LA FENOMENOLOGÍA COMO MÉTODO DE INVESTIGACIÓN DE LAS EMOCIONES DE LOS DOCENTES: UNA OPORTUNIDAD PARA LA REFLEXIÓN

Authors

  • Luz Dery Gomez Vargas

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3861

Keywords:

Teaching emotions, Emotional education, Phenomenology, Qualitative research method and Pedagogical reflection

Abstract

The concept of comprehensive training for students began to gain importance a few
decades ago, so the educational field as well as educational policies have emphasized
that to achieve this purpose it is of special relevance to include emotional education for
both the student population and the teaching population, it is recognized that educators
are a fundamental axis that contributes to the comprehensive training and quality
education, likewise it is emphasized that not only solid academic knowledge is required,
but also an adequate emotional management. Nowadays, it is necessary for educators to
have emotional competencies to face the challenges that their profession demands. This
demand for emotional competencies in teachers, which has been driven by contemporary
educational policies, motivates the use of qualitative methods such as the philosophical
phenomenological approach to explore, from a deeper and more detailed perspective,
teachers’ emotions and their impact on the school context. The purpose of this essay is
to reflect on phenomenology as the appropriate method to investigate emotions in the
educational process, highlighting its advantages, its limitations and the implications it
can have on teaching practice. On the other hand, recent research using this method to
better understand teachers’ emotions and their relationship with the school environment is
reviewed and critically analyzed, concluding that phenomenology offers a powerful tool for
emotional analysis in the educational sector. Finally, this method allows the development
of effective intervention strategies that respond to the emotional needs of both teachers
and students, thus promoting an educational environment with greater collaborative,
humane and inclusive interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (2009). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación.

OEI. Organización de Estados Iberoamericanos. http://www.oei.es/calidad2/

aguerrondo.htm

Aguirre, J y Jaramillo, L. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación

educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 8(2). 51-74. http://

www.redalyc.org/articulo.oa?id=134129257004

Aguirre, J. (2020). Dificultades en la aplicación del método fenomenológico. Utopía y

Praxis Latinoamericana, vol. 25, núm. Esp.4, pp. 138-151, 2020. https://doi.

org/10.5281/zenodo.3931058

Arana, M y Guerrero, G. (2023). paradigma, enfoque y método. Revista DOI: https://doi.org/10.56219/actividadfsicaycienciasphysicalactivityandscience.v15i2.2013

Actividad Física y Ciencias. 15(2). 9-23. file:///C:/Users/luzde/

Downloads/6+ART+1+GUERRERO+Y+ARANA.pdf

Arnal, J., Del Rincón, D., y Latorre, A. (1992). Investigación Educativa. Metodologías de

Investigación Educativa. Barcelona: Labor.

Badia, A. (2014). Emociones y sentimientos del profesor en la enseñanza y la formación

docente. En C. Monereo (Coord.). Enseñando a enseñar en la universidad. 62-90.

Barcelona: Octaedro/ICE-UB.

Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. (1ª Reimpresión).(2da. ed.)

Barcelona, España: Editorial CISS Praxis.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Castillo López, M., Romero Sánchez, E., y Mínguez Vallejos, R. (2022). El

método fenomenológico en investigación educativa: una revisión

sistemática. Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(2), 241–267. https://doi.

org/10.17151/rlee.2023.18.2.11

Costa Rodríguez, C, Palma Leal, X y Salgado Farías, C. (2021). Docentes emocionalmente

inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la

Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos

(Valdivia), 47(1), 219-233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219

Denzin, N., y Lincoln, Y. (2005). Manual de investigación cualitativa. Vol. 1. El manual

Sage de investigación cualitativa. Ediciones Sage.

Funes, S. (2017). Las emociones en el profesorado: el afecto y el enfado como recursos

para el disciplinamiento. Educ. Pesqui., São Paulo, 43(3). 785-798, http://dx.doi.

org/10.1590/S1517-9702201610149719

Fuster, D., Gálvez, E y Pispil, E. (2018). Estudio fenomenológico: la confianza docente en

la práctica pedagógica. Scientia. 10(1), 93.98. DOI: dx.doi.org/10.18050/RevUcv-

Scientia.v10n1a9

García, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de

aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1-24. http://www.redalyc.org/articulo.

oa?id=44023984007

Garrido, C y Trimiño, B. (2020). Emociones positivas del docente: una reflexión desde las

realidades que enfrenta la educación escolar mexicana. Revista Investigium IRE:

Ciencias Sociales y Humanas, 11(2), 12-23. https://doi.org/10.15658

González, A. M., y Hernández A., A. (2014). Positivismo, dialéctica materialista y

fenomenología: tres enfoques filosóficos del método científico y la investigación

educativa. Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-20. https://www.

scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n3/a21v14n3.pdf

González, M. (2023). Evolución del concepto de emoción en el contexto científico: Desde la biología y la cultura, hasta el construccionismo

psicológico. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 33(2), 264-286.

doi. org/10.15443/RL3315

Gros, A. (2023). ¿Qué es la fenomenología? Una introducción breve y actualizada DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v46n1.94966

para sociólogos. Revista Colombiana de Sociología, 46(1), 293-324. https://doi.

org/10.15446/rcs.v46n1/94966.

Hargreaves, A. (1998). La práctica emocional de la enseñanza. Barcelona: Editorial

Paidós.

Ibáñez, N. (2002). Las emociones en el aula. Estudios pedagógicos (Valdivia), (28), 31-

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052002000100002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052002000100002

Muñoz, M (2010). Investigación, Política y Práctica Educativas. Revista Iberoamericana

sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 8(2), 201-216. http://www.redalyc.

org/articulo.oa?id=55114080013

Pinedo, I. A., y Canal, J. Y. (2020). Emociones básicas y emociones morales complejas:

claves de comprensión y criterios de clasificación desde una perspectiva cognitiva.

Tesis Psicológica, 15(2), 198-219. https://doi. org/10.37511/tesis. v15n2a11.

Poblete-Christie, O, y Bächler, R. (2022). ¿Emociones sin fenomenología? Reflexión

sobre las investigaciones en emociones de profesores. Estudios pedagógicos

(Valdivia), 48(4), 247-264. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000400247 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000400247

Ramírez, A. (2009). La teoría del conocimiento en investigación científica: una visión

actual. Anales de la Facultad de Medicina, 70(3), 217-224. http://www.scielo.org.

pe/pdf/afm/v70n3/a11v70n3.pdf

Rodríguez, D (2010). El proyecto de Investigación: Elección de la metodología de

investigación: en Intervención educativa basada en evidencias científicas.

Universitat Oberta de Catalunya

Rodríguez, J., Guevara, A. y Viramontes, E. (2017). Síndrome de burnout en docentes.

IE Revista de investigación educativa de la REDIECH. 8(14), 45-67. https://www.

scielo.org.mx/pdf/ierediech/v8n14/2448-8550-ierediech-8-14-45.pdf

Rojas, W. (2023). Fenomenología hermenéutica en la investigación cualitativa. Revista

Studium Veritatis, 21(27). 327-363. https://studium.ucss.edu.pe/index.php/SV/

article/view/368/411

Sánchez, J. (2013). Paradigmas de investigación educativa: de las leyes subyacentes a

la modernidad reflexiva. entelequia revista interdisciplinar. 16, 91-102. https://

www.researchgate.net/profile/jose-santamaria-8/publication/257842598

Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana

para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.

Barcelona

Vega, G., Ávila, J., Vega, A., Camacho, N., Becerril. y Leo, G. (2014). Paradigmas en

la investigación. enfoque cuantitativo y cualitativo. European scientific Journal.

(15), 523-528. https://core.ac.uk/reader/236413540.

Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Sapiens. Revista

Universitaria de Investigación, 4(2), 0. https://www.redalyc.org/pdf/410/41040202.

pdf

Zumaeta, S., Fuster, D. y Ocaña, Y. (2018). Afectación Pedagógica en Didáctica de las

Matemáticas Región Amazonas desde la Perspectiva Fenomenológica. Propósitos

y Representaciones. 6(1), 409-462. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.200. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.200

Published

2025-06-01

How to Cite

Luz Dery Gomez Vargas. (2025). LA FENOMENOLOGÍA COMO MÉTODO DE INVESTIGACIÓN DE LAS EMOCIONES DE LOS DOCENTES: UNA OPORTUNIDAD PARA LA REFLEXIÓN. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3861

Issue

Section

Ensayos