FAMILY EDUCATION: A DECISIVE FACTOR FOR LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3855Keywords:
learning, education, family, school training, presence of parentsAbstract
The family is considered one of the fundamental settings for the socialization of the child
and where formative development processes take place, especially in the field of social
and moral values, because it is the first group with which the person relates, hence the
human relationships that occur in this environment. They are essential in the development
of personality, but also, they focus on the constitution of formative evidence, in which an
education is generated from the family group. For this reason, the present argumentative
essay type article, proposes as an objective: To understand the education offered in
families and how this can become a support for the construction of significant learning, for
this particular, a qualitative methodology is developed, focused on the actions inherent to
the establishment of situations that have to do with a documentary research model, due to
the consultation of multiple sources that define the aspects in question within this writing.
In the development of the article, it was possible to determine that the consulted sources
point to the fact that the family is essential for the child to build an adequate learning,
however, in some of these environments the fact is presented that some parents are
busy with other matters so they neglect the education of their children. Specifying these
elements, it refers to a process in which families are essential for the development of the
training processes, in this sense, it is evident how in the concretization of the findings the
influence of the family is unavoidable in the construction of learning for life. In conclusion, a
process is highlighted in which it is the family, the group that corresponds to the education
of their children, their socialization and also to locate the essential educational centers
for this purpose, with which the construction of significant and pertinent learning will be
achieved.
Downloads
References
Cárcamo, H. y Gubbins, V. (2020). Representaciones de la Relación familia escuela de
los formadores del Profesorado para la Enseñanza Básica. Rmie, 25(86), 549-
https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v25n86/1405-6666-rmie-25-86-549.pdf
Ceballos, E. (2018). Las metas y estrategias de socialización entre padres e hijos.
Hidalgo, M. (2017). Programa de Formación y Apoyo Familiar. Sevilla, Universidad de
Sevilla.
Hill, NE y Tyson, DF (2009). “Participación de los padres en la escuela secundaria: una
evaluación meta analítica de las estrategias que promueven el logro”. Psicología
del desarrollo, 45(3), 740-763.
López, S. (2018). Educación Familiar: introducción al monográfico, RELADEI. Revista
Latinoamericana de Educación Infantil
Loreto, A. (2012). Plan de acción para fortalecer la integración familia-escuela en el
Centro de Educación Bolivariano Mamonal del Municipio Infante Estado Guárico.
Universidad Latinoamericana y del Caribe, Coordinación de Postgrado. (Trabajo
especial de grado presentado como requisito de mérito para optar al título de
Magister en Ciencias de la Educación Inicial)
Martínez, M. (2009). La Ciencia Emergente. México. Trilla
Méndez, C. (2002). Metodología de la Investigación. Colombia. Ediciones Norma.
Mendoza Santana, M. I., & Cárdenas Sacoto, J. H. (2023). Importancia de la participación
familiar en la educación de los estudiantes del nivel inicial. Estudios Del Desarrollo
Social: Cuba Y América Latina,10(2). Recuperado a partir de https://revistas.uh.cu/
revflacso/article/view/3421
Pascual, A.V. (2001): Clasificación de valores y desarrollo humano, Editora R & F. Nercea,
Madrid.
Piaget, J. (1970). La ciencia de la educación y la psicología del niño. Nueva York: Orion
Press.
Piaget, J. (1984). La construcción de la realidad en el niño. (Edición revisada). Editorial
Siglo XXI.
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1298
Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas
de Educacion, 9(2), 184-201. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S1688-74682016000200007
Scola, A. (2012). Familia y sociedad. Revista Humanitas, 26, 5-16.
Vygotsky, LS (1978). La mente en la sociedad: el desarrollo de procesos psicológicos
superiores. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.