE. (2024). Estadísticas Vitales (EEVV). https://www.dane.gov.co/files/operaciones/

EEVV/2024/19-dic-2024/bol-EEVV-Nacimientos-2024pr.pdf

Easterlin, R. (1968). Population, Labor Force, and Long Swings in Economic Growth: The

American Experience. Columbia University Press.

Erbabian, M. y Herrick, A. y Osorio, V. (2022). The Decline in Fertility: The Role of Marriage

and Education. Penn Wharton University. https://budgetmodel.wharton.upenn.edu/

issues/2022/7/8/decline-in-fertility-the-role-of-marriage-and-education

Ibáñez, A. (2008). El desplazamiento forzoso en Colombia: un camino sin retorno hacia la

pobreza. Universidad de los Andes.

Medina, A. (2008). Los discursos sobre la planificación familiar y el control natal en Colombia,

-1969 [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.

unal.edu.co/handle/unal/83588

Meisel, A. y Granger, A. (2020). Transición demográfica y sus consecuencias en la matrícula

universitaria en Colombia. Revista Economía y Región, 14(1), 1–34. https://doi.

org/10.32397/er.vol14.n1.1

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2022). Estrategias Del Sistema Educativo

Colombiano Para La Atención De La Población Estudiantil En Contextos De Movilidad

Humana Y Migración: Una Mirada Al Caso Migratorio Venezolano.

Ministerio de Salud y Protección Social. (2015). Barreras de acceso a métodos anticonceptivos

en Colombia. Ministerio de Colombia [Archivo PDF]. https://www.minsalud.gov.co/

sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/4.barreras-aco.pdf

Naciones Unidas (2024). Perspectivas de Población Mundial 2024. UN DESA/POP/2024/TR/

NO. 9. New York: United Nations. https://population.un.org/wpp/publications?year=2024

Pontificia Universidad Javeriana (2024). Cerrando puertas: la realidad del cierre de colegios en

Colombia. Informe No. 106. https://lee.javeriana.edu.co/publicaciones-y-documentos

Sierra, D. y Patarroyo, H. (2022). Los jóvenes en Colombia no quieren tener hijos y su impacto

socioeconómico en la cuidad de Bogotá [Tesis de Especialización, Universidad EAN].

http://hdl.handle.net/10882/12542

Solana, I. (2018). Claves Para Personalizar La Educación Desde Una Perspectiva

Tecnológica [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. http://hdl.handle.

net/10486/686687

Published

2025-06-01

How to Cite

Juan Alejandro Londoño Diaz, Indira Eneida Henao Andrade, & Alba Lucia Bonilla Muñoz. (2025). LOW BIRTH RATE IN COLOMBIA: CAUSES AND REFLECTIONS ON ITS IMPACT IN THE FUTURE OF EDUCATION. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3853

Issue

Section

Ensayos