THEORETICAL FOUNDATIONS OF UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING, SUPPORT IN PEDAGOGICAL PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3886Keywords:
Design universal, learning, pedagogical foundationsAbstract
To advance inclusive education, it is important to identify the theoretical foundations of universal design for learning, as a support in pedagogical practice, highlighting that alternative for transformation and recognition of the needs of students or barriers that teachers have ay the time of pedagogical planning, where reasonable adjustments are implemented taking into account the tools, styles, ways of learning. In order to understand and interpret how universal design allows the teacher to create spaces that strengthen the processes I pedagogical practice. A review of the literature will be carried out that theoretically supports the universal design for learning as a support in the teaching work that is developed before, during and after each moment of planning, this is developed before, during and after each moment of planning, this theoretical review allows contextualizing the three elementary principles and guidelines that are relevant for the strengthening of educational praxis that emphasizes teaching and learning, at the same time, take into account the three networks that are known for neuroscientific foundations. The methodology is based on a qualitative, interpretative approach, with a theoretical documentary review technique that is focused on the framework of universal design between the historical and the current. It is concluded that universal design is important for learning in the process of executing the plans designed by the teacher to interact with the learning that the student must acquire, demonstrating the different ways of reaching knowledge, affectivity and strategy.
Downloads
References
Alba, C. (2016) Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de Enseñanza Inclusivas. https://seduc.edomex.gob.mx/sites/seduc.edomex.gob .mx/files/files/alumnos/educaci%C3%B3n%20especial/8_Aprendizaje__Educaci_n_para_todos_y_pr_cticas_de_Ense_anza_Inclusivas___Carmen_Alba_ Pastor.pdf
Ausubel, D. (S.F) Teoría del aprendizaje significativo https://conductitlan.org.mx/07_psicologiaeducativa/Materiales/E_Teoria_del_Aprendizaje_significativo.pdf Guevara, J. Orellana, A. Farias, A. Quinaucho, R. Soto, C. (2024) Diseño Universal de Aprendizaje (DUA): Estrategias para la inclusión educativa https://www.researchgate.net/publication/384275141_Diseno_Universal_de_Aprendizaje_DUA_Estrategias_para_la_inclusion_educativa Gimeno, J. Pérez, A. (2008) Comprender y transformar la enseñanza. Ediciones Morata. https://ariselaortega.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/11/2-comprender-y-transformar-la-ensec3b1anza-sacristc3a1n.pdf Maslow, A. (1991) Motivación y personalidad https://batalloso.com/wp-content/uploads/2021/09/Maslow-Abraham-Motivacion-Y-Personalidad.pdf https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w19188w/teoria_humanista_u3.pdf MEN. (S.F) Fundación Saldarriaga concha. Emociones Conexión vital. Inclusión y equidad para trayectorias completas https://especiales.colombiaaprende. edu.co/emociones-conexion-vital/linea2_ruta2_mod3.html
MEN. (S.F) Fundación Saldarriaga concha. (2020) Orientaciones para promover la gestión escolar en el marco de la educación inclusiva https://colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2020-12/Documento%20Gestio%CC%81n%20Escolar%20accesible.pdf MEN. (S.F) Fundación Saldarriaga concha. (2020) Colección Promover trayectorias educativas completas de niñas, niños y adolescentes con discapacidad, en el marco de la educación inclusiva y de calidad. Orientaciones administrativas y pedagógicas para la atención educativa de la población en extraedad, joven, adulta y adulta mayor con discapacidad intelectual y psicosocial https://colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2021-07/Documento%20de%20Orientaciones%20para%20extraedad%20con%20ISBN%20%281%29.pdf MEN. (2022) Inclusión y equidad: hacia la construcción de una política de educación inclusiva para Colombia https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_17.pdf MEN (2018) Guía para la implementación del decreto 1421 de 2017 Atención educativa a personas con discapacidad en el marco de la educación inclusiva https://especiales.colombiaaprende.edu.co/emociones-conexion-vital/pdf/L2_R1_Mod2_Guia_apoyo_Decreto_1421.p MEN (2019) Decreto 1421 de agosto 29 de 2017 https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/381928:Decreto-1421-de-agosto-29-de-2017 Rodríguez, P. Gascón, A. (2020). Del "diseño universal del aprendizaje" al "diseño universal de la enseñanza formativa": críticas y propuestas desde la pedagogía y la didáctica file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/DialnetDelDisenoUniversal DelAprendizajeAlDisenoUniversalD-7925599.pdf
Rotger, M. (2017) Neurociencias Neuroaprendizaje Las emociones y el aprendizaje, Nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Editorial Brujas https://iuymca.edu.ar/wp-content/uploads/2022/01/89.-NEUROCIENCIAS-NEUROAPRENDIZAJE.-LAS-EMOCIONES-Y-EL-APRENDIZAJE.pdf
Schunk, D. (2012) Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa Sexta edición. file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/TEORIAS-DEL-APRENDIZAJE.-DALE-SCHUNK.pdf
Tobón, I. Cuesta, L. (2020) Diseño universal de aprendizaje y currículo. https://www.redalyc.org/journal/4137/413766809003/html/ Unicef (2022) Diseño Universal para el Aprendizaje y libros de texto digitales accesibles. https://www.unicef.org/lac/dise%C3%B1o-universal-para-el-aprendizaje-y-libros-de-texto-digitales-accesibles
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.