RECOGNITION AND SUPPORT FOR RURAL COMMUNITIES IN EDUCATIONAL MANAGEMENT: AN IMPERATIVE FOR CONTEMPORARY EDUCATIONAL POLICIES
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3894Keywords:
Rural education, educational management, educational policies, pedagogical practicesAbstract
Recognizing and supporting rural communities in educational management represents an act of social justice, as well as being a strategy to build more equitable, inclusive and resilient societies. This approach must be at the center of contemporary educational policies, ensuring that education is a driver of transformation and progress for all. This article analyzed the current state of research on rural policies in Colombia and its recognition of the fundamental role of rural communities in educational management. The methodology was oriented, from a systematic documentary review of studies and scientific articles carried out in the last decade (2014-2024), in three databases: Google Scholar, Redalyc and Dialnet, through this review we sought to analyze how these policies can be adapted to the sociocultural particularities of rural students. In this sense, it is considered that valuing the particularities of the local context can allow the design of inclusive and equitable curricula that favor the integral development of communities, since the recognition of the rural environment in education promotes relevant pedagogical practices, based on the cultural particularities of each region, thus contributing to overcoming the historical barriers of access and educational quality in these contexts. In addition, integrating rural communities in the construction of educational policies can strengthen school management, promoting an education adapted to local realities. This perspective seeks to guarantee quality academic training, promoting the integral development of these communities, from the recognition of local traditions as pillars of the educational process to advance towards more equitable and inclusive systems in rural areas of the Colombian geography.
Downloads
References
Aguilar, A., Rodríguez, G., & Aguilar, C. (2018). Gestión de políticas públicas educativas: Una caracterización en Norte de Santander (Colombia) [Trabajo de grado, Universidad Simón Bolívar]. Recuperado de https://bonga.unisimon.edu.co/items/422ed3e9-352f-4824-aa2c-a42ea7d15905
Aguilar, A., Velandia, Y., Aguilar, C., & Rincón, G. (2017). Gestión educativa: Tendencias de las políticas públicas educativas implementadas en Colombia. Revista Perspectivas, 2(2), 84–94. https://doi.org/10.22463/25909215.1331 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1331
Álvarez, B., Cardozo, J., & Mejía, M. (2022). Posturas del paradigma socio-crítico como aportes a la educación y gestión educativa en Colombia. Dialogus, (10), 119–133. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9486120 DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i10.678
Bedoya, P., & Cristancho, L. (2018). Análisis de las dinámicas socioeconómicas campesinas colombianas en torno a la educación, 2006-2016. Economía y Sociedad, 23(53), 19–39. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7423611 DOI: https://doi.org/10.15359/eys.23-53.2
Castro, L. (2019). La política pública de inclusión: utopía de la gestión educativa en Colombia. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, 52(96), 58–72. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/5155/515562961003/ 515562961003.pdf DOI: https://doi.org/10.15332/21459169/5295
Correa, C., & Pereira, M. (2023). Política pública educativa rural en Colombia: Base para la gestión. Experior, 2(2), 138–153. https://doi.org/10.56880/experior22.6 DOI: https://doi.org/10.56880/experior22.6
Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Abajo, 6. Recuperado de https://www.jep.gov.co/Sala-de-Prensa/Documents/Fraser_justicia%20social.pdf
Freire, P. (1981). La importancia del acto de leer. Congreso Brasileño de Lectura, Campinas, Sao Paulo. Recuperado de https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/524-la-importancia-de-leer-freire-docpdf-mh5tB-articulo.pdf
Galindo, V. (2021). Ministerio de Educación Nacional de Colombia: un nuevo modelo de gestión y redes colaborativas para una educación con calidad. OPERA, 29, 139–161. https://doi.org/10.18601/16578651.n29.08 DOI: https://doi.org/10.18601/16578651.n29.08
Guerra, F., López, R., & Pérez, M. (2018). Gestión de la educación primaria en Colombia: Un estudio para el desarrollo cognitivo. Revista Venezolana de Gerencia, 23(84), 1–11. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/290/29058776010/ 29058776010.pdf
Herrera, F. (2021). Instituciones educativas de frontera: Una mirada desde la gestión educativa [Tesis doctoral, Universidad Santo Tomás]. Recuperado de https://repository.usta.edu.co/handle/11634/38613
Jaramillo, D., Poveda, A., & Andrade, A. (2024). Influencia de las políticas educativas en la ruralidad colombiana: Una revisión sistemática. Revista Universidad del Zulia, XXIX (9), 1–11. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index. php/rcs/article/view/42253/49079
Jihuallanca, I. (2023). Gestión escolar de los directivos en instituciones educativas: Revisión sistemática. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2160–2174. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes. v7i30.655 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.655
MEN. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Artículo 6. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co
MEN. (2007). La gestión educativa es la vía al mejoramiento de la educación. Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-137440.html
Pérez, L. (2021). Políticas educativas para el emprendimiento rural en Colombia. Reflexión Política, 23(47), 60–71. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/110/11070663004/11070663004.pdf DOI: https://doi.org/10.29375/01240781.4098
Vélez, C., González, C., & Serna, L. (2020). Influencia de las políticas educativas en el desarrollo y efectividad de los procesos de aprendizaje en la zona rural [Trabajo de grado, Politécnico Grancolombiano]. Recuperado de https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/2783/ANALIS~1.DOC.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vygotsky, L. (1978). La formación social de la mente (J. D. Ramírez Garrido, Pról.). Biblioteca Cognición y Desarrollo Humano. Recuperado de https://www.uv.mx/mie/files/2012/10/formacionsocialmente.pdf
Yaguna, J., Yaguna, M., & Caicedo, C. (2022). Participación en la gestión educativa como vigencia de los derechos humanos. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1443–1461. ¿Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=8890761 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.10
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.