REFLECTIONS ON THE TEACHING OF MATHEMATICS FROM THE TEACHER'S CREATIVITY IN RELATION TO THE NUMERICAL COMPETENCIES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Ángel Mauricio Cárdenas Uscátegui
  • Yurani Aunta Quiroga

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3891

Keywords:

mathematics teaching, creativity, numerical skills, basic education and educational processes

Abstract

The teaching of mathematics from creativity is relevant to know it and to deepen on all aspects that give rise to form blocks of attention for students to improve their academic performance in terms of numerical skills; reason that leads to take into consideration some aspects of marked importance on the teaching processes and from this theoretical position is that the present general objective arises: To reflect on the models of teaching mathematics from the creativity of the teacher against the numerical skills of elementary school students in Colombia. The methodology is framed in a documentary analysis, which resulted in the present theoretical approach; it is appropriate to point out that it was concluded that the models of mathematics teaching from creativity show a set of knowledge and tools that the teacher must have at hand to make the academic processes a theoretical-procedural path that contributes in a good way to strengthen the performance of students and therefore the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, G. (2018). Desarrollo Humano y Creatividad. Una aproximación humanística. El Artista, (15). https://www.redalyc.org/journal/8 74/87457958002/87457958002.pd

Amaya, Pineda y Rubio, (2014). Concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de los profesores de matemáticas de la UPNFM. Revista académica paradigma estudiantil, 1(1), 51-63. Blandón, M. (2017). Propuesta metodológica para el proceso de enseñanza- aprendizaje de la unidad de Álgebra en la asignatura de Matemática General en la Facultad Regional Multidisciplinaria FAREM-Estelí. (Tesis). Universidad Autónoma Nacional de Nicaragua. https://repositorio.unan.edu.ni/8818/1/TESIS%20DOCTORAL%20FINAL.ME.pdf Carrillo, B. (2009). Dificultades en el aprendizaje matemático. Innovación y experiencias educativas, (16). https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_16/BEATRIZ_CARRILLO_2.pdf Fernández, J. (2007). Técnicas creativas para la resolución de problemas matemáticos. Madrid: Wolters Kluwer España.

Fullan, M. y Hargreaves, A. (2000). La escuela que queremos. Biblioteca para la actualización del maestro. Secretaría de educación pública, México.

ICFES, (2023) Informe Nacional de resultados. Pruebas saber 3°, 5° 7° y 9°. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Aplicación 2023 Mendoza, L. (2023). Creatividad y Aprendizaje: Un Enfoque Innovador en la Educación. Editorial Educativa.

Ministerio de Educación Nacional. (2014) Sistema Colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles- 345822_ANEXO_19.pdf l. Pérez, T. H. (2014). Colombia: de la educación en emergencia hacia una educación para el posconflicto y la paz. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 7(2). DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2014.0002.06 DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2014.0002.06

Rojo, A. (2006). Álgebra I (21ra Ed.) Buenos Aires, Argentina: Editorial Magíster Eos. Torres, E. (2023). Creatividad en Matemáticas: Estrategias Pedagógicas para la Educación Básica. Editorial Innovación Educativa.

Published

2025-06-01

How to Cite

Ángel Mauricio Cárdenas Uscátegui, & Yurani Aunta Quiroga. (2025). REFLECTIONS ON THE TEACHING OF MATHEMATICS FROM THE TEACHER’S CREATIVITY IN RELATION TO THE NUMERICAL COMPETENCIES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3891

Issue

Section

Revisión Bibliográfica