FROM THEORETICAL CONSTRUCT TO PRACTICE: DIALOGICAL ETHICS AS A DIDACTIC STRATEGY TO STRENGTHEN DIGITAL ENGAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3872Keywords:
Ethics, dialogue, Habermas, communication, didactasAbstract
The reflection of this essay revolved around two main goals: the first was to recognize the theoretical constructs of dialogical ethics to propose some basic meanings of Habermasian ethics, centered on the moral-discursive use of practical reason, organized around four principles: universality, impartiality, consensus, and inclusion. These concepts shaped an ethic where moral validity was constructed through participatory, rational, and fair dialogue, thus promoting respect and equity in social coexistence, fundamental values in the didactic involvement of the classroom. The second was to delve into the complexity of the use of digital tools and rapid technological evolution in relation to the creation of a dialogical ethical code that enabled students to reflect from a transmedia perspective, with information, transparency, the use of data, and the management of emotions in the face of technological interaction. The research methodology employed was qualitative, based on the interpretation of texts on dialogical ethics as a pedagogical tactic to strengthen the use of digital tools.
Downloads
References
Amador, M. Torres, C. Lagunes, A. Angulo, J. Argüello, C. y Medina, H. (2021). Marcos de competencias digitales relacionados con seguridad para docentes. PÄDI Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías Del ICBI, 9(Especial), 48-52. DOI: https://doi.org/10.29057/icbi.v9iEspecial.7490
Aparicio, W y Aparicio, O. (2020). Competencias digitales en entornos virtuales. Working Paper.
Area, M y Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista española de documentación científica, (Monográfico), 46-74. DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2012.mono.977
Cabero, J. (2020). Tecnología y enseñanza: retos y nuevas tecnologías y metodologías. CITAS, 6(1). DOI: https://doi.org/10.15332/24224529.6356
Calderón, Y. (2022). Constructos Teóricos sustentados en la Neuroeducación como fundamento de las Prácticas Pedagógicas en la enseñanza de las Competencias Ciudadanas. TESIS DOCTORALES.
Cortina, A. Conill, J. García, D. (2008). Public reason and applied ethics: The ways of practical reason in a pluralist society. Londres. Ashgate Publishing, Ltd., 204 p.
Castaño, P. (2021). Jürgen Habermas. Una reconstrucción filosófica y social del Estado de derecho y la esfera pública. Nuevo derecho, 17(29). DOI: https://doi.org/10.25057/2500672X.1432
Cobo, C. (2019). Ciudadanía digital y educación: nuevas ciudadanías para nuevos entornos. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 11(21). DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2019.21.68214
Freire, P y Ronzoni, L. (1969). La educación como práctica de la libertad.
Habermas, J. (1988). Teoría de la acción comunicativa, I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Versión castellana de Manuel Jiménez Redondo. Taurus Humanidades
Jeria, H. (2010). De la educación moral a la ética cívica: posibles aplicaciones del modelo ético discursivo de Karl-Otto Apel.
Heredia, K y Molina, J. (2024). Hacia una educación interdisciplinaria, transdisciplinaria e intercultural, como estrategia dialógica para el fortalecimiento del enfoque pedagógico de la Universidad del Atlántico en el nuevo siglo. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, 29(106), 6.
Mantilla, M. (2022). Modelo de formación para el desarrollo de competencias digitales en docentes de una universidad del nororiente colombiano. Universitat de les Illes Balears.
Marzá, D. (2023). Ética digital discursiva: de la explicabilidad a la participación. Daimon Revista Internacional de Filosofía, (90), 99-114. DOI: https://doi.org/10.6018/daimon.562821
Oronoz, S. (2022). Ética, moral y educación. Estudio sobre la educación en valores cívicos y propuesta para su concreción curricular y metodológica desde la primera infancia.
Rivera, J. (2023). Ética y educación virtual: Estudio de la experiencia ética en entornos virtuales de aprendizaje a partir de la percepción de docentes y estudiantes. Universitat Rovira I Virgili.
Shoai, A. (2021). La ética del diálogo en la era digital: indagaciones en torno a la relación entre organizaciones y públicos en España. Universidad CEU San Pablo CEINDO – CEU Escuela Internacional de Doctorado.
Torres, J. Galván, G y Hernández, O. (2016). Ética del discurso de Habermas: como propuesta teórico-práctica en la solución de problemas práctico-morales. Justicia, (29), 13-27. DOI: https://doi.org/10.17081/just.21.29.1230
Vergara, L. (2011). Reseña de" La Teoría de la acción comunicativa" de J. Habermas. Razón y Palabra, (75).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.