ECOPEDAGOGY IN EDUCATION TO STRENGTHEN CRITICAL THINKING

Authors

  • Ana Betty Cerón

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3969

Keywords:

ecopedagogy, primary education, critical thinking

Abstract

UNESCO has mandated that education must be an essential driving force to promote sustainable development, conceived in this way as a central axis of all educational levels. Hence, studying ecopedagogy will serve to articulate the actions emanated by international organizations, highlighting the importance of rethinking the curricular bases, emphasizing the incorporation of values ​​and principles that defend the Earth Charter. These elements must be integrated into the contents, concepts and design of the materials used by didactics so that they adjust to an education that aims at the transformation of thinking from a critical perspective oriented by sustainability, thus having a compendium of educational actions that contribute from the integrity, understanding and complexity of the world through solidarity and respect for life and the environment. In this sense, the methodology is documentary and a descriptive level to reflect on the relevance of ecopedagogy in critical thinking in primary education, taking into account postulates about holistic education and complex thinking. It is highlighted that this pedagogy promotes a critical and complex understanding of the world, oriented towards the understanding of the sustainability of the environment to project an education that promotes the transformation of the individual, for the critical construction of  sustainable knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Betty Cerón

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Antunes, A. y Gadotti, M. (2006). La ecopedagogía como la pedagogía indicada para el proceso de la Carta de la Tierra. En P. B. Corcoran (Ed.), La Carta de la Tierra en Acción. https://earthcharter.org/wp-content/assets/virtual-library2/images/uploads/A ntunes. Pdf

Capra, F. (1996). La trama de la vida. Barcelona – España: Anagrama.

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México D.C.: Siglo Veintiuno

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México D.C.: Siglo XXI Editores.

Hoyos, L.; Gordillo, O. y Vargas, L. (2024). Educación Sostenible: Construyendo Seres Humanos Conscientes. Colombia: Universidad de Pamplona. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/3014 DOI: https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.3014

Mackay Castro, R., Franco Cortazar, D. E., & Villacis Pérez, P. W. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad: Cuba. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Martínez, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, vol. XIV, núm. 1, enero-junio, 2010, pp. 97-111 Universidad Nacional Heredia, Costa Rica. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419010.pdf DOI: https://doi.org/10.15359/ree.14-1.9

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Siglo XXI Editores. México

ONU (2002). ¿Qué es el desarrollo sostenible?. Cumbre de Johannesburgo 2002. https://www.un.org/spanish/conferences/wssd/desarrollo.htm

Orr, D. (1996). Educación para el medio ambiente. https://usinfo.org/ usia/usinfo.state.gov/journals/itgic/0496/ijgs/wseden.htm

Pereira, J. (2010). Consideraciones básicas del pensamiento complejo de Edgar Morin, en la educación. Universidad Nacional Heredia: Costa Rica https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419007.pdf

Ruiz, S. Porcel, L. Ruiz, A. (2021). La ecopedagogía en cuestión: una revisión bibliográfica España: Universidad de Granada. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/4489/3887

Soto, V. (2016). David Orr invitó a los jóvenes de la UC a hacerse cargo del cuidado del planeta. https://www.uc.cl/noticias/david-orr-invito-a-jovenes-de-la-uc-a-revolucionar-el-mundo-y-hacerse-cargo-del-cuidado-del-planeta/

Vilches, M. (2020). Ecopedagogía y el programa de eco-escuelas en puerto rico: propuesta para la integración de la carta de la TIERRA. https://cartadelatierra.org/wp-content/uploads/2022/03/Vil ches-Tesis.pdf

Published

2025-07-20

How to Cite

Cerón, A. B. . (2025). ECOPEDAGOGY IN EDUCATION TO STRENGTHEN CRITICAL THINKING. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3969

Issue

Section

Revisión Bibliográfica